De ce este TikTok adevăratul inamic al Google Search, iar ChatGPT nu e o amenințare reală
TikTok începe să fie tot mai mult tratat ca un motor de căutare de către tinerele generații, dar asta vine cu riscuri la pachet/ Sursa Foto: Shutterstock
După ce ChatGPT a prins avânt și a rafinat răspunsurile, lumea s-a năpustit să spună că motorul de căutare Google e pe moarte. Ulterior, Open AI a lansat ChatGPT Search, o declarație clară de competiție pentru compania din Silicon Valley. Asta în timp ce Google a integrat AI Overview, o funcție care agregă sub forma unui rezumat idei legate de ceea ce cauți.
Open AI nu poate depăși Google, motivul e simplu: originea surselor. Google indexează miliarde de pagini web prezente pe server încă de la nașterea sa, din 1998, ceea ce face ca orice întrebare să-și găsească răspunsul acolo.
Pentru tinerele generații Gen Z și Alpha, la modă e „căutarea socială”. Adică utilizarea platformelor de social media, ca TikTok sau Instagram pe post de motoare de căutare. În acest sens, TikTok îi respiră constant în ceafă gigantului Google de ani de zile. În2021, a obținut supremația, fiind cel mai accesat domeniu web la nivel mondial.
„Fie că ne place sau nu, pentru un anumit segment este un canal de informare și implicit un motor de căutare în sine, în special pentru Gen Z și Alpha, care petrec cel mai mult timp aici. Mulți dintre ei nici nu au cont pe celelalte platforme”, a explicat, pentru Panorama, Bianca Caragea, creatoare de conținut și specialistă în comunicare.
Însă, utilizând TikTok drept motor de căutare, riscăm să fim dezinformați și să dăm mai departe neadevăruri. Asta pentru că pe platforma chinezilor primează socializarea, nu informarea.
Transformările tehnologice au remodelat cum comunicăm și interacționăm unii cu alții, dar și cu informațiile, iar aceste schimbări se resimt diferit de la o generație la alta. În timp ce boomerii și milenialii tind să fie mai răbdători și să adopte un mod tradițional de a căuta informații, Gen Z și Alpha preferă instrumentele de comunicare interactive și intuitive, precum TikTok. Acest fapt adâncește prăpastia dintre cei care au crescut cu Google și cei care, mai nou, preferă să folosească social media ca motor de căutare.
După ce ChatGPT a prins avânt și a rafinat răspunsurile, lumea s-a năpustit să spună că motorul de căutare Google e pe moarte. Ulterior, Open AI a lansat ChatGPT Search, o declarație clară de competiție pentru compania din Silicon Valley. Asta în timp ce Google a integrat AI Overview, o funcție care agregă sub forma unui rezumat, idei legate de ceea ce cauți.
Abonează-te la newsletter, ca să nu uiți de noi!
Totuși, deși ChatGPT Search este mai dinamic, mai prietenos și oferă impresia unui interviu cu un expert, spre deosebire de Google, unde te simți ca un cititor care își caută cartea într-o bibliotecă, acesta din urmă rămâne cel mai puternic motor de căutare.
din întrebările de pe motoarele de căutare se pun pe Google
0%
dintre căutări se fac pe Bing, clasat pe locul doi
Motivul pentru care Open AI nu poate depăși Google stă în ceva foarte simplu: originea surselor.
Google indexează miliarde de pagini web, prezente pe server încă de la nașterea sa, din 1998, ceea ce face ca orice întrebare să-și găsească răspunsul acolo. În schimb, ChatGPT, în vârstă de doar doi ani, oferă răspunsuri dintr-o bază de date mai mică. Așadar, e posibil să spună și „nu știu”.
Chiar și Chat GPT recomandă Google
Într-un fel, diferența dintre cele douăseamănă cu alegerea dintre a vedea filmul sau a citi cartea. Ca să mai scuturăm din dubii, am întrebat chiar ChatGPT care e diferența dintre el și adversarul său mai experimentat. A spus, printre altele:
„Există diferențe între mine și Google. Google oferă o listă de linkuri către diverse surse, îți permite să explorezi informațiile în detaliu, în timp ce eu îți furnizez răspunsuri directe și concise, integrate într-o conversație”.
ChatGPT recunoaște că, într-o anumită măsură, Google rămâne mai înțelept/ Captură ChatGPT: Panorama
Pentru lămuriri detaliate, l-am întrebat ulterior dacă nu cumva acest lucru era valabil doar înaintea apariției funcției „Search”, care răspunde mai detaliat și trimite și la anumite link-uri.
„Această diferență în abordare influențează experiența utilizatorului. Google îți oferă libertatea de a naviga și de a selecta sursele pe care le consideri cele mai potrivite, în timp ce eu îți furnizez informații prelucrate, economisindu-ți timpul de căutare și analiză. Este important de menționat că, deși ofer răspunsuri sintetizate, nu am capacitatea de a verifica în timp real acuratețea informațiilor din sursele disponibile pe internet.
