Cupidon digital

Iubirea online. Cum îți toacă aplicațiile de dating precum Tinder și Bumble timpul și banii, în căutarea perechii perfecte

Computer Hope Guy
Foto: Shutterstock

Abonează-te la canalul nostru de WhatsApp, pentru a primi materialul zilei din Panorama, direct pe telefon. Click aici


 

  1. Aplicațiile de dating Bumble și Tinder au fost descărcate, până acum, în toată lumea de sute de milioane de ori. Pentru cei care vor să-și crească șansele de-a găsi un partener, există și abonamente. Pe Tinder, pentru un număr nelimitat de like-uri și alte beneficii plătești între 74,99 lei și 144,99 lei lunar.

  2. Când îți faci cont, aplicațiile îți pun o grămadă de întrebări: dacă vrei copii, dacă fumezi sau bei, precum și ce fel de relație cauți. Și, totuși, ce înălțime ai?

  3. „Mi s-a părut scump și nu eram sigură că va funcționa. După ce că investeam timp, mai investeam și bani în ceva care nu ar fi mers”, spune o utilizatoare despre abonamentele plătite.

  4. Ca să nu-și piardă vremea la întâlniri față în față cu cineva nepotrivit pentru ei, cei de pe aplicații vorbesc cu un număr mare de persoane în același timp. Uneori, uită pe cine și ce anume au întrebat. Astfel, consumă de fapt mai multă energie.

  5. În ciuda numeroaselor opțiuni, unii nu se pot opri din căutări. Rodica Ianole, specialistă în economie comportamentală și profesoară la Universitatea din București, explică de ce: „Pentru că poți să obții cel mai bun lucru. Asta ne spun toate campaniile de marketing!”.

„30 de super swipes la doi lei bucata, două super swipes te costă zece lei”, spune Mădălina, 30 de ani, în timp ce verifică ofertele aplicației pentru dating Bumble. „E ca la piață, e funny (amuzant, n.r.)!”, adaugă ea.

După Tinder, descărcată pe telefon de 530 de milioane de ori la nivel mondial și disponibilă în 190 de țări, Bumble este, potrivit Dating Advice, site din SUA care oferă sfaturi pentru cupluri, a doua cea mai populară aplicație pentru cei care caută un partener online. A fost descărcată de 100 de milioane de ori, în 150 de state.

Un super swipe – opțiunea Bumble pomenită și de Mădălina – înseamnă că o persoană o place mult pe alta și vrea să-i trimită o notificare, ca să-i atragă atenția. Pentru o astfel de interacțiune, însă, trebuie să plătești.

Și pe Tinder îți poți face diverse abonamente. Cel mai ieftin, care îți permite să dai un număr nelimitat de like-uri, costă 74,99 lei pe lună (15 euro). Iar cel mai scump, de 144,99 lei (29 de euro), îți oferă posibilitatea să-i trimiți mesaj cuiva înainte să existe un „match”, adică o potrivire virtuală.

Nu aș da niciodată bani pe așa ceva!”, spune Mădălina hotărâtă. Tânăra cu ochi căprui a încercat în ultimii trei ani să găsească o relație pe termen lung prin Bumble, însă până acum n-a întâlnit persoana cu care să pornească pe acest drum.

Într-o vreme în care ne simțim tot mai singuri, deși avem mii de prieteni virtuali, în care comandăm mâncare online, ca să câștigăm măcar puțin timp pentru noi, inevitabil, mulți au transferat și căutarea iubirii într-o experiență încapsulată într-o aplicație. Cât îi ajută și cu ce efecte?

Ce vor să știe aplicațiile despre tine, ca să-ți găsească perechea

Cum folosești aplicațiile de dating? Îți faci cont și te poți uita la fotografiile și la profilul mai multor oameni din orașul tău sau din împrejurimi. Dacă nu îți place de cineva, glisezi spre stânga – swipe left în engleză. Dacă îți place ce vezi, glisezi spre dreapta – și anume swipe right.

Când două persoane sunt interesate una de cealaltă, e un „match”. Abia atunci pot începe o conversație în aplicație. Pe lângă cei care vor să se distreze o seară sau își doresc relații fără angajament, le utilizează și cei care speră să întâlnească un partener, respectiv o parteneră de viață.

Lansată în 2012, Tinder a devenit populară în România câțiva ani mai târziu. În ce privește Bumble, aceasta a fost tot mai utilizată la noi începând cu 2020. Diferența dintre cele două: după „match”, pe Bumble femeile inițiază conversația, pe când pe Tinder oricine poate să scrie primul mesaj.

