Cizmăria de sneakers

Omul care readuce încălțările la viață, în „spa”-ul de pantofi: „Fac shoe contact, înainte de eye contact”

Computer Hope Guy
Liviu Berbece, fondatorul Spa Shoes

Magazinele de pantofi de toate felurile s-au înmulțit văzând cu ochii. La fel și românii care sunt dispuși să investească tot mai mult într-o pereche de încălțări. În același timp, vechii cizmari au ajuns o raritate aproape exotică în marile orașe. Încălțămintea a devenit pentru cei mai mulți dintre noi un accesoriu „de unică folosință”, care e înlocuit la primele semne de deteriorare.

E o lume în care piața celor pasionați de încălțăminte de colecție este în expansiune, cu „sneakerheads” dispuși să plătească mii de euro la licitații pentru o pereche de pantofi sport, dar în care nu prea mai există „service-uri” de reparat încălțăminte. În această intersecție, a apărut o afacere prin care trendurile din prezent își dau mâna cu trecutul cizmarilor, înspre binele viitor al încălțărilor: un fel de „centru de wellness” pentru pantofi. Un business care ia încălțările tale stricate, murdare sau ponosite și le spală, le repară și le întoarce pe toate fețele, până le scoate o nouă viață la lumină. O „cizmărie 2.0”.

Traseul unei idei: De la mall-ul din SUA, la chiuveta prietenei din București

Când Liviu Berbece s-a gândit să pună pe picioare Spa Shoes, așa-numitul „spa pentru pantofi”, petrecuse deja zece ani într-o corporație. A ales să abandoneze cariera începută încă de pe băncile facultății, într-una dintre marile companii din industria tutunului, fiindcă s-a considerat nedreptățit de șeful lui. Totuși, experiența din corporație l-a călit și l-a învățat multe, până să ajungă să își investească economiile într-o idee în care, la început, nici măcar cei mai buni prieteni ai săi nu au crezut.

Ideea mi-a venit într-un mall din SUA. M-au abordat niște băieți care mi-au spus: ‘Vai, ce pantofi mișto ai! Nu vrei să ți-i curăț eu, că sunt un pic murdari? Pune aici piciorul, că ți-i curăț eu. Gata, nu te costă nimic’. Ei de fapt vindeau soluții de curățat, dar abordaseră puțin diferit problema. Am fost în prima zi cu o pereche de pantofi negri, a doua zi cu unii albi, că eram curios dacă și pe ăștia mi-i curăță”, își amintește Liviu cum a început totul.

Americanii din mall nu inventaseră apa caldă. Curățatul pantofilor era o problemă de care Liviu, ca mulți dintre noi, se lovea periodic și acasă, unde ajungea să-și curețe încălțările la mașina de spălat, în chiuvetă sau în cadă. „Până când m-a văzut prietena și a zis că ea în chiuvetă se spală pe dinți. Făceam o groază de mizerie”.

Și cum în spatele unei idei de business poate sta nevoia, dar și o ceartă cu prietena, Liviu Berbece și-a zis „ia să fac eu un magazin unde să curăț încălțările”.

Chinurile facerii unei afaceri, pe principii moștenite de la Henry Ford și de la cizmari

Afacerea a început în timpul pandemiei, într-un apartament de pe Calea Victoriei, din București. Cum ideea de business a venit din SUA, și modelul după care funcționează compania e tot de inspirație americană.

„Am citit cartea lui Henry Ford, care te învăța cum să simplifici business-ul. Am luat rețeta lui despre linia de producție și m-am gândit cum pot implementa și eu asta la mine. Și acum am un băiat care scoate șireturile, unul spală talpa, unul spală exteriorul, altul interiorul și apoi se întoarce la asamblat, la pus șireturile, tălpicile. Așa mi-am mărit de câteva ori producția. În medie, spălăm 900 de perechi pe lună. Avem încasări între 40-60.000 lei pe lună, depinde de sezon”, a explicat Liviu Berbece.

Dar până aici nu a fost ușor. Chiar dacă, destul de rapid, afacerea sa a avut parte de un moment de noroc: un client „influencer” a fost foarte mulțumit de felul în care lucrau și a lăudat locul pe social media. Rezultatul? În două luni de la lansare, clienții au dat năvală și spălătoria de pantofi s-a mutat pe Magheru, în buricul târgului, într-un spațiu mult mai mare.

Cobai pentru Spa Shoes au fost chiar perechile de încălțăminte ale patronului, dar și alte câteva sute cumpărate de la magazinele de second-hand.

