Suntem Live!

Utilizatorii TikTok cheltuie miliarde de dolari pe „atenții” în live-uri. Rețeta fascinantă a unei noi economii online

Computer Hope Guy
Pe TikTok, un live poate însemna o simplă discuție cu urmăritorii. Sau lucruri mult mai ciudate/ Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te la canalul nostru de WhatsApp, pentru a primi materialul zilei din Panorama, direct pe telefon. Click aici


 

În primul trimestru al acestui an, aplicația TikTok depășea un milliard de dolari la capitolul cheltuieli ale consumatorilor. Pe locul al doilea, la mare distanță financiară, urma Honor of Kings, un joc video disponibil pe mobil care înregistra doar 570 de milioane de dolari în cheltuieli ale consumatorilor. Abia pe locul trei se clasa celebrul YouTube, cu suma de peste 530 de milioane de dolari.

Succesul înregistrat de TikTok a venit ca efect al integrării unei opțiuni simple în aplicația dezvoltată de chinezii de la ByteDance: posibilitatea de a dărui mici „atenții” celor care fac live-uri. Atenții care sunt monetizabile în viața reală, ceea ce a dus la apariția unei adevărate subeconomii pe platforma video.

  1. Opțiunea de a intra live și de a discuta cu urmăritorii nu este disponibilă pentru orice utilizator de pe TikTok, ci doar celor care au ajuns la 1.000 de urmăritori. Odată ce e atinsă această minimă bază de fani, descătușezi potențialul de a face bani din interacțiunea cu urmăritorii – de la bani de cafea la zeci de mii de dolari pe lună.
  2. TikTok a ales astfel să schimbe jocul, mergând pe un drum care aparținea jocurilor online: achizțiile singulare (one time purchases). Astfel, TikTok a făcut miliarde de dolari numai din vânzarea propriei monede virtuale, pe care utilizatorii o pot dărui creatorilor de conținut preferați.
  3. Pe TikTok, cadourile vin sub forma unor desene, a unor stickere, care mai de care mai diverse, hazlii sau dubioase. Avem înghețate, pălării, gogoși, calendare, trandafiri, mașini sport sau rachete. Cel mai ieftin este să oferi o înghețată virtuală, care costă o monedă TikTok, în vreme ce cel mai scump cadou este Universul TikTok, care valorează 34.999 de monede, adică aproximativ 370 de dolari. Oamenii tind să dea banii pe astfel de cadouri pentru că ele sunt microtranzacții, adică niște sume cărora nu le simt neapărat lipsa
  4. „Când dai scroll printre sutele de live-uri care îți pot apărea în secțiunea dedicată a TikTok-ului, vei vedea adesea oameni dormind. La astfel de live-uri se uită mii de oamenii, la unii creatori de conținut se adună chiar peste 10.000 de persoane. TikTokerii care se ocupă cu astfel de stream-uri, numiți și „sleepfluenceri”, spun că îi ajută pe oameni să adoarmă, pentru că îi relaxează.
  5. Totuși, la izvorul prosperității TikTok nu se adapă toată lumea. Cei care reușesc să aibă priză la public sunt foarte puțini, mai ales dacă stăm să ne gândim că TikTok găzduiește peste 1,677 miliarde de utilizatori. Ajungi să faci bani din live-uri dacă ai deja o bază de umăritori mai fidelă, care să îți aprecieze conținutul. Iar pentru asta, un TikToker trebuie să vină constant cu idei noi sau să-și expună foarte mult din viață, postând constant video-uri și interacționând cu cei care îi urmăresc.

Cine poate face live-uri și cât valorează o monedă TikTok

Opțiunea de a intra live și de a discuta cu urmăritorii nu este disponibilă pentru orice utilizator al platformei, ci doar celor care au ajuns la 1.000 de urmăritori. Odată ce e atinsă această minimă bază de fani, descătușezi potențialul de a face bani din interacțiunea cu urmăritorii – de la bani de cafea la zeci de mii de dolari pe lună. 

