Este încă o măsură a absurdului situației: într-o țară care se confruntă cu o criză a medicilor de familie, îi punem pe cei care au rămas în sistem să facă altceva. Iar cetățeanul care dă lunar 10% din salariul brut pentru Asigurarea Socială de Sănătate stă la mila unui sistem informatic defect și cu speranța în refresh.
14 minute pentru SIUI, 1 minut rămas pentru pacient
Iar aberațiile continuă: „Din 15 minute care sunt alocate pentru pacient, 14 minute alocăm pentru sistemul informatic și un minut pentru consultație. Noi nu suntem furnizori de servicii informatice, ci suntem furnizori de servicii medicale. Or, asta e principala cauză a scăderii calității actului medical”, reclamă Dumitra, care conduce Societatea Națională de Medicină de Familie (SNMF).
De ce e așa? În primul rând, pacientul e nevoit să aștepte. Uneori în cabinet, alteori pe hol. Câteodată, e chemat a doua zi, dacă serviciul nu a putut fi semnat cu cardul de sănătate, alt element esențial din digitalizare.
Nu de puține ori, cardul rămâne la cabinetul medicului de familie, deși e un document privat.
„Nu este normal, acel card e ca și un card bancar. Diferența e că, cu ajutorul lui, cumperi servicii de sănătate”, avertizează Radu Gănescu, președintele Coaliției Pacienților cu Afecțiuni Cronice (COPAC).
„Știm cu toții că sistemul e foarte vechi. Se tot încearcă remedirerea și găsirea de soluții IT până când va fi creat un nou sistem digital mai performant și mai transparent. Este esențial să reușim să vedem și noi ce se întâmplă cu banii și cu serviciile pe care le primesc pacienții”.
Încă un efect al colapsului sistemului informatic din Sănătate e că medicii au ajuns să petreacă mai mult timp în cabinet. Uneori rămân peste program, alteori preferă să își ia echipamentele acasă, pentru a lucra în intervalul în care sistemul informatic funcționează – adică noaptea sau dimineața. Dar și aici e pe pândite, nu știu niciodată când va funcționa sistemul.
Al doilea job, de noapte, neremunerat
Așa a procedat și doctorița de familie Ligia Moșneaga, care își desfășoară activitatea în Policlinica Vitan, una dintre cele mai mari din Capitală.
Pentru a putea valida serviciile oferite pacienților, a făcut o investiție majoră în echipamente care să-i ușureze munca suplimentară creată de sistemul defect al CNAS. Și-a cumpărat trei laptopuri, două pentru cabinet și unul pentru acasă. Și-a achizționat soft de cabinet de foarte mulți ani, mai prietenos ca interfață decât SIUI.
Până la începutul anului, spune că reușea să valideze servicii prin intermediul acestui soft. Acum, le introduce manual, atunci când prinde o fereastră, pe zi, sau noaptea, de acasă.
„Am ajuns să am un al doilea job, noaptea. Aștept ora 12 sau 1 noaptea ca să pot să trimit raportarea. Sigur, normal ar fi să se valideze serviciile atunci când lucrezi, nu noaptea”, povestește medicul de familie Ligia Moșneaga.
„Disfuncționalitățile te limitează la tot, ca medic. Dacă nu este citit cardul, atunci nu poți să semnezi consultațiile și, practic, sunt consultații pierdute. Nu pot semna electronic bilete de trimitere, rețete. E o muncă în zadar. E un circuit care se rupe”, adaugă ea.
Dacă medicii care dețin propriul cabinet își pot lua acasă laptopul pentru a lucra noaptea, situația e diferită în cazul celor care lucrează în clinici private.
„Atunci când ies din cabinet, intră un alt medic. Nu pot să plec cu laptopul și să fac lucruri de acasă”, explică Oana Zărnescu, medic de familie într-o clinică privată din București.
„Mi se pare deplasat ca o instituție să îți spună să validezi servicii din timpul tău liber, timp în care ești acasă cu familia. Spre exemplu, mie mi s-a sugerat să încerc să validez servicii după 10 seara sau înainte de ora 8 dimineața. Dacă era cabinetul meu, poate plecam și eu cu calculatorul în brațe și lucram noaptea, dar nu e cazul”, completează dr. Zărnescu.
„În loc să consult pacientul, pândesc calculatorul”
Povestește că nu de puține ori se trezește și cu surprize. Asta pentru că lucratul în offline vine cu o serie de dezavantaje. Concret, medicii nu pot verifica niște lucruri de bază, cerute chiar prin lege, cum ar fi verificarea calității de asigurat a unui pacient.
Mai târziu, medicii care le oferă rețete compensate sau consultații pacienților care nu sunt asigurați riscă să fie luați în vizor nu doar de CNAS, ci și de Curtea de Conturi, care le poate imputa diverse sume pentru servicii care au fost prestate, dar nu au fost validate de sistem, din cauza problemelor informatice.
„Avem o grămadă de timpi morți. Eu, în loc să stau să consult pacientul și să văd ce-l doare, stau și pândesc calculatorul. Suntem într-o stare permanentă de pândă. Și dacă vreodată este o problemă, nimeni nu știe ce are sistemul și nimeni nu și-o asumă”, continuă medicul de familie Oana Zărnescu.
„Faptul că acest sistem nu merge creează niște consecințe pe toate palierele. Medicul nu mai face altceva decât să stea pe SIUI, pacientul nu poate avea o comunicare clară cu el și poate fi trimis acasă sau programat a doua sau a treia zi”, punctează și Radu Gănescu, președintele asociației de pacienți COPAC.
Astfel, adaugă el, CNAS nu știe ce se întâmplă cu banii pe care îi dă pe servicii. „Nu ar trebui să se întâmple astfel de lucruri. Trebuie să se înțeleagă că SIUI este un sistem invechit care a eșuat lamentabil și care nu mulțumește pe nimeni”, mai spune Radu Gănescu.
În final, se ajunge și la bani. „E o mare bătaie de cap pentru noi. Tot timpul pierdem bani”, explică medicul de familie Ligia Moșneaga.
„Fie că nu se validează consultații, fie că nu se validează servicii, fie că îți iau banii înapoi pentru rețete, pentru bilete de trimitere. Tot acolo ajungem. Ce câștigi pe mere, dai înapoi pe pere. Aruncăm pisica dintr-o curte în alta. Să pună o platformă funcțională. Trece viața pe lângă noi și tot în punctul ăla suntem: nu merge SIUI. Și au trecut 10 ani de când tot spunem asta”, spune doctorița de la Policlinica Vitan.
Potrivit specialiștilor, soluția este ca toate instituțiile statului să se implice în construirea în regim de urgență a noului sistem.
„Nu putem sta așa până în 2025 sau 2029. Este o problemă de siguranță națională și trebuie tratată ca atare”, conchide medicul Gindrovel Dumitra, secretarul general SNMF.