POVESTEA ÎN DOUA MINUTE

Afacerea Spotify Camp Nou. Cum și-a amanetat FC Barcelona viitorul, pentru a-și recâștiga prezentul

Computer Hope Guy
Robert Lewandowski, în tricoul Barcelonei, cu logo-ul Spotify *foto: instagram @fcbarcelona

Abonează-te la canalul nostru de WhatsApp, pentru a primi materialul zilei din Panorama, direct pe telefon. Click aici


 

Compania de media Spotify a devenit din această vară sponsorul principal al clubului de fotbal FC Barcelona. E doar unul dintre pașii pe care clubul catalan îl face, pentru a se pune pe picioare din punct de vedere financiar. Clubul a căutat să facă bani și din piatră seacă, iar pentru asta și-a scos la ofertă chiar și numele legendarului stadion Camp Nou, pariind pe faptul că va ieși din impas și va ajunge din nou în rândul marilor echipe ale Europei.

Vremurile nu sunt ușoare pentru Barcelona. În urmă cu un an, Panorama.ro scria cum FC Barcelona a fost nevoită să renunțe la serviciile legendarului Lionel Messi. Pentru că pandemia a creat un deficit economic imens, clubul a pierdut sute de milioane de euro din bilete, abonamente sau chiar din vizitele la stadion și la muzeul clubului. Astfel, Messi nu și-a mai putut prelungi acordul cu Barcelona, din cauza fair-play-ului financiar din fotbalul spaniol, care prevede ca salariile să reprezinte 70% din încasări. Cum contractul nu a mai putut fi parafat, superstarul argentinian s-a văzut nevoit să plece de la Barcelona și să semneze cu PSG.

De la aceste premize, a început reconstrucția financiară a unuia dintre cele mai iubite cluburi de sport din lume. Iar poate cea mai vizibilă modificare făcută de Joan Laporta, care de anul trecut este din nou președinte al Barcelonei, a fost să aducă un nou sponsor la club.

„Spotify Camp Nou” – câți bani a primit Barcelona pentru numele stadionului

Spotify a devenit sponsorul principal al clubului FC Barcelona. Numele companiei suedeze apare atât pe tricourile de joc ale echipelor de fotbal masculine și feminine, cât și pe cele de antrenament. Totodată, Barcelona a decis să le ofere celor de la Spotify și numele arenei. Tot acest pachet a fost achiziționat de compania multimedia pe o perioadă de patru ani, cu un cost de 70 de milioane de euro pe an. Din acestea, aproximativ 5 milioane ar fi destinate dreptului de nume pentru Camp Nou, arată The Athletic.

În urma acestui acord, stadionul va deveni un hub de entertainment pentru orașul Barcelona, cu facilități pentru a crește scena muzicală și de podcast în capitala Cataloniei, potrivit The Guardian. De asemenea, Spotify va asigura și conținutul audiovizual pentru club și va avea acces la publicul de pe rețelele de socializare ale Barcelonei. De exemplu, pe Instagram, Barca are peste 111 milioane de urmăritori.

Interesant este că în contractul dintre cele două părți nu există vreo clauză care să îi interzică patronului Spotify, Daniel Ek, să cumpere o echipă de fotbal. Acesta a încercat să cumpere Arsenal în 2021, dar s-a lovit de refuzul patronilor americani ai londonezilor.

Totodată, e de notat și că acordul dintre cele două părți este valabil doar pentru o perioadă de patru ani. În contextul în care, timp de un an, nu se vor juca meciuri pe „Spotify Camp Nou”, care urmează să intre în renovări masive, în valoare de 1,5 miliarde euro. Acest lucru poate să însemne o nesiguranță din partea investitorului, dar și faptul că Barcelona pariază că se va pune pe picioare în viitorul apropiat și va reuși să ceară mai mulți bani de la următorul sponsor.

