Încă de anul trecut, CEO-ul Ryainar, Michael O’Leary, ne avertiza că vremea biletelor de 10 euro e apusă.
Într-adevăr, 2023 este al doilea an consecutiv în care prețurile biletelor de avion au crescut semnificativ. Iar acest lucru se suprapune cu greve – doar în Italia au fost anulate peste o mie de zboruri, iar zeci de mii de pasageri au fost nevoiți să caute alternative – sau cu anulări sau amânări din cauza condițiilor de vreme extremă.
Javier Garcia del Valle estimează că, în acest an, scumpirile sunt între 20% și 25%, atât pentru zboruri, cât și pentru hoteluri.
Potrivit Happy Tour, unul dintre cei mai mari jucători de pe piața de profil, o vacanță all-inclusive, la un hotel de 5 stele în Turcia, țară care se numără printre destinațiile preferate ale românilor și în acest an, costă în jur de 2.000 de euro, iar o vacanță în Grecia, în jur de 1.500 de euro, la un hotel de 4 sau 5 stele, cu mic dejun inclus. O vacanță de șase zile la vecinii din sud este în jur de o mie de euro.
„Pe litoralul românesc, pentru că sunt mulți care achită cu vouchere de vacanță (în stațiunile din sudul litoralului în mare parte), prețul este similar Bulgariei, cu aproximativ 20% mai scump când vorbim de Mamaia”, mai spune Javier Garcia del Valle.
La agenția Eturia, creșterile au fost de 10-15%.
„Costurile diferă în funcție de tipul de vacanță ales”, punctează Sorin Stoica, explicând că în cazul circuitelor de grup, costul mediu este în jur de 3.000 de euro de persoană, dar că pachetul include, printre altele, mai multe locuri vizitate, cazarea, transferurile, zborurile și taxele de aeroport plătite. În schimb, sejururile la plajă pot ajunge în jur de 1.400 de euro.
Avion vs tren, doar acolo unde se poate
La nivel european, multe state, printre care Franța și Austria, au încercat să înlocuiască zborurile interne, mai scurte, cu trenuri. Practic, cumperi un bilet de avion care include, în a doua parte a rutei, un tren în loc de un zbor de conexiune.
Din Europa de Vest până în Polonia, au apărut trenuri de mare viteză sau trenuri de noapte, care oferă confort și, de multe ori, și prețuri mai bune. În plus, sunt o alternativă verde și cât se poate de rapidă la poluantul avion.
În contextul schimbărilor climatice care afectează întreaga planetă, urgența este reducerea amprentei de carbon, iar pe termen lung, tranziția verde înseamnă investiții mai mari, care în cele din urmă, se vor resimți și în preț.
Acum, prețurile mari ar trebui să descurajeze achiziționarea de bilete de avion sau măcar să îi facă pe oameni să ia acest mijloc de transport mai rar.
În România însă, trenurile nu sunt o alternativă. Viteza mică, dar și întârzierile – cel mai recent exemplu fiind al trenului București-Budapesta, care s-a blocat în câmp și a avut o întârziere de 411 minute – nu fac din tren prima opțiune pentru deplasări.
În urmă cu doi ani, CEO-ul de atunci al Ford Otosan România, Josephine Payne, a declarat cu amărăciune pentru ProTV că „viteza medie este de 15-20 de kilometri pe oră, mai puțin decât pot eu să prind cu bicicleta. Și, să ne înțelegem, nu sunt sportiv olimpic, nu pedalez foarte repede, dar pot să întrec acest tren. În mod sigur, asta este o problemă pentru noi”.
La fel și pentru cei care vor să plece în vacanțe, mai ales dacă nu sunt în statele învecinate, unde principalul mijloc de transport preferat rămâne mașina.
Pentru destinațiile mai îndepărtate, atât Javier Garcia del Valle cât și Sorin Stoica răspund la unison că avionul este principala opțiune – fie că vorbim despre charterele către Spania, Turcia sau insulele grecești, fie că vorbim de vacanțele de lux, din diferite colțuri ale lumii: Republica Dominicană, Tanzania, Mexic, Japonia, Thailanda, Cuba, SUA sau Peru.
„La nivel european este trenul și acolo unde există legături cu trenuri de mare viteză, transportul feroviar s-a dezvoltat mult în anii aceștia, s-au făcut investiții. În România, ca alternativă, doar mașina personală. Dar aici, ne lovim de timpii mari pentru parcurgerea distanțelor”, mai punctează CEO-ul Happy Tour.
Citește și cum au arătat preferințele românilor în materie de vacanțe în 2022:
Călătorim mai aproape de casă sau renunțăm la vacanță?
Acestea sunt totuși cazurile fericite de români pentru care vacanța rămâne un obiectiv anual de neratat. Nu toți sunt la fel de norocoși.