Asistenții viitorului

Cum pregătește Academia Europeană pentru Asistenți Medicali cadrele medicale pentru realitatea de mâine

Powered by

Aparatură de ultimă generație, manechine high-tech care imită fidel pacienții reali, saloane dotate la cele mai înalte standarde și un proces de învățare centrat pe nevoile reale ale studentului. Acestea sunt doar câteva dintre elementele-cheie cu care Academia Europeană pentru Asistenți Medicali, proiect fondat de Reteaua de Sănătate REGINA MARIA, vine în întâmpinarea actualilor și viitorilor săi studenți si cursanti.

Concret, tinerii care visează să devină asistenți medicali au posibilitatea de a se pregăti în cadrul Academiei la cele mai înalte standarde. Sistemul de pregătire a fost creionat după modelul britanic, grație parteneriatului încheiat cu Universitatea Coventry din Marea Britanie, cea care oferă, la finalul celor trei ani de studii, și diploma de licență, recunoscută la nivel internațional.

Academia Europeană pentru Asistenți Medicali a pornit de la o nevoie acută din sistemul românesc de sănătate – aceea de a îmbunătăți abilitățile practice și cele soft ale asistenților medicali, astfel încât aceștia să poată comunica mai bine și mai empatic cu pacienții și cu aparținătorii, dar și cu echipa de medici.

Know-how din modelul de pregătire britanic

Prin modelul de predare și pregătire 360 de grade al Academiei Europene pentru Asistenți Medicali, bazat pe 75% practică, se vor dezvolta nu doar asistenți medicali empatici, formați la cele mai înalte standarde, dar și lideri și „game-changers” în domeniu.

Pe lângă o foarte mare concentrare pe dezvoltarea abilităților de autonomie, modelul britanic presupune mult studiu individual și reflecție critică și analitică. Așa cum se vorbește despre medicină centrată pe pacient, în zona pedagogică vorbim despre învățare centrată pe student. Există sesiuni de tutorat, prin intermediul cărora îi ajutăm pe viitorii noștri colegi, actuali studenți, să devină asistenți medicali ai viitorului. Există sesiuni frecvente în Centrul de Simulare, unde acestia învață să își dezvolte abilitățile practice și de interacțiune cu pacientul”, a explicat Dan Cârciumaru, Manager de Programe Educaționale la Academia Europeană pentru Asistenți Medicali.

În Centrul de Simulare, viitorii asistenți medicali pregătiți la Academie au acces la manechine și roboți umanoizi, care sunt conectați la senzori și care le transmit profesorilor dacă manevrele efectuate de studenți au fost făcute corect sau nu. Tot aici, studenții practică în detaliu manevrele și tehnicile pe care le vor pune în aplicare atunci când vor deveni asistenți medicali cu drepturi depline.

Ne dorim să fie cât se poate de pregătiți atunci când vor avea pentru prima dată contact cu un pacient real. Fie că vorbim de recoltări, de puncții, sau alte manevre invazive, studenții noștri le pot practica în acest centru de simulare. Asistentul medical al viitorului reprezintă mariajul armonios între abilități de grijă si abilitati tehnice, respectiv manualitate și deschiderea către tehnologie”, continuă Dan Cârciumaru.

Roboți umanoizi și dotări de ultimă generație

În Centrul de Simulare, cu dotări desprinse parca din filmele SF, studenții au acces, între altele, la un manechin pentru urgențe neonatale, recent achiziționat, și la manechinul Apollo. Acestuia din urmă, în funcție de scenariul stabilit de instructor într-o cameră de comandă, studenții îi pot face electrocardiogramă, îl pot monitoriza ori pot fi puși în situația de a-l defibrila.

E important ca studentul să nu fie luat prin surprindere atunci când finalizează studiile. Ce aduce în plus modelul din Marea Britanie este sistemul de învățare. Mi se pare un lucru extraordinar să poți avea parte de studiu individual, să ai acces la o bibliotecă virtuală. Din punct de vedere al practicii, ajungi să ai dexteritate și manualitate, știi ce să faci atunci când ai pacientul în față”, povestește doctorul Alexandru Moruz, lector în cadrul Academiei Europene pentru Asistenți Medicali.

Tandemul medic – asistent medical

E o încântare și pentru lectorii din program să poată lucra cu astfel de echipamente de ultimă generație. Cei care îi pregătesc pe viitorii asistenți medicali sunt fie medici, fie asistenți medicali cu experiență, dintre care unii au profesat și în străinătate.

În stagiile de practică, studenții beneficiază de mentori cu experiență, care le ghidează pașii în mediul clinic.

În timpul celor trei ani de studii, studentul trebuie să colecteze feedback-ul într-un caiet de practică, ce numără 300 de pagini, semnături și feedback-uri de la toți cei cu care interacționează – fie mentori, fie alti profesioniști din zona medicală,. Este o evaluare la 360 grade.

Noi pregătim cadrele medicale pentru realitatea de mâine”, subliniază Dan Cârciumaru.

Cum poți deveni student: pașii cei mai importanți

Și tocmai această perspectivă îi și atrage ca un magnet pe tinerii care sunt în prezent studenți ai Academiei. Pentru a se putea înrola, au avut nevoie de o notă de cel puțin 7.50 la Bacalaureat, de cunoștințe temeinice de engleză și au trecut printr-un interviu cu echipele responsabile de admitere.

