Inflația foarte mare a redus semnificativ puterea de cumpărare a maghiarilor, mult mai mult decât în restul UE. Cele mai recente date din retail arată o scădere a consumului, pentru că oamenii cumpără deja mai puțin decât acum un an, spune economistul maghiar Zsolt Darvas, Senior Fellow la Bruegel, think-tank economic de la Bruxelles și profesor la Universitatea Corvinus de la Budapesta.
După ce țara a intrat în recesiune tehnică, guvernul maghiar și-a propus o creștere de 1,5% a PIB-ului pentru 2023. E cam cât se așteaptă UE să atingă Ungaria abia în 2024. Pentru 2023, proiecția Comisiei Europene pentru creșterea economică din Ungaria e 0,8%. Ceea ce ne spune cam cât de realiste sunt planurile de la Budapesta.
În octombrie, moneda Ungariei, forintul, a ajuns la un minim istoric față de euro. De altfel, forintul a fost, în ultimul an, una dintre cele mai volatile valute din economiile OCDE. Pentru a opri prăbușirea forintului, banca națională a introdus dobânzi de 17% și 18% pentru instrumente noi, fie de swap pe o zi, fie de depozite pe o zi. Asta, comparativ cu dobânda anuală de referință, care e de 13%, față de 7% în România și 3,5% în zona euro.
Cum a adus Viktor Orban țara în acest punct
Ungaria a ajuns aici după ce a făcut mai multe greșeli de politică monetară și fiscală, comentează economistul maghiar Zsolt Darvas.
„Pe partea fiscală, Ungaria a avut alegeri în 2022. Înainte de ele, guvernul a avut cheltuieli uriașe. Au restituit, de exemplu, impozitul pe venit familiilor cu copii. Au fost multe cheltuieli electorale menite să aducă voturi partidului de guvernământ. Acesta a fost un factor care a creat o inflație record în Ungaria”, explică Darvas calculele care i-au adus lui Viktor Orban al patrulea mandat consecutiv.
Guvernatorul Băncii Naționale, Gyorgy Matolcsy, fost ministru al Economiei în cabinetul lui Viktor Orban și până nu demult un aliat al liderului maghiar, nici nu mai încearcă să păstreze aparențele: „Ne-am abătut de la drumul nostru. Politicile economice axate pe echilibru, care au dus la succesul Ungariei, s-au prăbușit”, a declarat șeful băncii centrale, care a comentat că există o contradicție de principii între bancă și guvern.
Dar nu doar Orban a greșit când s-a lăsat purtat de valul pomenilor electorale. Greșeli a făcut și Banca Națională a Ungariei, spune Zsolt Darvas, care a lucrat mulți ani în această instituție, în cadrul diviziei de cercetare.
„Mă tem că banca centrală a făcut și ea niște greșeli înainte de 2022. A avut o politică monetară foarte expansionistă, cu dobândă foarte, foarte scăzută, dar și alte tipuri de măsuri: credite foarte ieftine, cumpărare de obligațiuni guvernamentale. Totul, pentru a susține cererea, care a fost un element central în politicile din Ungaria în 2022, contribuind la inflația crescută. Când inflația a ajuns atât de sus, banca centrală a trebuit să schimbe traiectoria. Dobânda de referință e acum cea mai mare din Europa”.
Ungaria, prima țară UE căreia i s-a tăiat alimentarea cu fonduri europene
Peste aceste greșeli și peste consecințele lor pentru economia Ungariei s-a suprapus altă problemă. Pentru prima dată, o țară UE a rămas fără banii europeni din cauza derapajelor de stat de drept.
Ungaria nu a primit încă nimic din cele 5,8 miliarde de euro care i-au fost alocate în planul său de redresare și reziliență (PNRR-ul despre care vorbim și noi). Pe lângă asta, alte 6,3 miliarde de euro alocate Ungariei din bugetul multianual al UE au fost suspendate din cauza încălcărilor statului de drept.
Sunt miliarde de care Ungaria are maximă nevoie acum. „Gradul mare de incertitudine privind fondurile UE alocate Ungariei (și blocate, n.r.) este un alt factor important”, spune același Zsolt Darvas despre cauzele situației economice precare din Ungaria.
Dincolo de subjugarea justiției, eliminarea pluralismului politic și distrugerea presei independente, guvernul Orban e acuzat de abuzuri și fraude cu fonduri europene.
