POVESTEA ÎN DOUĂ MINUTE

Cum au devenit tricourile de fotbal accesoriu de fashion: din tribune, pe podium la Balenciaga sau Versace

Computer Hope Guy
Echipa locală din Veneția a devenit rapid cunoscută în toată lumea pentru tricourile sale estetice. Sursa foto: VeneziaFC.it

Abonează-te la canalul nostru de WhatsApp, pentru a primi materialul zilei din Panorama, direct pe telefon. Click aici


 

Fotbalul și moda sunt două domenii aparent la mare distanță unul de celălalt, chiar dacă mai sunt fotbaliști pasionați de fashion și unii dintre ei ajung chiar modele. Cu toate astea, până recent, cam aici se termina intersecția dintre fotbal și modă. În ultimii ani, însă, tricourile echipelor de fotbal au devenit adevărate „statement piece-uri” în ținutele celor pasionați de modă. 

Într-o reinterpretare a însăși imaginii „sportului-rege”, tricourile echipelor de fotbal au ajuns din tribunele stadioanelor pe catwalk-ul Balenciaga de la Paris Fashion Week și, în general, purtate de cele mai mari celebrități.

tricouri de fotbal fashion
Tricouri de fotbal, parte din prezentarea Balenciaga de la Paris Fashion Week 2020. Sursa foto: Balenciaga

Drake, Jordan și Paris Saint-Germain: cum a început totul

În lumea fotbalului, tricourile de joc au fost dintotdeauna obiecte prețioase pentru fani. Fie că vorbim de cei care poartă tricoul echipei preferate, sezon de sezon, fie că vorbim despre pasionații de tricouri, care au adevărate colecții acasă. De altfel, există magazine dedicate tricourilor de fotbal. Cele vintage se vând, previzibil, cel mai bine, la prețuri care ajung și la 300-500 de euro, pentru modelele rare. TikTok-ul e plin de fani care își arată colecțiile.

De altfel, internetul și ușurința cu care se pot cumpăra tricourile echipelor de fotbal au făcut ca aceste articole să iasă de pe stadion și să facă parte din ținutele obișnuite ale bărbaților. 

„Totul a început în UK, unde lumea trăiește și respiră fotbal zi de zi și bărbații oricum purtau tricouri de fotbal pe stradă, în vacanțe etc. Cumva, au preluat acest trend bărbații care erau oricum pasionați de streetwear și au văzut că prind bine și tricourile de fotbal, mai ales cele vintage, care se găsesc prin magazinele second-hand”, spune Sabina Teodora, stilist vestimentar și creator de conținut în online. 

„E și un răspuns la tricourile de NFL care se poartă în SUA. Fiecare regiune are o cultură a sportului, care vine și cu câte o estetică la pachet și care, ușor,-ușor, intră și în mainstream”, adaugă ea.

E greu de găsit un moment zero în care fotbalul a intrat cu adevărat în lumea modei, însă între 2016 și 2018 au fost câteva momente-cheie. 

Mai întâi, în 2016, Drake a postat o fotografie cu el purtând tricoul roz de deplasare al celor de la Juventus. Era accesorizat și cu un lanț de aur la gât, deci ideea era clară: nu îl purta ca să facă mișcare, ci ca parte a unei ținute. Poza a stârnit discuții aprinse atunci și pentru că Drake, aflat sub contract cu Nike, a ales să editeze fotografia pentru a scoate logo-ul Adidas de pe tricou.

Un alt moment-cheie a venit în 2019 în timpul turneului lui Justin Timberlake. Artistul american a purtat pe scenă la Paris o jachetă de la brand-ul Jordan, însă nu orice fel de jachetă Jordan: una cu o siglă imensă a clubului de fotbal parizian PSG pe spate. O lună mai târziu, unul dintre cei mai mari rapperi din lume, Travis Scott, a fost văzut purtând un maiou de baschet PSG x Jordan.

PSG a fost printre primele cluburi de fotbal care și-a dat seama o intrare în lumea fashion-ului ar face din clubul parizian un brand cool, iar asta ar genera, automat, venituri mult mai mari. De aici și colaborarea cu Jordan, care a început să le producă un echipament pe sezon din acel an. De altfel, PSG vindea în 2011, când a fost cumpărată de guvernul din Qatar, 50.000 de tricouri pe an. Începând cu 2019, au trecut de peste un milion de tricouri vândute anual. Conform datelor Deloitte, în 2022, PSG a fost clubul de fotbal cu cele mai mari venituri comerciale din lume. 

Așadar, a devenit rapid clar pentru toate cluburile că are sens să facă pasul următor. Nu mai e suficient să fii doar un club de fotbal. Poți să fii și o mini casă de modă, iar asta te va ajuta pe toate planurile, dar mai ales ca imagine.

Tot în 2018, naționala de fotbal a Nigeriei a dat internetul peste cap, după ce și-a lansat echipamentul pentru Campionatul Mondial din acel an printr-un adevărat photoshooting demn de orice lansare de designer. Dincolo de lansarea în sine, tricoul Nigeriei a devenit rapid viral și a adunat peste trei milioane de comenzi într-un timp record.