Ca o comparație, „Staples Center” din Los Angeles, una dintre cele mai cunoscute săli de sport din lume, a fost redenumită la începutul anului „crypto.com Arena”, contra sumei de 700 de milioane de dolari, într-un contract valabil pe 20 de ani. În această arenă, joacă cele două formații din NBA, Los Angeles Lakers și Clippers, dar și echipa de hochei din NHL, Los Angeles Kings.

Panorama.ro a scris despre potențialul de a vinde numele Arenei Naționale, pentru a amortiza din pierderile pe care le generează stadionul în bugetul Primăriei Capitalei. Sumele vehiculate în urmă cu aproape un an, de două milioane de euro pentru numele Arenei Naționale sau de un milion de euro pentru cel al arenei Rapid, par acum greu de obținut.

„Spotify Nou Camp” este noul nume al stadionului din Barcelona
„Spotify Camp Nou” este noul nume al stadionului din Barcelona *sursa foto: twitter FC Barcelona

Mașinăria de făcut bani de la FC Barcelona

Acordul cu Spotify nu a fost însă singura mișcare financiară făcută de FC Barcelona. Catalanii pariază pe renumele clubului și au reușit să vândă către grupul de investiții Sixth Street 25% din drepturile de televizare din La Liga, pe următorii 25 de ani. 10% din contract a fost încasat pe loc de Barcelona. E vorba de o sumă care ajunge în jurul a 267 milioane de euro, arată cei de la The Athletic, într-o investigație dedicată formației „blaugrana”.

Barcelona a primit în ultimul sezon în jur de 160 de milioane de euro din televizări, ceea ce înseamnă că fondul de investiții va încasa 40 de milioane de euro. Suma poate să scadă sau să crească, în funcție de valoarea contractului pe care La Liga îl va obține în următorii ani.

De asemenea, Barcelona a anunțat că a vândut 10% din casa de producții Barca Studios către Socios.com, pentru suma de 100 de milioane de euro. Nu în ultimul rând, Laporta a pus la vânzare și 49,9% din operațiunile de merchandise și licență ale Barcelonei, pentru care speră să obțină între 250 și 300 de milioane euro.

Banii au fost folosiți pentru a revitaliza lotul formației catalane și pentru a face echipa mai competitivă. Marea achiziție din această vară este Robert Lewandowski, supergolgeterul polonez în vârstă de 34 de ani, sosit de la Bayern Munchen. Alături de Jules Kounde de la Sevilla și Raphinha de la Leeds United, plus Ferran Torres, adus în iarnă de la Manchester City, Barcelona a cheltuit aproape 200 de milioane de euro pe transferuri, de la despărțirea de Lionel Messi.

Nu e de mirare că cei care îl critică pe Laporta spun că acesta a amanetat viitorul clubului pentru un câștig imediat. Acesta a argumentat însă că Barcelona nu își permite o reconstrucție de jos, ci trebuie să rămână competitivă, la același nivel cu marea rivală Real Madrid, pentru a se însănătoși mai repede și din punct de vedere financiar.

Rămâne de văzut dacă pariurile făcute de Laporta la FC Barcelona vor fi câștigătoare. Oricare ar fi însă deznodământul, în următorii câțiva ani microbiștii vor avea cu siguranță o coloană sonoră reușită, realizată de Spotify.


Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.


Eduard Nicolae Popa

În aproape un deceniu de presă, a lucrat atât în online, cât și în televiziune sau print. Printre cele mai importante nume din portofoliul său se numără B1 Tv, Vice sau Fanatik. De patru ani coordonează proiectul editorial Total Baschet, unul dintre cele mai bune site-uri de nișă din presa sportivă din România. Pasionat de politică și sport, cu care a avut cel mai mult de furcă din postura de jurnalist, a căutat tot timpul să găsească povestea din spatele a ceea ce se vede la suprafață.


Abonează-te
Anunță-mă la
guest
0 Comentarii
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile

Abonează-te, ca să nu uiți de noi!

Îți dăm un semn pe e-mail, când publicăm ceva nou. Promitem să nu te sâcâim mai des de o dată pe zi.

    2
    0
    Ai un comentariu? Participă la conversație!x