Pentru a începe să primească tranșe din banii de redresare și reziliență, Orban trebuie să implementeze măsuri de luptă împotriva corupției, alături de diverse schimbări în sfera justiției. A încercat să facă unele dintre cele 27 de reforme din lista UE, dar Bruxelles-ul nu a fost deloc impresionat, iar banii au rămas blocați.
„Nu se știe dacă țara va primi sau nu banii europeni. Iar asta creează multă incertitudine. Ungaria ar urma să primească 3-4% din PIB anual din fondurile europene, ceea ce e enorm. Dacă acești bani nu vin, înseamnă 3%-4% din PIB mai puține cheltuieli în țară. E un șoc negativ uriaș. Agențiile de credit au punctat și ele asta ca fiind un factor major pentru scăderea creditului de țară al Ungariei, care e foarte aproape să ajungă în categoria „junk”. Mă tem că toți acești factori au condus la situația economică foarte slabă din țară”, povestește economistul Bruegel.
Blocarea miliardelor pentru Ungaria e urmare a noului instrument care condiționează fondurile europene de statul de drept dintr-un stat membru UE, cu patru capitole: justiție, anti-corupție, pluralism media și alte elemente instituționale.
Practic, MCV-ul de care tocmai a scăpat România și care monitoriza justiția de la noi a fost înlocuit de un regulament pentru toate țările. Ca să nu mai fie doar românii și bulgarii singurii monitorizați, pentru că, iată, probleme pot fi și în state membre mai vechi ale UE.
Argumentul e ca banii europenilor să nu mai ajungă să finanțeze derapaje democratice. Plus că MCV-ul era criticat de ani buni că a fost o „peticeală” în negocierile de aderare a României și Bulgariei la UE, când era clar că țările nu erau pregătite întru totul pentru a intra în UE, dar consensul politic era deja că ele trebuie să intre, în 2007.
Ungaria e acum prima țară care a jucat la cacealma în pokerul pe care-l purta cu Bruxelles-ul de un deceniu și care pierde bani din acest motiv.
Ce poate face Viktor Orban acum? „Cea mai bună soluție ar fi să bifeze cele 27 de criterii stabilite pentru deblocarea banilor europeni. Asta ar aduce foarte mulți bani în țară. Cheltuielile mai mari vor ajuta la creșterea economică. Dar vor aduce și mai multă stabilitate în ochii investitorilor, care vor vedea că țara a ajuns la o înțelegere cu instituțiile europene”, explică Zsolt Darvas.
Incertitudinea e un factor esențial într-o economie. Dacă dispare incertitudinea, ajuți la creșterea economică.
„Când e incertitudine, oamenii sunt mai precauți cu cheltuielile. Se tem că vine o recesiune, economisesc mai mult, că poate rămân fără loc de muncă. Ajutoarele de șomaj sunt mici în Ungaria, deci poate pun bani deoparte pentru scenariul acesta. Companiile pot amâna investițiile, care afectează creșterea economică și tot așa. Cred, deci, că principalul obiectiv al guvernului trebuie să fie un acord cu Comisia Europeană și obținerea fondurilor UE”, mai spune economistul maghiar.
„UE e de vină”
Totuși, pe cât de surprinzătoare a fost pentru unii hotărârea cu care instituțiile europene au pus piciorul în pragul lui Orban, pe atât de dezamăgitoare sunt pentru alții reacțiile adverse.
Încă o dată, premierul maghiar a fost extrem de iscusit în a juca una din cărțile lui preferate de politică internă, cea a „dușmanului de la Bruxelles”, cel care vrea să „subjuge națiunea maghiară”, care-și apără „independența”. În loc să dea vina pe Viktor Orban pentru problemele economice și pentru banii care nu sunt, maghiarii cred că „UE e de vină”. Măcar parțial. În Eurobarometrul de iarnă, percepția pozitivă despre UE scăzuse cu 12 procente față de vara lui 2022. Tinerii sunt majoritari în rândul celor care au devenit eurosceptici.
Un sondaj făcut în Ungaria de Nézőpont despre corupție și UE a avut și el rezultate surprinzătoare: mai bine de jumătate din maghiari cred că UE e coruptă. O treime dintre cei care nu susțin guvernul Orban cred același lucru.