De la un trend care a prins avânt acum aproape 40 de ani, atunci când marile lanțuri hoteliere au construit și apartamente de vânzare în cadrul hotelurilor, conceptul de locuință de brand a căpătat o nouă formă în ultimii ani. Din ce în ce mai multe nume mari din modă, dar și din industria auto se extind spre noi domenii care să genereze bani, prin asociere. Iar unul dintre ele sunt imobiliarele.
Armani, Versace, Bulgari, Bugatti, Mercedes-Benz sunt doar câteva dintre marile branduri care mai au ceva în comun, în afară de aceeași bază de clienți bogați. Au început să-și pună numele pe clădiri de lux din toată lumea, de la New York, la Dubai.
Noul pol fierbinte pentru astfel de proiecte este Dubai, acolo unde vânzările de locuințe de brand au fost în 2022 de peste șase miliarde de euro. Spre comparație, vânzările de pe acest segment în 2013 erau de doar 2,8 miliarde de euro.
Prețurile în Dubai ajung la valori amețitoare: 180 de milioane de euro pentru o locuință cu opt camere, marca Bugatti, de exemplu. Iar de acolo, moda brandurilor a ajuns și la București, cu prețuri ce pleacă de la 600.000 de euro și care pot ajunge și la 12 milioane de euro pentru un penthouse.
Dezvoltatorii locali de proiecte de lux aduc și în România nume cunoscute, pe care deocamdată le vedem pe genți, haine sau parfumuri. Se construiesc blocuri de locuințe și case care vor purta numele unor designeri cunoscuți, precum Elie Saab, Armani/Casa sau Versace. Acum, românii cu bani pot trece la nivelul următor de lux.
Abonează-te la newsletter, ca să nu uiți de noi!
Ca la hotel, dar acasă
Designerul Elie Saab venea în toamna lui 2021 la București și anunța lansarea Elie Saab Towers, împreună cu dezvoltatorul imobiliar Metropolitan. Proiectul rezidențial cu 141 de apartamente pe care clienții le pot mobila cu piese care poartă numele designerului se află în construcție. Investiția este de 100 de milioane de euro.
„De-a lungul timpului, am vizitat diverse orașe super dezvoltate din lume precum Dubai, Milano sau Miami, unde există deja asemenea ansambluri rezidențiale ce poartă semnătura unor designeri de renume internațional. Am considerat că este momentul potrivit ca și piața din România să beneficieze de un asemenea nivel în ceea ce privește zona ansamblurilor rezidențiale, care aduc în viața oamenilor un plus de eleganță, lux și rafinament”, a spus pentru Panorama Robertino Georgescu, fondator Metropolitan Development.
El nu a dezvăluit și câte apartamente au fost vândute, ci s-a rezumat la a ne spune că ținta propusă pentru această fază a fost atinsă.
Cu ce vin în plus aceste proiecte față de celelalte ansambluri cu locuințe? Georgescu trece pe listă serviciile de concierge, centru SPA, sală de fitness, restaurant, serviciu de recepție 24/7, parcare cu valet și un loc de joacă pentru copii. Ești practic ca la hotel, dar acasă. Și chiar mai mult, dacă intri în clubul select al proprietarilor de branduri.
„Clienții noștri pot beneficia de o experiență memorabilă. Aceștia au ocazia să călătorească la Milano și să asiste la crearea colecției printr-o vizită la fabricile și atelierele Elie Saab Maison. Aici își pot crea, alături de o echipă dedicată de design interior, reședința lor unică, mobilată cu colecția Elie Saab Maison, în conformitate cu dorințele lor”, mai spune Georgescu.
Alte două proiecte, unul de case și altul cu apartamente, se află în faza de pregătire a lucrărilor de construcție.
În cazul Medusa Villas, casele sunt finisate în totalitate cu elemente Versace Ceramics, iar prețurile pornesc de la 1,35 milioane de euro. O selecție de piese de mobilier, precum canapele, mese sau paturi marca Versace Homes sunt disponibile pentru achiziția ulterioară. Investiția anunțată în cele 28 de vile din Pipera este de 20 de milioane de euro.
Împreună cu Marius Bușu, fost coleg de școală al lui Georgescu, care activează tot în imobiliare, Metropolitan pregătește și un proiect cu aproape 500 de apartamente în zona Pipera, care se va numi Medusa Homes, o investiție estimată la 70 de milioane de euro.
Și One United Properties, care construiește apartamente de lux, aduce un brand de renume internațional într-un proiect rezidențial de 700 de apartamente în șapte turnuri. Dezvoltatorul a încheiat un parteneriat cu Armani/Casa, care presupune dezvoltarea unui concept unic de design în cadrul One Lake Club, care va avea și eticheta „Furnished by Armani/Casa”.
