VARA FIERBINTE A prețurilor mari

Vacanțe în epoca stresului. Cum călătorim când totul e scump și nu știi când ajunge avionul?

Computer Hope Guy
Numărul de zboruri întârziate este mare, ceea ce, de multe ori, strică planurile de vacanță ale călătorilor. Foto: Profimedia

Abonează-te la canalul nostru de WhatsApp, pentru a primi materialul zilei din Panorama, direct pe telefon. Click aici


 

Cumperi bilet, faci bagajul, mergi la aeroport, te așezi confortabil în scaunul avionului și zbori până la destinația dorită. Îți mai aduci aminte cum erau vremurile în care să pleci în vacanțe cu avionul nu presupunea nicio emoție, în afară de cea a zborului?

Astăzi, lucrurile stau complet diferit. Stresul definește noua noastră relație cu vacanța. Zborurile vin la pachet cu incertitudine și nu doar atât. Mai sunt și foarte scumpe, mult peste galopul inflației care și așa a scumpit totul.

Ca să putem avea o imagine a vremurilor pe care le trăim, să punem în oglindă două evenimente care se bat cap în cap. În „noua normalitate”, pe 6 iulie, a fost înregistrată ziua cu cele mai multe zboruri – peste 130.000 -, conform specialistului în turism Răzvan Pascu.

Pe de altă parte, în weekendul 14-16 iulie, au fost înregistrate cumulat peste 100.000 de zboruri întârziate, iar alte 6.800 au fost anulate, după cum a calculat flightaware.com.

Două fațete ale aceleiași monede, care ne arată că, pe cât e de mare nevoia de a călători, pe atât de mare e și nevoia de regândire a modului în care o făceam până acum câțiva ani.

  1. Din a doua jumătate a anului 2022, oamenii au început să călătorească masiv, dar condițiile sunt departe de a semăna cu cele de dinainte de 2020. Pandemia, războiul din Ucraina, scumpirea carburantului, tranziția verde și inflația schimbă complet modul în care ne raportăm la călătorie.
  2. Prețurile pentru biletele de avion și hoteluri s-au majorat, în cel mai bun caz, cu doar 10%, iar inflația erodează din puterea de cumpărare. Astfel că lumea nu mai face la fel de multe city-break-uri și nici vacanțe mai lungi. Totuși, românii continuă să își dorească să plece în vacanță.
  3. „Companiile aeriene au încă perioade de promoții, însă nu la fel de dese și mai rar găsim bilete la prețuri accesibile de pe o zi pe alta”, a explicat, pentru Panorama, Javier Garcia del Valle, CEO al agenției de turism Happy Tour.
  4. Destinațiile preferate ale românilor pentru vara 2023 rămân aceleași – Grecia, Turcia, Spania, Bulgaria și vacanțele în țară. Mijlocul preferat este mașina personală, pentru concediile în România sau în țările învecinate, iar pentru insulele grecești și destinațiile mai îndepărtate din Europa sau din lume – avionul – în ciuda prețurilor mai mari față de anul trecut. Spre deosebire de multe țări europene, în România, trenul nu este pe primul loc în preferințe.
  5. „Inflația ne afectează comportamentul de consum, deoarece creșterea generală a prețurilor duce la o scădere a puterii de cumpărare a consumatorilor. Ca urmare, unii oameni pot fi mai precauți în cheltuielile lor de călătorie și pot căuta alternative mai accesibile sau mai apropiate de casă”, spune, pentru Panorama, Sorin Stoica, CEO-ul Eturia, agenție specializată în vacanțe exotice personalizate.

Dacă facem un pas în spate, vedem că au fost și zile mai bune în aviație. Serviciul de monitorizare a zborurilor FlightRadar24.com anunța, pe 30 iunie 2018, pe Twitter, că a înregistrat peste 202.000 de zboruri într-o singură zi, probabil cea mai aglomerată de până atunci. 