TikTok Live este o lume bizară, ca un imens freak show, în care poți face și vedea de la cele mai banale lucruri, la unele foarte complexe și, înapoi pe axa extremelor, unele pur și simplu stupide – „stupide”, până la vederea conturilor bancare ale tiktoker-ilor.

Când alte aplicații au ales calea butonului de subscribe pentru fidelizarea utilizatorilor față de creatorii de conținut, TikTok a ales să schimbe jocul, mergând pe un drum care aparținea jocurilor online: achizțiile singulare (one time purchases). Astfel, TikTok a făcut miliarde de dolari numai din vânzarea propriei monede virtuale pe care utilizatorii o pot dărui creatorilor de conținut preferați.

$ 1
costă o monedă TikTok (aprox.)

Moneda poate fi tranzacționată pentru aproximativ 1.05 cenți dacă faci schimbul în browser, pe desktop, și nu pe mobil. De asemenea, pot exista mici variații de preț de la o țară la alta.

Pe TikTok, cadourile vin sub forma unor desene, a unor stickere, care mai de care mai diverse, hazlii sau dubioase. Avem înghețate, pălării, gogoși, calendare, trandafiri, mașini sport sau rachete. Cel mai ieftin este să oferi o înghețată, care costă o monedă TikTok, în vreme ce cel mai scump cadou este Universul TikTok, care valorează 34.999 de monede, adică aproximativ 370 de dolari.

Oamenii tind să dea banii pe astfel de cadouri pentru că ele sunt microtranzacții, adică niște sume cărora nu le simt neapărat lipsa. E ca atunci când îți scapă  niște mărunțiș din portofel, monede de 1 ban, 5 bani, 10 bani. Iar uneori pur și simplu nu te deranjezi să te apleci ca să le ridici. Sau nu le mai iei, când primești rest la casa de marcat.

„Cred că încurajează oamenii să facă microtranzacții foarte foarte mici, care îi fac să se simtă că nu fac neapărat ceva. Se distrează sau râd alături de prietenii lor”, a explicat pentru The Atlantic Zach Fitch, strateg de campanii de influencer-marketing, în cadrul companiei Ubiquitous.

Microtranzacție cu microtranzacție, conturile vedetelor live-urilor de pe TikTok devin tot mai consistente.

Să dormi în post și să imiți NPC-uri, printre cele mai bănoase live-uri

Când dai scroll printre sutele de live-uri care îți pot apărea în secțiunea dedicată a TikTok-ului, vei vedea adesea oameni dormind. La astfel de live-uri se uită mii de utilizatori – unii creatori de conținut au chiar peste 10.000 de persoane în astfel de postări. TikTokerii care se ocupă cu astfel de stream-uri, numiți și „sleepfluenceri”, spun că îi ajută pe cei care se uită la ele să adoarmă și ei mai rapid, pentru că îi relaxează. 

Unii experți spun că procesul care se întâmplă e similar cu cel care se petrece atunci când căscăm uitându-ne unii la alții: somnul e, pur și simplu, contagios.

„Are sens pentru mine că, privind pe cineva dormind, s-ar putea să mă direcționeze într-un cadru mental similar”, a confirmat dr. David Spiegal, director asociat de psihiatrie la Centrul Medical al Universității Stanford, specializat în somn și hipnoză, pentru The Insider.

Un alt trend în materie de live-uri pe platfoma video este cel al NPC-urilor (Non-Playable Character/ Personaj cu care nu poți juca – n.r.), inspirat de personajele de fundal din jocurile video, cele care populează o lume virtuală și care au doar câteva replici stas. Ei bine, unii creatori TikTok s-au gândit că imitarea unui astfel de personaj ar capta atenția utilizatorilor. Și câtă dreptate au mai avut!

