Povestea în două minute

Tesla nu mai ține banda. De ce suferă compania după ce Musk a devenit copilotul lui Trump

Computer Hope Guy
Proteste împotriva Tesla și Elon Musk. Sursă foto: Profimedia Images

Mult prea preocupat să facă ordine în rândul angajaților federali americani, Elon Musk a scăpat din mâini volanul companiei Tesla, „puiul lui” de business, cum l-a descris însuși Donald Trump. Iar pozițiile sale politice furibunde au afectat funcția autopilot a unei companii care părea că n-are decât o direcție, în sus. Dintr-un brand care, nu demult, echivala cu o achiziție de afișat statutul social, mulți proprietari încearcă acum să scape de mașinile lor sau își pun autocolante în care își fac mea culpa.

Dacă în decembrie 2024 era evaluată la 1,5 trilioane de dolari, Tesla a pierdut, în doar câteva luni, jumătate din valoarea de piață, coborând sub 700 de miliarde de dolari. Prin urmare, și averea „pe hârtie” a lui Musk a scăzut considerabil, cu câteva zeci de miliarde de dolari, evaporate într-o singură zi.  Chiar și așa, consilierul lui Trump rămâne cel mai bogat om din lume.

Mișcarea „Tesla Takedown”

Sunt aproape două luni de când Elon Musk, CEO-ul Tesla, s-a alăturat echipei conduse de Donald Trump, în calitate de șef al Departamentului de Eficiență Guvernamentală – DOGE. De atunci, acțiunile Tesla sunt în cădere liberă.

În decembrie, o acțiune Tesla valora aproape 480 de dolari. Era încă euforia post-alegeri. La începutul acestei săptămâni, coborâse la aproximativ 220 de dolari, o scădere de peste 40 de procente.

Analiștii remarcă faptul că e cea mai lungă perioadă de pierderi pentru constructorul american de mașini electrice. Sigur că aceste pierderi pe bursă sunt influențate de o industrie auto tot mai competitivă, cu constructorii chinezi care au reușit să se impună cu modele la prețuri accesibile și cu cei europeni care au început să facă vehicule electrice din ce în ce mai bune.

Dar problema e că Musk nu a reușit nici până acum să livreze ceea ce promite de multă vreme – și anume un nou model accesibil, pentru mase, care să nu sară de 25.000 de dolari în SUA. Dar, ca să reușească acest lucru, ar trebui să-și reducă la maximum costurile de pe liniile de producție, adică fix ceea ce promite Musk să facă și în aparatul federal.

În fundal, însă, nu trebuie scăpat din vedere faptul că Tesla înseamnă, de fapt, Elon Musk. E, practic, o companie condusă „pe persoană fizică”, și nu doar pentru că Musk deține pachetul majoritar de acțiuni. Acum, oficialul din administrația Trump a devenit, cu companie cu tot, ținta protestelor.

Mișcarea Tesla Takedown, care a luat naștere în Statele Unite, a început să-l taxeze dur pe Musk pentru declarațiile politice și pentru susținerea vădită arătată partidelor de extremă dreapta din Europa. Americanii au luat cu asalt reprezentanțele Tesla din diferite orașe. Au fost chiar și incidente izolate de vandalism și incendiere.

Îndemnul la boicot a alimentat temerile investitorilor.

Declinul Tesla pe bursă vine și pe fondul unor riscuri mai mari la care pare expusă acum economia americană, sub Donald Trump. Obsesia sa pentru impunerea de tarife vamale a șters din optimismul afișat la momentul învestirii sale la Casa Albă.

Din cauza viitorului incert, există temeri legate de o posibilă recesiune a economiei americane. 4 trilioane de dolari a pierdut din capitalizare piața bursieră americană, la începutul acestei săptămâni.

Pe 10 martie, acțiunile Apple și Nvidia au scăzut fiecare cu aproximativ 5 procente, în vreme ce titlurile Tesla au înregistrat un declin de 15%.

Cine e de vină? Versiunea lui Trump

Primul care a sărit în apărarea lui Musk e chiar președintele american. Donald Trump a spus că de vină sunt „ceilalți”, identificați drept „stânga radicală nebună”.

Liderul de la Casa Albă a menționat, pe propria rețea de socializare, că va cumpăra un model Tesla, pentru a-și arăta susținerea față de „puiul” șefului DOGE. 

 

Potrivit Reuters, care citează sondaje recente, Musk are susținere doar printre 5% dintre democrați, în vreme ce susținerea din rândul republicanilor sare de 70 de procente.