Un penthouse și două apartamente de prezentare vor fi mobilate de la Armani/Casa, iar potențialii cumpărători vor putea accesa produsele de lux, dar vor avea și un serviciu de consultanță dedicat. Valoarea brută de dezvoltare a acestui proiect este de 215 milioane de euro. Compania vânduse în prima jumătate a lui 2023, înainte de semnarea parteneriatului cu Armani/Casa, 70 de apartamente.
Panorama a transmis One United Properties întrebări pe această temă, însă compania nu a dorit să ne răspundă.
Apartamente sub brand hotelier de lux
Atracția luxului funcționează și în alte paradigme, precum cea a hotelurilor care vând apartamente de lux. Nu doar brandurile care și-au făcut un nume mai întâi în modă vor fi prezente pe acest segment al pieței din România, ci și unul hotelier. Primul hotel cu apartamente de brand se va deschide în primăvara acestui an, la Poiana Brașov.
Un dezvoltator din Brașov construiește hotelul Swissôtel, iar primele 64 de camere și apartamente vor fi deschise de la finele lunii martie, în urma unor investiții de 25 de milioane de euro. Alte 50 de camere și apartamente vor fi finalizate în februarie 2026.
Meta Estate Trust, companie listată la Bursa de la București și al cărei business este de a cumpăra apartamente din fază de proiect, pe care le vinde la finalizare, a cumpărat în acest hotel apartamente în valoare de 1,6 milioane de euro.
Mai mulți bani pentru design
Această tendință începe să prindă contur și la noi, prin cele câteva proiecte cu nume mari deja anunțate. Iar plaja s-ar putea extinde pentru locuințe unde prețurile sar de 3.000 de euro pentru un metru pătrat.
„Așteptăm cu interes să fie anunțate în curând noi lansări de proiecte asociate unor branduri de renume, atât în București, cât și în Brașov”, a spus pentru Panorama Vlad Musteață, CEO North Bucharest Investment, agenție imobiliară care intermediază vânzarea de apartamente din proiecte de lux.
De altfel, chiar Robertino Georgescu spune că mai are în plan să aducă pe piața de la noi și alte branduri.
În mare parte, cei care cumpără aceste locuințe o fac în scop investițional. Ulterior, le închiriază și sunt dispuși să aloce mai mulți bani pentru elemente de design sau decorațiuni ale unor branduri internaționale.
„Sunt și cumpărători care aleg proiectele dezvoltate alături de branduri precum Versace și pentru că apreciază foarte mult brandul și vor să trăiască într-un astfel de mediu. În cele mai multe dintre cazuri, achiziția acestor imobile se face însă în scop investițional”, mai spune Vlad Musteață.
Startul de acum 100 de ani și piețele luxului imobiliar de acum
1927 a fost anul în care s-a deschis hotelul Sherry-Netherland, în New York, primul care avea și apartamente destinate clienților care doreau să stea pe perioade mai lungi. Avea să fie și punctul de pornire pentru o piață care acum pare că a explodat, la aproape 100 de ani de la naștere. Locuințele de brand au venit atunci cu beneficiile și confortul oferite de un hotel, combinate cu cele ale unei locuințe nou construite.
„Această piață oferă o multitudine de diferite branduri, cu nume mari din modă, dar și din industria auto, precum Porsche, Bentley, Aston Martin și Bulgari”, spune James Price, vicepreședinte al departamentului de rezidențial din cadrul lanțului hotelier Four Seasons, citat într-un studiu al Knight Frank.
Pentru cumpărători, spune el, e important să-și dea seama ce oferă fiecare brand și cum creează acest lucru valoare.
În anii ’80, domeniul a cunoscut un boom, atunci când marile lanțuri hoteliere au deschis apartamente în cadrul hotelurilor. De la deschiderea primului proiect cu locuințe sub marca Four Seasons în 1985, hotelierul are acum 50 de astfel de proprietăți la nivel global și alte 30 în plan pentru următorii ani.
Pentru o imagine de ansamblu, peste tot în lume sunt 700 de astfel de dezvoltări cu mai mult de 100.000 de apartamente de brand finalizate sau în stadiu de planificare, potrivit companiei de consultanță WATG Strategy.
În Dubai, punct fierbinte pe harta marilor branduri, această piață există din 2010. Atunci, Armani Residence se inaugura în Burj Khalifa. Din acel moment, piața nu a dat semne că vrea să se oprească din creștere.