Peste 230.000 de zboruri în doar 24 de ore au fost înregistrate un an mai târziu, pe 25 iulie 2019, de către FlightRadar24.com. 

Sigur, nu toate sunt zboruri comerciale, însă cifrele rămân impresionante. 

Ce a venit în anii de după e deja istorie. Pandemia a făcut ca cerul să fie mult mai liber, iar apetitul de călătorit al oamenilor a venit brusc, de pe la jumătatea anului 2022.

Doar că nu mai aveam aceleași condiții ca înainte de Covid-19. În pandemie, numărul joburilor care depindeau direct de aviație (companii aeriene, producători de avioane etc.) a scăzut, la fel și cel al joburilor care sunt strâns legate de aviație (personalul la sol sau agenții de turism etc.). 

De altfel, lipsa personalului la sol a fost cauza multor întârzieri și blocaje pe aeroporturi mari, mai ales în 2022. Ne amintim de cozile interminabile la check-in sau bagaje, întârzierile cu orele ale avioanelor – despre toate acestea Panorama a scris aici

După pandemie, angajările s-au făcut cu greutate. Apoi, nici companiile aeriene nu au dus-o mai bine, unele au dat faliment. În ultimii trei ani, 64 de companii și-au închis porțile, arată CNN, care citează cifrele AllPlane.tv. Și numărătoarea poate continua. Un exemplu mai recent este Air Moldova, companie aflată în pragul falimentului, care a anunțat că, deocamdată, doar își suspendă zborurile până pe 16 august, existând și posibilitatea reprogramării.

Războiul din Ucraina a mai adăugat o greutate „normalității” în care reintrau zborurile și a făcut rutele mai scumpe, pentru că nu se mai zboară prin spațiul aerian ucrainean și, cu mici excepții, cel rus, ceea ce a dus la rerutări, mai ales pentru zborurile pe distanțe mari. Combustibilul a înregistrat și el prețuri mai mari, iar inflația lovește și ea dur în buzunarul oamenilor care sunt nevoiți să își reorganizeze bugetele pentru vacanță. 

„Pandemia a schimbat industria turismului și a aviației. Sunt multe companii care au dispărut de pe piață, curse care s-au închis, destinații care au ajuns să fie operate de doar una sau două companii aeriene și atunci locurile sunt limitate și, prin urmare, și prețurile suferă modificări în sus. Nu mai spunem de scumpirile de carburant și scumpirile serviciilor la sol. La toate acestea se adaugă și factorul uman, pentru că și aviația duce lipsă de personal. Companiile aeriene au încă perioade de promoții, însă nu la fel de dese și mai rar găsim bilete la prețuri accesibile de pe o zi pe alta”.

Un cocktail de motive care fac cert un singur lucru: plătim mai mult și pentru vacanța din acest an, iar pentru cei care aleg ca mijloc de transport avionul, vara lui 2023 vine cu multe emoții (financiare).

Biletele, tot mai scumpe

Și totuși, un lucru este cert. Oricât de multe compromisuri ar trebui să facă, oamenii sunt dornici să plece în vacanță. În luna mai, deja veniturile la nivel de industrie pe pasager erau la 96% față de perioada de dinainte de pandemie, potrivit Asociației Internaționale a Transportatorilor Aerieni (IATA).

Începând cu a doua parte a anului 2022, toată lumea a vrut să călătorească în același timp, iar acest lucru a declanșat probleme logistice companiilor aeriene, nepregătite pentru un val atât de mare al cererii.

Încă de anul trecut, CEO-ul Ryainar, Michael O’Leary, ne avertiza că vremea biletelor de 10 euro e apusă. 

Într-adevăr, 2023 este al doilea an consecutiv în care prețurile biletelor de avion au crescut semnificativ. Iar acest lucru se suprapune cu greve – doar în Italia au fost anulate peste o mie de zboruri, iar zeci de mii de pasageri au fost nevoiți să caute alternative – sau cu anulări sau amânări din cauza condițiilor de vreme extremă.