De aceea, pentru subiecte care necesită o verificare riguroasă, este recomandat să consulți direct sursele primare sau să utilizezi motoare de căutare precum Google, pentru o explorare mai detaliată”, a fost răspunsul AI-ului.
De altfel, în contextul unor societăți tot mai polarizate și vulnerabile la dezinformare, merită subliniat că în discuția despre motoarele de căutare, uneori abordările old school (de modă veche – n.r.) înseamnă mai bine pentru mințile noastre.
Când căutăm ceva complex pe Google, angrenăm în joc gândirea critică: evaluăm relevanța și credibilitatea unei surse. Nu citim site-uri tabloide, ca să ne informăm despre un politician, căci s-ar putea ca-n știri să fie integrate și zvonuri. Comparăm un articol dintr-un astfel de site cu unul dintr-o publicație cu texte mai echilibrate, fără înflorituri. Și, în cele din urmă, după ce trecem prin mai multe surse, ne facem o idee despre acel subiect.
În cazul asistenților AI însă, răspunsurile vin direct și concis. Nu mai parcurgem sursele alese de noi, ci cele selectate și analizate de AI, după un algoritm necunoscut. Ce primim este timp și acces rapid la ce ne interesează. Cepierdem este exersarea gândirii critice, șansa ca noi să evaluăm informațiile după care ne ghidăm.
Căutarea „socială”, mai dorită decât AI-ul
Pentru majoritatea lumii, Google Search rămâne principala resursă, în timp ce unii din diverse generații au apelat la ChatGPT pentru rapiditate și răspunsuri concise. Însă, pentru tinerele generații Gen Z și Alpha, la modă e „căutarea socială”. Adică, utilizarea platformelor de social media, ca TikTok sau Instagram, pe post de motoare de căutare.
În acest sens, TikTok îi respiră constant în ceafă gigantului Google de ani de zile. În2021 a obținut supremația, fiind cel mai accesat domeniu web la nivel mondial.
Tinerii apelează mai des la platforma de conținut video deținută de chinezi, pentru că oferă rezultate adaptate preferințelor fiecărui utilizator, dar și pentru că totul e scurt și bazat pe vizual. Spre deosebire, Google e mai lent și oferă texte lungi și obositoare. Pe principiul: vreau o carte, dar să aibă mai mult poze decât text.
Deși a început ca o platformă axată doar pe entertainment, cu dansuri, trenduri și glume, TikTok s-a metamorfozat rapid într-un spațiu unde orice se poate viraliza, inclusiv știrile momentului și noutățile din diverse domenii.
„Fie că ne place sau nu, pentru un anumit segment este un canal de informare și implicit un motor de căutare în sine, în special pentru Gen Z și Alpha, care petrec cel mai mult timp aici. Mulți dintre ei nici nu au cont pe celelalte platforme, spre exemplu Facebook.
Au crescut cu TikTok și le este cel mai accesibil. Ceea ce este o oportunitate pentru marketeri și influenceri, dacă e utilizată corect. Conținutul se viralizează rapid și se indexează. Cu o bună optimizare SEO și hashtag-urile potrivite, poți ajunge în feed-ul audienței tale”.
din tinerii Gen Z americani folosesc ca motor de căutare mai degrabă TikTok și Instagram
Chiar și unul dintre vicepreședinții Google, Prabhakar Raghavan, recunoștea într-o conferință Fortune din 2022, că tinerii încep să aleagă social media pentru căutări, în detrimentul celebrului motor clasic.
„Aproape 40% dintre tineri, când caută unde să ia prânzul, nu merg pe Google Maps sau pe Google Search. Se duc pe TikTok sau pe Instagram”, spune el.
Conform unei analize TechCrunch, Raghavan se referă la studii interne ale Google, în care au intervievat tineri cu vârste între 18 și 24 de ani.
Iar asta se datorează algoritmului TikTok, care oferă cu precizie conținut „croit” atent după preferințele utilizatorilor. În plus, are o caracteristică pe care Google nu o oferă: e mai personal, mai intim.
Pe TikTok, sunt oameni ca noi, care ne spun că au testat o terasă și împărtășesc exact ce le-a plăcut și ce nu, pe fundalul unui video în care vezi exact la ce se referă. Este mult mai user friendly decât site-urile impersonale ale Google, fără niciun chip sau conexiune cu autorul.