Numărul de utilizatori Tinder și Bumble din România rămâne o necunoscută. Tinder a transmis, la solicitarea Panorama, că nu poate oferi aceste date strict pentru România și că aplicația lor e „cea mai populară din lume pentru cunoscut oameni noi”, iar Bumble nu ne-a răspuns până la publicarea articolului.

Aplicațiile de dating te întreabă tot ce ar putea să-l intereseze pe viitorul partener: de la vârstă și înălțime, la dorința de-a deveni părinte. Și mult mai multe: Fumezi? Bei? Cauți o relație de scurtă sau de lungă durată? Nu ești obligat să răspunzi la toate, însă o să ai un profil incomplet. La fel cum nu ești obligat nici să dai banii pe un abonament care îți promite o experiență mai bună.

„Poate în cazul versiunilor plătite, oamenii sunt mai atenți la informațiile pe care le declară”, spune Rodica Ianole, specialistă în economie comportamentală și profesoară la Facultatea de Administraţie şi Afaceri a Universității din București. Aceasta amintește că este o strategie de marketing a companiilor care dețin aceste aplicații și că e normal să te atragă cu oferte.

Strict tehnic, varianta plătită ar putea să folosească filtre mai avansate, astfel încât să scurteze procesul de cunoaștere pentru două persoane compatibile, consideră Rodica Ianole.

Dincolo de scurtăturile utilitare ale unui proces de căutare a unui potențial partener, aplicațiile precum Tinder și Bumble îți vând la pachet și o presupusă putere de control, când îți selectezi perechea.

„În societățile individualiste în care piața contează, ți se spune că tu alegi”, explică profesoara.

miliarde de dolari au fost veniturile Tinder în 2023
0
milioane de dolari sunt estimate veniturile Bumble în 2023
> 0

Sursa: rapoarte financiare companii

Ambele afaceri au crescut de la un an la altul. Tinder a avut, în 2023, venituri de peste 1,9 miliarde de dolari, potrivit companiei care deține aplicația, Match Group, cu 7% mai mult față de anul anterior. Iar Bumble estimează că a obținut venituri totale de cel puțin 845 de milioane de dolari în 2023 (încă nu a anunțat rezultatele fiscale pe întreg anul trecut), cu peste 20% mai mult comparativ cu anul anterior.

Aplicațiile fac bani din reclame, dar și de pe urma abonamentelor. 15% dintre utilizatorii Tinder și 4% dintre cei de pe Bumble plăteau în 2022 pentru astfel de abonamente.

Merită să plătești pentru aplicațiile de dating?

Mădălina nu are prieteni care folosesc versiunile plătite, cu excepția unei femei, care este și mamă. A ales abonamentul o perioadă ca „să nu-și piardă timpul” și ca să-și maximizeze șansele de-a cunoaște un partener.

Ana Maria, 44 de ani, dintr-o generație diferită de cea a Mădălinei, spune la rândul ei că s-a gândit să plătească pentru aplicații, dar că până la urmă a renunțat la idee: „Mi s-a părut scump și nu eram sigură că va funcționa. După ce că investeam timp, mai investeam și bani în ceva care nu ar fi mers”.

Atât bărbații din România, cât și cei de peste graniță și-au exprimat în ultimii ani părerile despre abonamente, între altele, pe platforma de socializare Reddit. „Merită să plătești pentru aplicațiile de dating sau este o mare pierdere de bani?”, a întrebat cineva. „Dacă ești bărbat, ai șanse mai mari cu speed dating. Aplicațiile de dating sunt inutile pentru bărbați”, a fost unul dintre răspunsuri. „Cu siguranță irosești banii”, a răspuns altcineva.

Ana Maria și-a făcut prima dată cont pe Tinder, sfătuită de o prietenă, acum vreo șase ani, după ce a încheiat o relație lungă. Apoi, a mai folosit Bumble și Facebook Dating. „Nu mi-a plăcut niciuna dintre aplicații”, rezumă ea experiența, chiar dacă pe actualul partener l-a cunoscut pe Facebook Dating anul trecut.

„Nu mai vreau să fiu deloc în postura asta de a le folosi”, mai spune Ana Maria.

