Piața auto în prima jumătate din 2023

Cumpărăm tot mai multe mașini. Cum își ține Tesla supremația în Europa, cu Sandero dându-i flashuri în retrovizoare

Computer Hope Guy
Foto: Profimedia.

Abonează-te la canalul nostru de WhatsApp, pentru a primi materialul zilei din Panorama, direct pe telefon. Click aici


 

Piața auto dă semne de relansare, deși rămâne sub nivelul dinaintea pandemiei. Preferințele europenilor pentru mașini nu mai arată însă deloc la fel, iar noile trenduri se consolidează deja.

Electrica Tesla domină clar anul 2023, consolidându-și poziția de lider în vânzările europene, după o politică agresivă de prețuri și profitând de valul electric din lumea auto, cu subvenții de stat la pachet. Cu o mașină situată tehnic la polul opus, Dacia se menține pe locul doi în preferințele europene, cu Sandero. În tot acest timp, mărcile chinezești pătrund încet, dar sigur pe piața europeană.

Prima jumătate a acestui an a înregistrat cele mai multe înmatriculări auto după pandemia de Covid-19, cu 6,56 milioane de unități, potrivit datelor JATO Dynamics. O creștere cu 976.000 de unități față de prima jumătate a lui 2022 și cu 80.000 de unități față de aceeași perioadă din 2021.

Cu toate acestea, rezultatele pentru 2023 nu sunt deocamdată la fel de mari ca cele din anii dinaintea pandemiei, când se vindeau mai mult cu 1,86 milioane de mașini (2019), respectiv cu 2,13 milioane, în 2018.

„Deși înmatriculările cresc din nou încet, dificultățile cu lanțurile de aprovizionare, precum și alți factori post-pandemie înseamnă faptul că piața nu va reveni la aceeași stare în care era înainte de 2020, pentru o vreme. O barieră majoră în atingerea acestor volume mai mari este accesibilitatea vehiculelor electrice și prețurile mai mari ale acestora”, spune Felipe Munoz, analist global la JATO Dynamics.

Tesla domină piața în continuare

Tesla Model Y a condus popularitatea continuă a mărcii, devenind cea mai bine vândută mașină de pasageri din Europa, în iunie (cu 48.200 de vehicule înmatriculate ) și în primul semestru al anului 2023, dublând volumul înregistrat în aceeași perioadă a anului precedent. Modelul de Tesla este de asemenea cea mai populară mașină din lume, în primul trimestru al anului.

În iunie, Tesla a înmatriculat mai multe mașini noi decât alte mărci mainstream precum Opel, Citroën sau Fiat. Volumul de vânzări ale modelului Y și modelului 3 a crescut cu 95%, respectiv 117%, iar Tesla a obținut cea mai mare creștere a cotei de piață.

„Creșterea disponibilității mașinilor după începerea producției locale în Germania, precum și reducerile de prețuri explică creșterea rapidă recentă a Tesla”, potrivit lui Munoz, care crede că este important să reținem că Tesla reprezintă singurele vehicule electrice pentru mulți din întreaga lume, „iar tot mai mulți oameni se transformă în consumatori de mașini electrice”.

Cu toate acestea, nu totul e roz pentru Tesla, spune pentru Panorama Benjamin Kibies, analist senior la Data Force. Acesta consideră că Tesla are deocamdată un avantaj tehnologic și vinde la prețuri pe care concurenții europeni nu le pot urmări. Acest lucru va asigura primul loc pentru modelul Y, în următoarele luni. Dar nu e suficient.

„Mașinile premium pierd de obicei mult volum pe parcursul ciclului de viață al produsului, ceea ce înseamnă că Modelul Y va rămâne de-a lungul timpului în urma mașinilor din segmentul B, care îl urmează în clasamentul modelelor. Poziția lui Tesla trebuie, de asemenea, pusă în context. În timp ce Modelul Y este cel mai vândut model la nivel mondial și în Europa, marca se concentrează foarte mult pe acest model”, consideră Kibies.

Citește și: Cursa contra poluării auto, între Europa și China. Este Euro 7 un costisitor caz de „mult zgomot pentru nimic”?
Chinezii se uită lacom la piața auto electrică din Europa, dar n-au reușit să convingă decât 10 români în 2023
INTERACTIV | Cum își ține România un gigant cu motorul subturat: industria auto

Dacia Sandero rămâne în top

Dacia Sandero a rămas pe locul al doilea în clasamentul european, cu înmatriculări în creștere cu 27%, până la 123.400 de unități. Interesant este că Sandero este practic antiteza modelului Y al Tesla – un hatchback mic, mai ieftin, cu motor cu ardere.

Locul doi ocupat în clasamentul general indică diferențele de venit între regiuni. În Franța, de exemplu, Tesla Model Y a fost cu aproape 37.000 de euro (sau 231%) mai scump decât Dacia Sandero.