Javier Garcia del Valle estimează că, în acest an, scumpirile sunt între 20% și 25%, atât pentru zboruri, cât și pentru hoteluri.

Potrivit Happy Tour, unul dintre cei mai mari jucători de pe piața de profil, o vacanță all-inclusive, la un hotel de 5 stele în Turcia, țară care se numără printre destinațiile preferate ale românilor și în acest an, costă în jur de 2.000 de euro, iar o vacanță în Grecia, în jur de 1.500 de euro, la un hotel de 4 sau 5 stele, cu mic dejun inclus. O vacanță de șase zile la vecinii din sud este în jur de o mie de euro.

„Pe litoralul românesc, pentru că sunt mulți care achită cu vouchere de vacanță (în stațiunile din sudul litoralului în mare parte), prețul este similar Bulgariei, cu aproximativ 20% mai scump când vorbim de Mamaia”, mai spune Javier Garcia del Valle.

La agenția Eturia, creșterile au fost de 10-15%

„Costurile diferă în funcție de tipul de vacanță ales”, punctează Sorin Stoica, explicând că în cazul circuitelor de grup, costul mediu este în jur de 3.000 de euro de persoană, dar că pachetul include, printre altele, mai multe locuri vizitate, cazarea, transferurile, zborurile și taxele de aeroport plătite. În schimb, sejururile la plajă pot ajunge în jur de 1.400 de euro.

Avion vs tren, doar acolo unde se poate

La nivel european, multe state, printre care Franța și Austria, au încercat să înlocuiască zborurile interne, mai scurte, cu trenuri. Practic, cumperi un bilet de avion care include, în a doua parte a rutei, un tren în loc de un zbor de conexiune

Din Europa de Vest până în Polonia, au apărut trenuri de mare viteză sau trenuri de noapte, care oferă confort și, de multe ori, și prețuri mai bune. În plus, sunt o alternativă verde și cât se poate de rapidă la poluantul avion.

În contextul schimbărilor climatice care afectează întreaga planetă, urgența este reducerea amprentei de carbon, iar pe termen lung, tranziția verde înseamnă investiții mai mari, care în cele din urmă, se vor resimți și în preț.

Acum, prețurile mari ar trebui să descurajeze achiziționarea de bilete de avion sau măcar să îi facă pe oameni să ia acest mijloc de transport mai rar. 

În România însă, trenurile nu sunt o alternativă. Viteza mică, dar și întârzierile – cel mai recent exemplu fiind al trenului București-Budapesta, care s-a blocat în câmp și a avut o întârziere de 411 minute – nu fac din tren prima opțiune pentru deplasări.

În urmă cu doi ani, CEO-ul de atunci al Ford Otosan România, Josephine Payne, a declarat cu amărăciune pentru ProTV că „viteza medie este de 15-20 de kilometri pe oră, mai puțin decât pot eu să prind cu bicicleta. Și, să ne înțelegem, nu sunt sportiv olimpic, nu pedalez foarte repede, dar pot să întrec acest tren. În mod sigur, asta este o problemă pentru noi”.

La fel și pentru cei care vor să plece în vacanțe, mai ales dacă nu sunt în statele învecinate, unde principalul mijloc de transport preferat rămâne mașina.

Pentru destinațiile mai îndepărtate, atât Javier Garcia del Valle cât și Sorin Stoica răspund la unison că avionul este principala opțiune – fie că vorbim despre charterele către Spania, Turcia sau insulele grecești, fie că vorbim de vacanțele de lux, din diferite colțuri ale lumii: Republica Dominicană, Tanzania, Mexic, Japonia, Thailanda, Cuba, SUA sau Peru.

„La nivel european este trenul și acolo unde există legături cu trenuri de mare viteză, transportul feroviar s-a dezvoltat mult în anii aceștia, s-au făcut investiții. În România, ca alternativă, doar mașina personală. Dar aici, ne lovim de timpii mari pentru parcurgerea distanțelor”, mai punctează CEO-ul Happy Tour.