Problema e, însă, că principalii clienți nu sunt republicani, tocmai pentru că aceștia au un comportament de consum mai degrabă conservator. 4 din 10 susținători ai partidului declară că nu ar cumpăra niciodată o mașină electrică, indiferent de brand.

În Germania, spre exemplu, cea mai mare piață auto europeană și unde Musk a susținut partidul de extremă dreapta, AfD, la alegerile trecute, înmatriculările de Tesla au scăzut luna trecută cu 76%. În tot acest timp, înmatriculările de mașini electrice, indiferent de marcă, au crescut cu peste 30 de procente. În Franța, de asemenea, înmatriculările Tesla au scăzut cu peste 25%.

Aceste scăderi pot fi puse și pe seama faptului că Tesla a dat startul comenzilor pentru un model facelift al Y, dar e un factor de piață care pare, totuși, să conteze mai puțin decât contextul politic.

Per total, vânzările de anul trecut au scăzut cu un procent, prima scădere din ultimii peste 10 ani, chiar dacă piața electrică a crescut cu 25%.

Pe modul „fază lungă”. Ce se vede la orizont

După cum scriam aici, ar fi timpul ca Tesla să se decidă dacă e o companie de tehnologie sau una care face parte din industria auto. Pentru că modelele de business sunt diferite și nu pot fi amestecate sub nicio formă.

Declarațiile pompoase și bombastice ale lui Elon Musk referitoare la mărețul viitor al mașinilor sale electrice au avut ecou în rândul capitalurilor, care caută inovații tech cu potențial.

Dar, la firul ierbii, e totuși vorba de o mașină. Iar această mașină electrică concurează în industria auto. Acolo, toți marii producători au lansat modele similare. Unele foarte ieftine, așa cum fac chinezii și, după spusele multor experți, altele chiar mai bune, după cum produc câțiva producători europeni.

Tesla a mai avut de suferit și în 2022, după ce Musk și-a luat în serios rolul de mogul tech, odată cu achiziția fostei rețele de socializare Twitter. Din cauza conținutului promovat acolo, s-a confruntat cu critici care i-au afectat, pentru moment, și afacerile.

Acum, însă, are un rol de politician și aliat al lui Trump care nu doar că e foarte vizibil, dar produce și efecte.

După cum remarca un investitor pentru WSJ, „să conduci acum o Tesla e ca și cum ai purta pe cap o șapcă roșie cu MAGA – Make America Great Again”.

Pe viitor, Musk ar trebui să-și dea seama că vechile trucuri nu mai funcționează, după cum comentează Reuters. Și e posibil ca situația în care se află acum să fie una de moment, așa cum Tesla a depășit și declinul din 2022 sau cum a evitat chiar falimentul în perioada 2017-2019.

Până atunci, probabil că vor fi și mai multe modele Tesla pe străzi colantate cu deja celebrul sticker – “I bought this before Elon went crazy (trad.: am cumpărat-o înainte ca Elon să o ia razna)”.

Sursa: anunț vânzător Amazon.com

Articol editat de Alina Mărculescu Matiș

Ciprian Ioana

S-a alăturat echipei Panorama în octombrie 2023. Și-a început cariera în presă la radio Europa FM, în 2011. Inițial, își dorea să fie DJ/realizator de emisiuni, dar a fost cooptat rapid în echipa de știri și acolo a rămas vreme de aproximativ 7 ani.

Mai târziu, a descoperit că-i place jurnalismul economic, a lucrat la emisiunea Business Club (Digi24), postul Digi FM, dar și pentru site-urile Playtech.ro și Digi24.ro.

E pasionat de știrea din spatele știrii și vrea să cunoască de ce se întâmplă, nu doar ce se întâmplă. Crede că, într-o lume care trăiește pe repede-înainte, e nevoie ca la finalul zilei să rămâi cu un tablou cât mai rotund a ceea ce te interesează, nu cu frânturi de informații mai mult sau mai puțin relevante.

Pe lângă cariera de jurnalist, Ciprian e voice-over profesionist, cu peste un deceniu de experiență. Îi poți auzi vocea prin reclame sau documentare.


Urmărește subiectul
Abonează-te
Anunță-mă la
guest
3 Comentarii
Cele mai vechi
Cele mai noi Cele mai votate
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile

Abonează-te, ca să nu uiți de noi!

Îți dăm un semn pe e-mail, când publicăm ceva nou. Promitem să nu te sâcâim mai des de o dată pe zi.

    0
    Ai un comentariu? Participă la conversație!x