Mădălina și-a instalat întâia oară Tinder acum un deceniu, când era studentă. Acolo l-a cunoscut pe cel cu care a avut o relație până în 2021. După ce s-au despărțit, tânăra a revenit pe aplicații. La acea vreme, Bumble, despre care auzise „păreri mai bune decât despre Tinder”, era deja populară și în România.

De ce oamenii vorbesc zile în șir online înainte să se vadă față în față

Despre costurile de timp și de energie pe care le atrag aceste aplicații s-au scris articole mai ales în presa din Statele Unite. Acolo, fenomenul se cercetează de mulți ani, spre deosebire de România, unde interesul la nivel academic e foarte scăzut.

Aplicațiile „nu îi învață pe oameni cum să iasă la întâlniri, doar le oferă un mijloc de comunicare”, a declarat, pentru The Atlantic, Holly Wood, care și-a făcut lucrarea de doctorat despre această temă la Universitatea Harvard.

Ea a precizat și că aplicațiile de dating ar trebui să te ajute să economisești timp, dar de fapt nu se întâmplă așa. „Unele femei mi-au spus că folosesc între 10 și 15 ore pe săptămână pentru întâlniri online, pentru că atât de multă muncă este necesară pentru a ajunge la o întâlnire (reală, n.r.)”, a explicat Wood.

E ceea ce ne-a povestit și Ana Maria: „Să răspunzi la mesaje e obositor pentru că îți mănâncă timp, dar e obositor și emoțional. Mulți oameni de pe aplicațiile de dating fie nu știu ce vor, fie nu vor ceva serios. Unii încep mesajele cu aluzii sexuale”. Când avea nevoie de o pauză, Ana Maria își dezinstala aplicațiile.

În ce privește discuțiile online cu mai multe persoane în același timp, înainte să te vezi față în față, consideră că pot fi gestionate și „la nivel superficial”, dacă doar arunci o întrebare sau un răspuns scurt. Dar conversațiile mai profunde i se par epuizante.

După ce investești energie online, vine următorul pas: prima întâlnire. „De multe ori am plecat dezamăgită”, spune Ana Maria. „Mi s-a întâmplat să vorbesc cu un om mai mult, să mi se pară că am multe în comun, iar când ne vedeam îmi dădeam seama că nu ne potrivim”.

Prin situații similare a trecut și Mădălina. „Am ieșit la date-uri cu oameni care nu păreau că voiau să fie acolo cu mine, parcă mi-au făcut o favoare”. La fel ca Ana Maria, ajungea la întâlnire abia după ce cunoștea oamenii online. Se străduia să trimită mesaje interesante pe Bumble, ca să spargă gheața. I se pare că întrebări precum „unde lucrezi?, „ce mâncare îți place?” curg mai firesc într-o discuție față în față, spre deosebire de una online.

„Eu citesc ce scrie la profil, fac o glumă, încerc să avem o conversație. Dar am întâlnit oameni care vorbeau despre ei și pe mine nu mă întrebau nimic”, spune Mădălina.

Pe lângă dezinteresul unor interlocutori, o obosea și faptul că discuta cu mai mulți în aceeași perioadă: „Dacă aveam cinci conversații, la un moment dat nu mai știam cu cine și ce am vorbit. Îmi ocupa multe ore din ziua mea, fiind un efort destul de mare”, adaugă tânăra.

Oamenii petrec multă vreme discutând pe aplicații, explică Rodica Ianole, specialistă în economie comportamentală, pentru că încearcă să afle dacă ceilalți sunt așa cum se descriu la profil. Poți verifica niște lucruri legate de aspectul fizic, adaugă aceasta, dar în cazul unor trăsături morale ca onestitatea este dificil.

„N-ai cum să-ți dai seama dacă cineva este de încredere sau dacă se poartă altruist într-un anumit context”, precizează Ianole.

Mai multe întâlniri înseamnă șanse mai mari să găsești un partener?

Mădălina folosește în continuare Bumble, căci în viața offline n-a cunoscut încă pe nimeni. Dar când are o perioadă mai dificilă la job, de pildă, dezinstalează aplicația, ca să nu-i mai mănânce timpul.

Unii utilizatori pornesc de la ideea că dacă ieși la întâlnire cu cât mai multe persoane, ai șanse mai ridicate să-ți cunoști perechea.