„Tot mai multe branduri se orientează către TikTok, pentru a propaga un subiect în rândul tinerilor, dar trendul se extinde și asupra celorlalte generații. Fie că vorbim despre locații noi, servicii sau produse, TikTok a devenit acea platformă raw (neprelucrată – n.r.), pe care primează exprimarea liberă, comunicarea cât mai autentică și transparentă cu audiența. Pentru influenceri, este un avantaj. Au șansa să arate cine sunt cu adevărat, dacă au ceva util de spus, fără producții sofisticate, către o audiență mai largă față de alte platforme. Dar sunt taxați cu prima ocazie, dacă nu sunt sinceri”, explică Caragea, specialistă în comunicare.
TikTok ca motor de căutare înseamnă dezinformare
O altă perspectivă este că, utilizând TikTok drept motor de căutare, riscăm să fim dezinformați și să dăm mai departe neadevăruri. Asta pentru că, pe platforma chinezilor primează socializarea, nu informarea.
„TikTok nu e acolo ca să te informeze, ci vrea să genereze cât mai multă interacțiune posibilă. Așa că recomandă videouri care stârnesc multe reacții și pe care utilizatorii sunt mai puțin probabil să stea să le verifice. TikTok are și mult mai puțină experiență în moderarea conținutului și filtrarea termenilor de căutare, deci mai are mult de evoluat în zona asta”, explică pentru The Brussel Times,Tom De Leyn, profesor la Școala de Științe Sociale din cadrul universității Hasselt, Belgia.
O altă chestiune care ridică probleme în utilizarea TikTok drept sursă de informare este actualizarea informațiilor. Fiind o platformă pe care poate posta oricine și care, așa cum spune De Leyn, împinge în primul rând conținutul demn de cât mai multe reacții, ajungem să avem multe videouri care nu prezintă finalul unei povești.
De exemplu, în 2022, un ziar ucrainean a postat un video cu 13 soldați pe Insula Șerpilor, care se confruntau cu o unitate rusească ce le cerea să se predea. Clipul a devenit rapid viral și a fost repostat de mii de ori. Mulți au adăugat că soldații ucraineni fuseseră uciși.
Ulterior, pe Facebook, oficiali ucraineni au anunțat că soldații erau în viață, fiind ținuți captivi de către ruși. Problema? Videourile care le anunțau moartea nu au fost niciodată corectate, după cum puncta la acea vreme The New York Times.
Practic, în analele TikTok a rămas o poveste falsă, care s-ar putea reviraliza în contextul unui episod legat de conflictul dintre Rusia și Ucraina și va perpetua dezinformarea.
Iar aceasta are uneori consecințe colosale, căci nu vorbim doar de trei-patru internauți, ci uneori de milioane.
miliarde de utilizatori activi avea TikTok în 2023
Exemplul cel mai clar ni s-a întâmplat chiar nouă, când rezultatele candidatului la prezidențiale, Călin Georgescu, au arătat că TikTok e o cutie de rezonanță care poate răsturna alegeri,după cum a scris și Panorama.
Platforma de video continuă să crească de la an la an. Chinezii de la ByteDance, care o dețin, mizează în special pe consumerism, dar și pe doza de entertainment pe care le-o oferă utilizatorilor. Până atunci, Google va căuta cel mai probabil să-și îmbunătățească căutările, mizând pe progresele din ultimii 25 de ani.
Pare însă, că gigantul din Silicon Valley a mizat în primul rând pe plata unui tribut, pentru a-și păstra avantajul competitiv. Departamentul pentru Justiție al SUA, împreună cu o coaliție de avocați au deschis un proces la începutul lui 2023, în care acuzauGoogle că ar fi plătit diverși distribuitori pentru a-și menține poziția ca principal motor de căutare.
„Google plătește miliarde de dolari anual către distribuitori – inclusiv producători de dispozitive populare precum Apple, LG, Motorola și Samsung, mari operatori de telefonie mobilă din SUA, precum AT&T, T-Mobile și Verizon, și dezvoltatori de browsere ca Mozilla, Opera și UCWeb – pentru a-și asigura statusul prestabilit ca motor general de căutare și, în multe cazuri, pentru a interzice specific altor contrapărți să concureze cu competitorii Google”, se arată în plângerea Departamentului de stat.
În noiembrie 2024, procurorii argumentau în fața judecătorului că Google ar trebui să renunțe la destul de multe lucruri pentru a pune capăt monopolului pe căutarea online. Lucruri precum: vânzarea browserului Chrome, împărtășirea datelor cu competitorii, poate chiar vânzarea Android.
Pe măsură ce Google își apără poziția, TikTok atrage noile generații, iar ChatGPT redefinește căutarea, rămâne de văzut cum vor influența aceste tendințe echilibrul dintre inovație, transparență și responsabilitate.
Și-a început drumul în presă în facultate, scriind recenzii de filme și cărți pentru un blog cultural. Apoi, la master, s-a angajat la ziarul Adevărul, unde a fost pe rând redactor, reporter și apoi editor. Aici, a realizat interviuri, analize și reportaje despre personalități culturale, fenomene sociale, subiecte medicale și despre digitalizare.