Citește și cum au arătat preferințele românilor în materie de vacanțe în 2022:
După anii de pandemie, românii și-au luat zborul în 2022. Topul destinațiilor s-a schimbat

Călătorim mai aproape de casă sau renunțăm la vacanță?

Acestea sunt totuși cazurile fericite de români pentru care vacanța rămâne un obiectiv anual de neratat. Nu toți sunt la fel de norocoși.

dintre români nu și-au permis o vacanță departe de casă, în 2022, conform Eurostat
0 %

Nici pentru anul acesta, perspectivele nu sunt mai bune. Un sondaj recent, realizat de CEC Bank în parteneriat cu FinZoom.ro, citat de Hotnews, arată că aproximativ 39% dintre români susțin că nu vor pleca deloc în concediu în această vară, iar dintre cei care o vor face, peste 73% își vor petrece vacanța de vară în România.

Dacă pentru vară destinațiile preferate rămân aceleași – Grecia, Turcia, Spania, Bulgaria și vacanțele în țară, unii au început să reducă frecvența.

Javier Garcia del Valle spune că, în unele cazuri, din trei vacanțe pe an, rămâne doar una, iar city-break-urile care deveniseră parte din vacanțele anuale, și datorită prețurilor biletelor de avion, au fost tăiate de pe listă sau împuținate. 

Și Sorin Stoica vede o problemă similară la nivel de industrie. „Inflația ne afectează comportamentul de consum deoarece creșterea generală a prețurilor duce la o scădere a puterii de cumpărare a consumatorilor. Ca urmare, unii oameni pot fi mai precauți în cheltuielile lor de călătorie și pot căuta alternative mai accesibile sau mai apropiate de casă”, spune CEO-ul Eturia.

Totuși, precizează că portofoliul de clienți al Eturia prezintă o rezistență mai mare în fața impactului inflației, atunci când vine vorba despre achizițiile de vacanță. „Clienții Eturia sunt exploratori, au păstrat un comportament activ de călătorie, cu 2-3 vacanțe pe an, cu o durată de minimum șapte nopți la destinație, preferând, în special, destinațiile exotice. În același timp, pentru vară, aceștia optează și pentru Europa”, spune el. 

Există totuși soluții pentru a evita prețurile exorbitante la care au ajuns vacanțele. Fie vă faceți rezervare din timp, pentru a beneficia de ofertele early-booking, fie așteptați oferte last minute, în cazul în care nu vă doriți neapărat să vedeți o destinație anume. „Aceste oferte pot aduce reduceri semnificative la cazare, bilete de avion și alte servicii turistice”, mai spune Sorin Stoica.

O a treia variantă ar fi rezervările prin platformele online. Iar dacă zborurile sunt întârziate cu mai mult de trei ore la sosire sau anulate, normele UE prevăd că pasagerii pot cere despăgubiri.

Oricum ar fi, turismul la prețurile pe care le știam din urmă cu câțiva ani nu va mai apărea în viețile noastre.

Articol editat de Andrei Luca Popescu


Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.


Cristina Dobreanu

Are o experiență de peste 15 ani în presa generalistă și economică. Îi place să pună informațiile în context, fiindcă o privire de ansamblu aduce mereu noi perspective. Scrie în special despre antreprenori, retail și start-up-uri, dar urmărește cu atenție tendințele care ne pot schimba viața de zi cu zi.
Crede în puterea exemplului și în lucrurile care nu sunt făcute cu superficialitate.


Abonează-te
Anunță-mă la
guest
0 Comentarii
Cele mai vechi
Cele mai noi Cele mai votate
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile

Abonează-te, ca să nu uiți de noi!

Îți dăm un semn pe e-mail, când publicăm ceva nou. Promitem să nu te sâcâim mai des de o dată pe zi.

    1
    0
    Ai un comentariu? Participă la conversație!x