Fedha Sinon, cunoscută pe platformă ca PinkyDoll, este o creatoare de conținut din această zonă. Satisfacția utilizatorilor care-i urmăresc live-urile vine din faptul că pot să decidă ce anume va spune Sinon, la fel ca într-un joc. Astfel, dacă îi oferi o înghețată va spune „Ice cream so good”, o replică pentru care a rămas în analele internetului, devenind și meme. 

Acum gândește-te că sunt urmăritori care îi trimit 40 de înghețate. Asta o va face pe Sinon să rostească fraza de 40 de ori. Între timp, alți urmăritori îi vor da însă alte cadouri, care presupun rostirea unor alte fraze. De pildă, o pălărie de cowboy o face să exclame „Yeehaw, yes!”.

Deși îți poate părea o prostie, un live de-ale lui Sinon îi aduce între 2.000 și 3.000 de dolari, după cum declara chiar ea în urmă cu două luni, pentru The New York Times.

„Masajul pe creier” i-a transformat pe unii în milionari

În 2010, Internetul primea cu brațele deschise o nouă abreviere: ASMR, adică Autonomous Sensory Meridian Response – Răspuns meridian senzorial autonom. Termenul se referă la o senzație relaxantă, aproape de sedare, care începe pe scalp, continuând apoi pe șirea spinării. Cunoscut și ca „masaj pe creier”, acest răspuns este declanșat de sunete extem de variate.

Poate fi sunetul tastelor unui laptop, al mâncării când dă în clocot, al foșnetului unor ambalaje sau al unghiilor care bat în diverse obiecte. Sau șoapte. TikTok-ul este în special plin de șoapte în aceste live-uri și de tot felul de pleoscăituri, toate combinate cu sunetul unghiilor bătând ușor în microfon.

TikTokerii care fac astfel de live-uri pot părea pentru mulți ridicoli: șoptesc întruna și au tot felul de instrumente care să genereze sunete plăcute, totul în timp ce privesc fix în cameră. Dar pentru cei care îi urmăresc – sau mai degrabă ascultă – acești creatori de conținut sunt însă o oază de relaxare completă, oferindu-le detașarea de stres sau, dimpotrivă, un mediu pentru a se putea concentra mai bine pe anumite sarcini.

Un TikToker cu puțin peste jumătate de milion de urmăritori face între 20 și 300 de dolari pe un singur live ASMR, după cum explica unul dintre ei pentru The Insider.

Dar trendul a început înainte de TikTok, pe YouTube, unde influenceri care se ocupă cu conținut de acest fel au devenit milionari. În 2020, YouTuber-ul care câștiga cel mai mult din astfel de videouri era utilizatoarea JaneASMR, din Coreea de Sud, care avea atunci aproape nouă milioane de urmăritori. Conform Dexerto, la acel moment, făcea jumătate de milion de dolari pe lună.

Înșelătorii, răbdare pusă la încercare și fabrici chinezești – avem de toate!

Lista cu livestream-urile peste care poți da pe TikTok e imensă. Dacă unii creatori de conținut încearcă din greu să vină cu idei cât mai originale ca să-și capteze audiența și să le merite cadourile, „catalogul” de live-uri este plin însă și de persoane care încearcă să scoată bani ușor prin diverse tertipuri. 

Foarte des apar, de pildă, bebeluși cu capul deformat care stau conectați la diverse aparate, însă mulți dintre cei care privesc astfel de live-uri aduc adesea argumente că mulți dintre acești copii nu sunt de fapt reali. Apoi, mai există oameni care se prezintă ca având un fel de afecție/impediment mai puțin grav, precum tremor sau vorbire incoerentă.

Alte variațiuni de live-uri TikTok includ persoane care construiesc cu mare migală castele din cărți, pe care le dărâmă dacă primesc un anumit cadou, pentru ca mai apoi să o ia de la capăt cu construcția, iar și iar. Unii duc acest joc de testare a răbdării mai departe, plângând și implorându-și urmăritorii să nu le ofere acel anumit cadou, pentru a nu fi nevoiți să o ia de la început.