Cine dorește să devină student al Academiei pentru Asistenți Medicali are de urmat niște pași foarte simpli. Toate detaliile necesare despre proces se găsesc pe site-ul instituției, nursing-academy.eu.

Procesul de admitere are câteva etape importante – un video statement și o scrisoare de motivație, în care candidații argumentează de ce își doresc să intre în această profesie, explică ce atuuri au. Apoi, urmează etapa de interviu. Acesta vizează atât profilul educațional, cât și cel vocațional. E un proces de recrutare în toată regula, ca la un job”, povestește Dan Cârciumaru.

Poveștile studenților care au ales Academia

Printr-o astfel de selecție riguroasă a trecut și Elena Iancovici, studentă în anul al II-lea la Academie. Spune că pregătirea bazată cu preponderență pe practică a atras-o cel mai mult atunci când a optat pentru Academie. A contat și faptul că teoria este în limba engleză, dar și că, încă de la început, a putut merge în spitalele și policlinicile din Rețeaua de Sanatate REGINA MARIA, pentru stagiile de practică.

Turele pe care le petrece în spitale, de 8 sau de 12 ore, pot fi obositoare, mărturisește Elena. Însă e un efort care merită întru totul în cele din urmă, adaugă ea, pentru că simte că învață tot mai mult de la o zi la alta. Cea mai mare provocare de până acum a fost să învețe să se stăpânească în situații de criză. Și pentru că îi plac situațiile dificile și a învățat cum să le facă față, deja și-a format o idee despre specializarea pe care vrea să o aibă ca asistent medical al viitorului:

Mi-a plăcut partea de chirurgie, dar mă atrag și anestezia si terapia intensivă”, povestește Elena, care, după finalizarea studiilor, va rămâne în țară pentru a dobândi experiență în sistem.

Și Alexandru Costache, student în anul I al Academiei, se declară foarte încântat de cum se derulează pregătirea. A luat contact cu Academia încă de când era elev în clasa a XI-a. De atunci, a participat la toate workshopurile, webinariile și sesiunile Open Doors derulate de instituție. După ce a obținut răspuns la toate întrebările, a fost convins că e cea mai bună opțiune a sa.

Și-a dorit de mic să devină asistent medical, dar și să obțină o diplomă internațională. Acum, simte că le poate face pe amândouă fără a fi nevoit să studieze în străinătate și fără a-și lăsa în urmă prietenii și famila.

Job asigurat după finalizarea studiilor

O altă componentă-cheie a Academiei Europene pentru Asistenți Medicali este că, odată cu obținerea diplomei de licență, absolvenții au jobul asigurat în cadrul Rețelei de Sănătate REGINA MARIA.

Nu putem obliga pe nimeni să rămână în țară după ce termină studiile, dar este ceea ce ne dorim. Și atunci, încurajăm studentii să rămână, punându-le la dispoziție oportunități de carieră agreate încă din timpul facultății, astfel încât, în momentul în care își încheie studiile, să nu trebuiască să își pună problema de a-și căuta un loc de muncă”, declară Dan Cârciumaru, Manager de Programe Educaționale la Academia Europeană pentru Asistenți Medicali.

Importanța formării continue la asistenții medicali

În prezent, Academia Europeană pentru Asistenți Medicali are trei piloni: programul de licență derulat în parteneriat cu Universitatea Coventry, programul de internship dedicat asistenților medicali debutanți și programele de formare pentru asistenții medicali cu experiență.

De fapt, publicul-țintă al programului de licență al Academiei provine din două zone: absolvenții de liceu și cei care își doresc să treacă printr-o reconversie profesională și consideră că au vocație pentru meseria de asistent medical.

Însă, pentru a fi mereu la curent cu noutățile din domeniu, sunt absolut necesare cursurile de formare continuă, după cum explică trainerul senior Cătălina Ciobanu, care este și asistent medical ATI senior în cadrul Rețelei de Sănătate REGINA MARIA.

După ce au exersat tehnicile și protocoalele în centrul de simulare performant, asistenților o să le fie mult mai simplu să le aplice și în spital. Odată ce tehnologia avansează, noi, dacă nu am învăța continuu, nu am avea cum să ne dezvoltăm profesional și personal. Și nu vom putea îmbunătăți calitatea actului medical dacă nu învățăm în permanență. Ar însemna să avem o tehnologie foarte performantă și noi să nu știm cum să o utilizăm. Prin urmare, ca să putem beneficia de această tehnologie, e obligatoriu să știm și procedurile”, a explicat Cătălina Ciobanu.

În următorii cinci ani, Academia Europeană pentru Asistenți Medicali o să fie principalul provider de formare medicală continuă pentru orice asistent medical din România”, conchide Dan Cârciumaru, Manager de Programe Educaționale.

Acest articol este susținut de Rețeaua de Sănătate REGINA MARIA.


Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.



Panorama războiului

Abonează-te la newsletter ca să primești singurele analize și reportaje care contează. Punem în context local războiul Rusia - Ucraina și te ajutăm să-l înțelegi.

    Nu mulțumesc