Îmi cumpăram o garsonieră prin Popești Leordeni, la câte perechi am plătit și câte am stricat și de-ale mele, în încercările noastre de a învăța să facem treabă bună. Avem un buget pus deoparte pentru astfel de situații, dar acum nu mai stricăm deloc perechile clienților”, spune Liviu Berbece.

Cam atât reușiseră spălătorii de pantofi să rezolve în doar câteva ore, într-o zi de vineri

Spălătoria de „sneakers” este inspirată din mai multe domenii. Partea de curățare interioară, cu raze ultraviolete, vine de la spălătoriile auto. Meserie „au furat” și de la fabrici de încălțăminte, de unde au învățat cum se dă luciul la încălțări. Spoiler alert: nu cu un burete normal de bucătărie.

Mare parte din inspirație a venit însă de la bătrânii cizmari.

„I-am întrebat de piele și am învățat foarte multe lucruri de la ei. Încerc să îmi educ și eu colegii, clienții. De exemplu, dacă avem o pereche favorită de încălțăminte, nu trebuie să o purtăm o săptămână. Pielea se poartă o zi, după care două zile trebuie lăsată să respire. Mâinile, dacă se usucă, trebuie să le dai cu cremă. La fel și cu încălțările din piele. Sunt niște tehnici pe care le înveți în timp și dacă există oamenii care să îți ofere informația”, recunoaște Liviu meritul lecțiilor învățate de la meseriași.

De altfel, Spa Shoes chiar colaborează cu un cizmar, iar Liviu a încercat să formeze și ucenici pe lângă meșteșugar, fără însă să aibă succes, pentru că acesta nu se împăca bine cu învățăceii.

Portretul-robot al clientului care-și duce pantofii la tratament

Mai în glumă, mai în serios, Liviu spune că uneori o ia la picior prin oraș și se uită la cum se încalță lumea: „Fac shoe contact, înainte de eye contact.

E un pas important pentru un business care se bazează pe relația oamenilor cu propriile încălțări. Trebuie să-ți cunoști clienții.

„Mă uit pe stradă să văd ce încălțări are lumea și de obicei cele mai scumpe le are tineretul. Când am deschis acest business, m-am gândit că toți copiii de bani gata, cu încălțări scumpe, vor fi clienții mei”, ne-a mărturisit Liviu.

Însă realitatea a fost alta.

Am fost întrebat cine îmi doresc să fie clientul meu. Și m-am gândit la Ovidiu, fostul meu coleg și supervisor din corporație, cu un salariu de peste 7.000 de lei. Și așa s-a întâmplat”.

Într-adevăr, mulți dintre clienții spălătoriei intră în tiparul noii clase de mijloc de la oraș, cu salarii bunicele în corporații, de 30+ ani, care au o pereche de încălțări de peste 500 de lei și pentru care rentează să mai plătească 100 de lei la Spa Shoes, pentru un tratament care să le prelungească viața. Pe scurt, ei sunt „consumatorii de Glovo”, cum îi descrie Liviu.

Apoi vin clienții de la extreme. Cea mai scumpă pereche pe care oamenii de la Spa Shoes au spălat-o a aparținut unui fotbalist. Era o pereche de „Jordan” (ghete sport), pe care sportivul o și purta ocazional și care costase 15.000 de euro.

La atelierul lui Liviu se recondiționează orice are piele sau șireturi

Din când în când, are parte și de excepții din extrema cealaltă: „A venit o doamnă la mine cu încălțări de 100 de lei și ne-a cerut un spălat și o recondiționare, care costă 250 de lei. I-am spus că nu merită, dar m-a contrazis. Mi-a zis că sunt cei mai comozi pantofi pe care i-a purtat vreodată și nu îi mai găsește nicăieri”.

Tratamentul pantofilor la Spa Shoes nu se face de pe o zi pe alta. Dacă ai o nuntă și vrei să îți încalți pantofii preferați, dar vii fix în ziua cu pricina, ghinion! Va trebui să apelezi la spălatul în chiuvetă, așa cum făcea și Liviu Berbece înainte să-și facă business. Asta pentru că la Spa totul se face cu migăleală. Numai scoaterea șireturilor durează între 20 și 30 de minute. Apoi perechea este ținută chiar și șase ore la ozon și la lumină UV, pentru a omorî microbii.