Mai există și o subcategorie pentru live-urile de somn, cele în care cineva doarme, însă urmăritorii pot declanșa – oferind cadouri, bineînțeles – diverse sunete sau lumini, care ar putea să-l trezească pe cel adormit.

Și un alt live care a captat atenția – celor din Occident, cel puțin – este cel în care unul sau mai mulți muncitori din fabrici chinezești intră live, în timp ce asamblează sau testează diverse lucruri la bandă. 

În ultima vreme, am prins o femeie care ia câte un pumn de lumini de birou cu USB pe care le inserează la o sursă de curent pentru a testa dacă funcționează toate OK. Nu vorbește absolut deloc cu cei care o urmăresc, pur și simplu testează luminile, mai privește uneori în cameră sau mai schimbă câte o vorbă cu colegele din apropiere.

Cum stăm pe live-uri în România

În România, multe din live-urile TikToker-ilor sunt bazate pe conversațiile cu urmăritorii, care vor să afle detalii despre diverse aspecte pe care aceștia le-au prezentat în video-urile lor. 

Mulți întreabă câți bani câștigă un influencer, cu cine au fost într-o anumită călătorie sau dacă mai sunt prieteni cu alți influenceri. Sunt foarte mulți creatori de conținut care intră însă live în modul „match” (meci). Practic, intră online cu un alt TikToker și se întrec în popularitate, iar victorios iese cel care primește cele mai multe cadouri în cinci minute. O metodă rapidă prin care amândoi TikToker-ii fac bani în plus.

Avem și noi oameni care fac live-uri ASMR sau care discută cu urmăritorii de la locul de muncă. Există însă și creatori de conținut care merg mai departe și fac un efort suplimentar pentru urmăritorii lor. 

Unul dintre ei este un utilizator care „vânează” experiențe de groază. Acesta pornește live-ul și merge în conace, case bântuite și cimitire. Filmează expedițiile nocturne, în care merge singur, și vorbește cu cei care îi comentează în direct. Dacă la început stăteau pe live-urile lui undeva la câteva sute de oameni, acum intră și 3.000 de oameni când pornește către un nou obiectiv părăsit. De asemenea, acesta explica într-unul dintre live-uri că folosește banii primiți de la urmăritori în special pentru combustibil, ca să ajungă cu mașina la noi locații de unde să transmită.

Totuși, toate lucrurile prezentate până acum nu înseamnă că oricine intră în direct face automat o căruță de bani. Cei care reușesc să aibă priză la public sunt foarte puțini, mai ales dacă stăm să ne gândim că TikTok găzduiește peste 1,677 miliarde de utilizatori. Ajungi să faci bani din live-uri dacă ai deja o bază fidelă de umăritori, care să îți aprecieze conținutul, inclusiv cu cadouri. Iar pentru asta, un TikToker trebuie să vină constant cu idei noi sau să-și expună foarte mult din viață, postând video după video și interacționând cu cei care îi urmăresc.

Articol editat de Alina Mărculescu Matiș


Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.


Dana Mischie

Și-a început drumul în presă în facultate, scriind recenzii de filme și cărți pentru un blog cultural. Apoi, la master, s-a angajat la ziarul Adevărul, unde a fost pe rând redactor, reporter și apoi editor. Aici, a realizat interviuri, analize și reportaje despre personalități culturale, fenomene sociale, subiecte medicale și despre digitalizare.


Abonează-te
Anunță-mă la
guest
0 Comentarii
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile

Abonează-te, ca să nu uiți de noi!

Îți dăm un semn pe e-mail, când publicăm ceva nou. Promitem să nu te sâcâim mai des de o dată pe zi.

    7
    0
    Ai un comentariu? Participă la conversație!x