„Dar cât timp să ai?”, se întreabă Ana Maria, care poartă părul strâns în coadă și un pulover galben. „Numai cât durează să te îmbraci și să te machiezi mai deosebit, să ai starea mentală. De câte ori poți face asta? S-ar putea să-ți maximizezi șansele, dar e mai greu de gestionat”, explică ea. Nu mai ține minte câte ieșiri în oraș a avut stabilite pe aplicații, însă n-au fost multe, mai spune ea.

Mădălina își amintește că a cunoscut trei bărbați de pe Bumble față în față, în ultimul an. Mai puțini, comparativ cu perioada studenției, când ieșea cu o persoană nouă chiar și de două ori pe lună.

Prea multe opțiuni, căutări îndelungate după standarde tot mai înalte

Căutarea unui partener în lumea aplicațiilor de dating a ajuns să semene cu shopping-ul online sau chiar în magazinul fizic, arată unele articole.

„În lumea dating-ului online, mai mult decât în general, oamenii caută continuu următorul lucru mai bun, fără să aibă timp să aprofundeze ceea ce au găsit”, crede Ana Maria. Pentru ea, însă, n-a fost așa. Când cunoștea pe cineva, nu se întreba dacă o să găsească un partener perfect, ci pur și simplu dacă ea se potrivește cu cel pe care l-a întâlnit.

Moira Weigel, autoarea volumului Munca în iubire: Invenția dating-ului, explica pentru The Atlantic, publicație care a realizat o serie despre întâlnirile online, că aceste aplicații sunt create astfel încât să petreci cât mai puțin timp cu o persoană, „dacă nu pare să fie exact ceea ce trebuie”. Cu alte cuvinte, tocmai să nu-ți pierzi vremea.

Faptul că pe piață sunt, în general, multe opțiuni, pentru unii oameni devine greu să se oprească din căutări, mai explică specialista Rodica Ianole, pentru Panorama: „Pentru că poți să obții cel mai bun lucru. Asta ne spun toate campaniile de marketing!”.

Doar că în cazul unei relații, e complicat să-ți dai seama care e cea mai bună, adaugă ea, căci nu există o rețetă. Nu e ca atunci când cumperi un televizor și ai o diagonală a ecranului în minte.

Pe Mădălina o amuză această comparație între activitatea de pe aplicațiile de dating și shopping. Confirmă că, într-adevăr, când intri pe aplicații, pornești cu ideea că știi exact ce îți place.

„Standardele noastre sunt foarte ridicate online. Ne uităm la poză. E îmbrăcat într-o bluză galbenă, nu-mi mai place… Poza poți să o studiezi, îi dai zoom”, adaugă ea. Și treci la următoarea persoană, pe care, de asemenea, o analizezi.

Ajungi astfel ca, într-o singură zi, să poți vedea profilul a zeci de oameni și, totuși, mai nimeni să nu-ți trezească interesul. Pentru asta este, însă, o explicație.

„Conceptul de paradox al alegerii spune că există un prag peste care mai multe opțiuni de fapt ne scad satisfacția. Se datorează supraîncărcării cognitive și dificultăților pe care le avem în procesarea alternativelor”, explică Rodica Ianole.

„În momentul în care avem mai multe opțiuni, ne cresc așteptările. Prin urmare, cu cât sunt mai multe opțiuni pe aceste platforme, cu atât crește și rata de respingere a lor”, spune profesoara.

Unii își cunosc, după eforturi îndelungate, perechea pe aceste aplicații. Dar de multe ori goana online după un partener ideal se poate dovedi nu doar o pierdere de timp și de bani, ci și un motiv de consum emoțional și psihic. S-ar putea spune că acest lucru era valabil și înainte de digitalizarea dating-ului din epoca Tinder și Bumble. Însă atunci nimeni nu trecea printr-un proces atât de riguros de selecție.

Articol editat de Andrei Luca Popescu


Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.


Medeea Stan

S-a apucat serios de jurnalism în 2014, când și-a dat seama cât de mult se bucură să meargă pe teren. A scris, între altele, pentru Adevărul, DoR, Școala 9, Libertatea și Scena 9. Știe că mai are multe de învățat, așa că își alege subiecte variate. O entuziasmează reportajele, investigațiile și analizele.


Abonează-te
Anunță-mă la
guest
3 Comentarii
Cele mai vechi
Cele mai noi Cele mai votate
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile

Abonează-te, ca să nu uiți de noi!

Îți dăm un semn pe e-mail, când publicăm ceva nou. Promitem să nu te sâcâim mai des de o dată pe zi.

    0
    Ai un comentariu? Participă la conversație!x