„Cred că Sandero va rămâne unul dintre cele mai vândute modele în Europa, cel puțin în următorii trei ani. Privind condițiile economice dificile, va exista o cerere puternică în curs de desfășurare pentru mașini la prețuri accesibile, pentru uz zilnic. Alți producători elimină treptat aceste segmente și nu pare să existe o ofertă la fel de puternică a unui nou jucător. De asemenea, BEV-urile se vor lupta să obțină un preț sub 25.000 de euro, în următorii ani”, explică pentru Panorama Benjamin Kibies.

Vânzările de mașini chinezești cresc

Recent, MG, marcă auto cu pedigree britanic, acum în portofoliul chinezilor de la SAIC, a zguduit și piața auto europeană. Cu 104.300 de unități înregistrate în primul semestru din 2023, MG a depășit alte mărci importante, cum ar fi Mini, Cupra sau Jeep.

Volumul de mașini MG 4 vândute a crescut cu 128% în prima jumătate din 2023, oferind MG a doua cea mai mare creștere a cotei de piață în această perioadă.

„MG folosește atât notorietatea mărcii în Occident, cât și competitivitatea pieței chineze, în avantajul său. Mașinile sale electrice atrăgătoare, moderne și accesibile atât pe piețele vestice, cât și pe cele estice reprezintă o bună prezentare a modului în care producătorii chinezi pot câștiga mai multă tracțiune și pot schimba percepția asupra produselor lor”, explică Munoz.

În ciuda creșterii ce pare fulminantă, producătorii chinezi nu au înregistrat, momentan, decât 0,66% din vânzările auto din Europa, o creștere de 0,23% de la 0,43% , cât aveau anul trecut, potrivit JATO Dynamics.

Potrivit lui Munoz, „nu este ușor să crești continuu pe o piață atât de competitivă, mai ales atunci când marca este necunoscută și produsul are nevoie de timp pentru a deveni popular în rândul consumatorilor. Percepția producătorilor chinezi din Occident asupra mașinilor trebuie să se schimbe pentru a vedea o creștere”.

 

Cum se mișcă celelalte branduri

Skoda Octavia a cunoscut și ea o creștere mare a cotei de piață din prima jumătate a anului 2022, până în aceeași perioadă din 2023. Au urmat Dacia Jogger, Toyota Yaris Cross, Renault Clio, Volkswagen Tiguan, Renault Megane, MG ZS, Volkswagen ID.3 și ID. 4 și Ford Focus.

În schimb, modelele care au înregistrat cele mai mari scăderi au fost Toyota RAV4, Peugeot 208, Toyota Corolla, Opel/Vauxhall Crossland, Fiat Panda, Citroën C3, Peugeot 3008, Volkswagen Golf, Renault Zoe și Kia Niro.

„În prezent, vânzările modelului Y sunt de trei ori mai mari decât VW ID.4, aflat pe locul 2 la mașini electrice. Nu văd un singur model să preia primul loc ca model BEV de la Modelul Y, prea curând. Totuși, aceasta este mai degrabă o diferență de strategii, în care grupurile mari, cum ar fi VW și Stellantis, își distribuie vânzările între mai multe mărci și modele. Privind din perspectiva grupurilor auto, Tesla se află în prezent pe locul 2, între Grupul VW și Stellantis”, conchide Kibies.

Cum arată viitorul pieței auto? E foarte greu de estimat, pentru că deși acum piața e marcată de avântul mașinilor electrice, acestea nu par, cel puțin deocamdată, capabile să înlocuiască complet modelele mai vechi, precum Dacia Sandero.

Cert e că piața auto europeană încă se caută. Clasamentele, care cu unele modificări rămâneau de obicei cam aceleași. Acum s-au modificat radical. Cine își închipuia acum 10 ani că Tesla Model Y și Dacia Sandero vor conduce topul european al vânzărilor de mașini?

Nimeni nu știe cum va arăta viitorul auto european, mai ales că producătorii din Europa nu par a se mișca prea repede pe piața electrică, deși acesta este trendul dominant în UE.

Articol editat de Andrei Luca Popescu


Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.


Răzvan Zamfir

În circa două decenii în presă, a  prins sfârșitul epocii pe hârtie a presei, dar și startul și evoluția presei online. La început, își scria articolele la mașina de scris și s-a bucurat de perioada romantică a presei, când „unicii” contau prea puțin, important era subiectul. Are în portofoliu nume precum Bursa, Capital, Business Cover - pe care l-a coordonat, Economica sau Economedia. A fost ziarist economic de la început și l-au pasionat dintotdeauna mai mult analizele, reportajele sau interviurile, în detrimentul știrilor. Este colaborator Panorama din februarie 2023.


Urmărește subiectul
Abonează-te
Anunță-mă la
guest
5 Comentarii
Cele mai vechi
Cele mai noi Cele mai votate
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile

Abonează-te, ca să nu uiți de noi!

Îți dăm un semn pe e-mail, când publicăm ceva nou. Promitem să nu te sâcâim mai des de o dată pe zi.

    1
    0
    Ai un comentariu? Participă la conversație!x