„Și-au dat seama și cluburile de fotbal că pot să facă bani și din asta. Și de aici au venit și colaborările cu diferite brand-uri și shooting-urile inedite pentru prezentarea echipamentelor. Nu mai era ca înainte, ăsta e tricoul și joci în el”, spune Sabina Teodora.

Am trecut, deci, de la o poză simplă cu un fotbalist în noul tricou în care făcea, de obicei, semnul clasic de „thumbs up”, la adevărate ședințe foto în care tricourile de joc sunt integrate în ținute complete, cu blugi și accesorii precum lanțuri. 

Echipa de fotbal a Veneției a dus totul la alt nivel în 2021, când și-a prezentat noul tricou de joc, unul extrem de apreciat, printr-un shooting pe gondole în oraș. Tricoul a fost sold-out din prima zi, iar de atunci 95% din vânzările online au venit din afara Italiei. Cu un tricou frumos și o prezentare corespunzătoare, e tot mai ușor să devii un brand global, chiar dacă, la nivel sportiv, tu ești încă un club mic (Venezia FC era, la acel moment, în liga a doua italiană).

Așa se face că tricourile de fotbal, un obiect care la început era adorat doar de bărbații microbiști, fiindcă era un simbol al atașamentului față de clubul preferat, au trecut treptat în lumea streetwear-ului. Cu colaborări cu brand-uri cool ca Jordan, cu lansări de designer și modele inedite, tricourile de fotbal au cucerit un public mai larg, iar bărbații pasionați atât de modă, cât și de fotbal le-au integrat în ținutele lor.

Tricourile de fotbal sunt peste tot: pe străzi, în ținutele vedetelor, în colecțiile marilor designeri

„Faceți cunoștință cu cea mai surprinzătoare obsesie a fashion-ului: tricoul de fotbal”, scria Elle vara asta.

După trecerea de la „uniforma” de pe stadioane, la haine de zi cu zi, mai recent, tricourile de fotbal au făcut încă un salt: la brand-urile de high-fashion și în ținutele femeilor și a unor celebrități ca Dua Lipa, Kim Kardashian, Hailey Bieber și Bella Hadid.

Ca orice estetică ce țintește o aură de „coolness” și autenticitate, trendul a fost rapid adoptat de casele mari de modă, precum Balenciaga, Versace, Louis Vuitton sau Gucci, care au incorporat în colecțiile lor articole cu estetică de fotbal, cunoscută acum în Marea Britanie drept „blokecore”. Ca orice modă născută natural și populară mai întâi printre oamenii simpli, mutarea tricourilor de fotbal în marile case de modă riscă să dileze fenomenul.

„Până acum ceva timp, publicul larg vedea ca interesant să ai în moda de lux piese integrate din viața „muritorilor” de rând. Pentru că se gândeau: <<Wow! Luxul nu mai e ce credeam eu că e! Uite, acum, luxul se uită și către zona de streetwear>>. Dar acum, când s-a văzut deja că tot ce încearcă aceste companii este să își readucă la viață brandul și să vândă unor generații mai tinere care vor să fie cool, oamenii observă că se diluează totul”, spune stilista Sabina Teodora. 

Popularitatea tricourilor de fotbal se datorează și câtorva avantaje mai practice, ceea ce crește șansele ca acest trend să fie unul mai degrabă de durată, adaugă Sabina:

„E accesibil. Nu se adresează unui anumit tip de corp. N-ai nevoie de anumite standarde de frumusețe să aderi la trendul ăsta. Poți găsi piese vintage care sunt accesibile ca preț. Plus factorul de confort. Trendurile care sunt mai confortabile tind să reziste mult mai mult pentru că se integrează mult mai ușor în stilul personal al oamenilor”. 

În România, însă, trendul întârzie să apară, dincolo de câteva cercuri restrânse. „Noi încă nu avem această zonă de fashion bine dezvoltată, n-avem cultura intrinsecă de a ne face plăcere să ne aranjăm, să ne îmbrăcăm după trenduri. Pentru că nu avem background-ul necesar pentru asta, nu e vorba că nu vor oamenii sau nu le place. Am avut o istorie recentă mai dificilă, față de țările mari, care au în spate o economie mai puternică, o artă care s-a dezvoltat natural”, consideră Sabina.

Articol editat de Alina Mărculescu Matiș


Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.


Vlad Dumitrescu

E jurnalist din 2016, când a început să scrie despre cultură pentru feeder.ro. Ulterior, a mai scris despre politică externă la News.ro, despre sport la Eurosport, Lead.ro și ThePlaymaker.ro, iar la DoR a ținut newsletterul zilnic Concentrat, unde făcea un rezumat al celor mai importante știri ale zilei. Fan Manchester United și Boston Celtics, pasionat de wrestling, content creator la @despre.ce.vorbim pe Instagram.


Urmărește subiectul
Abonează-te
Anunță-mă la
guest
0 Comentarii
Cele mai vechi
Cele mai noi Cele mai votate
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile

Abonează-te, ca să nu uiți de noi!

Îți dăm un semn pe e-mail, când publicăm ceva nou. Promitem să nu te sâcâim mai des de o dată pe zi.

    6
    0
    Ai un comentariu? Participă la conversație!x