Recent, HBO Max s-a transformat doar în… Max. Pe lângă faptul că nu pare cea mai răsărită idee să renunți la numele HBO, care avea un brand important în spate, schimbarea a adus un element important: reclamele.
Situația a stârnit multe discuții în România, pentru că multă lume era abonată automat la HBO Max prin RCS/RDS, cu doar 13 lei pe lună. Cei cu acest tip de abonament nu pot face upgrade la varianta fără reclame și trebuie să-și șteargă contul și să facă altul, dacă vor aceeași experiență ca până acum, doar că mai scumpă.
După cum spunea un jurnalist pe Facebook, „Digi spune «HBO Max a devenit Max, iar tu te poți bucura de noile funcții și de extra conținut, fără cost suplimentar». Noile funcții fiind reclame, o calitate mai proastă a imaginii și un număr mai mic de dispozitive care pot folosi contul simultan”.
Abonează-te la newsletter, ca să nu uiți de noi!
E ironic că un serviciu ca HBO, renumit pentru lipsa reclamelor și bazat pe plata de la clienți, depinde acum și de veniturile din publicitate. Dar dincolo de asta, e și un simbol pentru un trend din ce în ce mai accentuat.
Serviciile de streaming, lansate odată cu intrarea în online a Netflix și Hulu acum aproape 15 ani, devin tot mai asemănătoare cu cablul clasic: au reclame, transmit competiții sportive live și în curând vor oferi pachete cu mai multe platforme. Sună cunoscut?
Perioada „de aur”
Netflix, platforma care a dat cu adevărat tonul streaming-ului online de filme și seriale, s-a lansat în 1997, ca un serviciu de închiriat DVD-uri în SUA. Zece ani mai târziu, oferea pentru prima oară serviciul de streaming online, în 2010 primele abonamente, iar în 2016 era deja disponibil în 190 de țări.
Un moment cheie pentru Netflix a fost și lansarea serialului „House of Cards”, prima producție a platformei, cu 56 de nominalizări la Premiile Emmy. Creșterea datorată și marketingului agresiv și inovativ a fost semnificativă și rapidă.
Când te dezvolți, vrei să crești și mai mult. Drept urmare, Netflix a investit masiv în conținut: între 2013 și 2018, cheltuielile au crescut de la două la 12 miliarde de dolari. În paralel, urcau și numărul abonaților și veniturile.
Asta a inspirat apariția multor platforme similare: Hulu (2008), Paramount+ (sub numele CBS All Access, în 2014), Disney+ (2019), Peacock și HBO Max (2020), Apple TV+ (2021) etc.
A fost o perioadă „de aur” a serviciilor de streaming, în care platformele investeau zeci de miliarde de dolari în conținut, pentru a depăși concurența și a atrage mai mulți abonați.
Deși banii au curs, în cei 17 ani de la lansarea Netflix ca platformă de streaming, doar trei servicii au ieșit pe plus: Netflix, Hulu și Max.
Numărul abonaților scade, iar dezabonările cresc
Evident, e greu să crești la infinit și să menții numărul abonaților într-o piață competitivă. Ratele de dezabonare s-au triplat în ultimii patru ani, din cauza prețurilor mari, a coproducțiilor originale tot mai variate și a dispersării conținutului pe mai multe platforme.