„După ce am spălat interior și exterior, uneori iese ceva mai greu sau rămâne o dungă. Și atunci trebuie să speli din nou a doua zi. Cel mai mult am spălat o pereche de 15 ori. A fost ambiția mea să văd dacă iese pata aia. Abia a 15-a oară a ieșit. În medie, o pereche de piele întoarsă este spălată de cel puțin trei ori. Așa pățesc la o pereche de UGG-uri, de exemplu, fiindcă le las să se usuce natural, să nu stric pielea”, povestește Liviu ce implică procesul de curățare a unor pantofi.

Cei mai norocoși dintre clienți au încălțările gata după trei zile. „Vii de dimineață și îmi aduci perechea de pantofi să o băgăm la ozon. Cu mult noroc seara se apucă băieții de curățat o parte, a doua zi reluăm procesul și curățăm ce n-a ieșit prima dată. A treia zi îi mai verificăm încă o dată și dacă nu e nevoie să mai curățăm nimic, seara pot fi predați”, a povestit patronul.

Cine lucrează la pantofi. Tinerii se vor influenceri, imigranții pleacă spre Vest

Una dintre cele mai mari probleme cu care s-a confruntat Liviu Berbece în afacerea sa a fost cea a resursei umane. Inițial, s-a adresat tinerilor, dar fără să aibă prea mult succes.

„Tinerii nu mai vor să se angajeze, toți se văd influenceri, vin la noi cu propuneri de barter, dar nu vor să lucreze la noi”, se plânge Liviu. Așa că s-a reorientat către angajații de vârsta a doua, chiar a treia. Din două motive: „În primul rând pentru că sunt foarte serioși, știu că programul e program, pauza de masă e pauză. Al doilea motiv este că atunci când am fost în corporație, mereu mi-am pus întrebarea: ce voi face eu după 45 de ani? La mine nu există problema asta”.

Și-a încercat norocul și cu muncitori străini, tot fără succes: „Toți pe care i-am adus au venit și s-au dus mai departe în Europa. Îi adusesem câte doi, le închiriasem o garsonieră. Am zis să le ofer condiții mai bune decât au în HORECA, dar fiindcă erau mult mai mari costurile, am rămas cu băieții din România”.

Resursa umană a fost una dintre problemele cu care Liviu s-a confruntat la Spa Shoes

Salariile la Spa Shoes nu sunt rele pentru un job entry-level sau de muncitor necalificat. Încep de la 2-3.000 de lei la recepție, în timp ce băieții de la spălătorie câștigă între 2.500 și 3.500 de lei.

În ultimii doi ani, pe măsură ce business-ul său s-a dezvoltat, Liviu și-a adus alături de el mai mulți oameni de încredere. Mâna lui dreaptă, Tudor, este din orașul său natal, Focșani, și se ocupă de partea de vânzare a francizelor și de zona de relații cu clienții. Un alt coleg, Andrei, se ocupă de gestionarea spălatului, un fel de quality control. Printre cei mai vechi angajați se numără Andreea, cea care a început jobul la recepție și mai apoi și-a găsit o nouă pasiune, la vopsirea pantofilor. Pentru vechime, dar și pentru complexitatea muncii pe care o face, Andreea are și un salariu ceva mai generos, de peste 4.000 de lei.

Românii și pantofii: „Noi suntem pe show off”

Liviu Berbece crede că pandemia a avut un efect important asupra comportamentului de consum al românilor. Ne-a învățat să fim mai chibzuiți. Motiv pentru care și business-ul său, în care pantofii nu mai sunt un obiect la care renunți la primele semne de oboseală, a explodat.

Succesul avut la București a făcut ca Spa Shoes să înceapă să își deschidă și francize, la Focșani, Craiova, Timișoara și, până la finalul anului, și la Târgu Mureș.

„Piața de ‘shoes’ este în continuă creștere, și cum în România noi suntem pe show off, atunci automat și piața a crescut. Însă pandemia ne-a învățat să fim din nou mai economi. Dacă până acum aveam o pereche – s-a stricat și aia e, o aruncăm – acum ne gândim, dacă ni se strică o pereche, cum facem să o reparăm”, spune Liviu Berbece pe ce se bazează de fapt motorul afacerii sale.


Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.


Eduard Nicolae Popa

În aproape un deceniu de presă, a lucrat atât în online, cât și în televiziune sau print. Printre cele mai importante nume din portofoliul său se numără B1 Tv, Vice sau Fanatik. De patru ani coordonează proiectul editorial Total Baschet, unul dintre cele mai bune site-uri de nișă din presa sportivă din România. Pasionat de politică și sport, cu care a avut cel mai mult de furcă din postura de jurnalist, a căutat tot timpul să găsească povestea din spatele a ceea ce se vede la suprafață.