Soluții. De ce mobilitatea școlară activă e șansa pentru o transformare urbană reală
Uitându-ne la dinamica societății, pare că am intrat într-un cerc vicios. Avem din ce în ce mai multe mașini, deseori două pe familie, motiv pentru care simțim nevoia unei rarefieri a traficului. Sau, altfel spus, ridicăm descurajați din umeri că „e prea mult trafic ca să meargă copiii pe jos la școală”.
În Uniunea Europeană, s-a acceptat deja ideea că nu poți fluidiza un trafic din ce în ce mai aglomerat, acest lucru reieșind din schimbarea obiectivelor din recomandările privind Planurile de Mobilitate Urbană Durabilă, care au mutat, din 2013 până în 2021, accentul de la măsuri de eficientizare a traficului către promovarea mijloacelor sustenabile de transport: bicicletă, mers pe jos și transport public.
Aceeași dinamică și viziune trebuie implementată în mod serios și consistent la nivelul tuturor orașelor din România, iar mobilitatea școlară sustenabilă poate fi avangarda acestei transformări reale.
Inspirarea unui stil de viață activ, sănătos și independent în rândul copiilor, prin facilitarea mersului pe jos, cu trotineta (mecanică), bicicleta sau transportul public, ar trebui să fie principalul pilon pe care se sprijină politica fiecărei comunități. Mai exact, ar trebui gândite și planificate orașele luând în considerare nevoia de mobilitate a celor mai vulnerabile categorii de cetățeni, cum ar fi copiii, seniorii sau persoanele cu nevoi speciale. Aici, bicicleta este un mijloc de transport accesibil tuturor.
Până la apariția mult râvnitelor piste și spații dedicate bicicletelor, care costă și necesită un timp considerabil de realizare, pot fi create o serie de activități și acțiuni care să determine o schimbare de comportament în rândul populației.
De exemplu, zile dedicate mersului activ spre școală, pe principiul inițiativelor BiciBus sau PediBus, realizarea de străzi școlare unde, în intervalul de intrare și ieșire de la cursuri, accesul auto este restricționat în zona școlilor sau dezvoltarea și implementarea unor proiecte educaționale pentru elevi și părinți.
O infrastructură perfectă este departe de a-și face prezența în România, iar educația velo, de exemplu, lipsește aproape cu desăvârșire din strategia orașelor. Nici după împlinirea vârstei de 14 ani, când copiii sau adolescenții au dreptul legal de a circula pe drumurile publice, aceștia nu sunt feriți de riscuri. Chiar dacă unii adoptă totuși bicicleta ca mijloc de deplasare, există un real pericol, pe fondul lipsei de cunoaștere a regulilor de circulație. În multe țări occidentale, copiii în jurul vârstei de 10 ani au opțiunea de a urma un curs și obține un permis, similar celui auto, care le oferă posibilitatea de a circula singuri și cât mai sigur cu bicicleta în oraș.
Privind în perspectivă, nu ar trebui neglijat nici faptul că multe orașe nu au spațiul necesar pentru a integra pe aceeași stradă banda de mașini, pista de bicicletă, parcare, trotuar generos și spațiu verde. Asemănător cu alte orașe din Europa, trebuie să învățăm să împărțim spațiul public în mod echitabil și să prioritizăm mijloacele active de deplasare.
Responsabilii: de unde vine schimbarea?
Mobilitatea școlară trebuie văzută și din perspectiva impactului pe care o are asupra dezvoltării unui copil. Transportat zilnic cu mașina, acestuia îi sunt îngrădite șansele unei dezvoltări fizice și cognitive armonioase. Alegând mersul activ spre școală, în detrimentul mașinii, copilului are șansa să facă un minim de efort fizic zilnic, să socializeze cu alți colegi, să se conecteze cu orașul, să deprindă aptitudini de coordonare și orientare și, de ce nu, să-i crească stima de sine, printr-un stil de viață independent, în care e responsabil de gestionarea timpului și a rutelor alese.
Inevitabil, ajungem la discuțiile legate de prevederile legale în vigoare privind interzicerea deplasării pe drumurile publice a copiilor sub 14 ani. Am lăsat această discuție la final, tocmai pentru a pune în prim plan oportunitatea unei astfel de transformări urbane reale și de a nu ne bloca în prevederi și concepte.
Având pe masă o serie de soluții, ne-am orientat atenția și asupra factorilor interesați din societate care au competențe legale, dar și responsabilitatea de a lua atitudine și măsuri. Așa am ajuns la concluzia că sarcina îmbunătățirii condițiilor de mobilitate școlară se împarte între instituții publice locale și naționale, cetățeni, sectorul privat și cel non-guvernamental.
Astfel, la nivel local, primăriile, în calitate de administratori ai spațiului public, pot stabili modul în care este repartizat spațiul public. Tot primăriile pot trasa direcțiile de dezvoltare pe termen scurt, mediu și lung sau prelua rolul de lideri pentru activarea și stimularea comunității. La nivel național, parlamentul și instituțiile centrale pot schimba și adapta cadrul legal.
Dacă acest lucru nu se întâmplă, atunci societatea civilă poate interveni. Acesta e și rolul ei, până la urmă.
Aici, vorbim atât de organizații non-guvernamentale, cât și de grupuri civice. În Regatul Țărilor de Jos, de exemplu, în anii ’70, tonul a fost dat de cetățenii care s-au săturat de trafic și mai ales de numărul mare de accidente tragice în care erau implicați copiii. Mișcarea a avut și un mesaj foarte puternic: Stop de Kindermoord (opriți uciderea copiilor). Tot societatea civilă și părinții pot prelua și rolul de educatori, prin dezvoltare și implementarea unor programe educaționale.
În fine, mediul privat poate avea și el un cuvânt de spus în modul în care se dezvoltă orașele. Mediul privat este cel care generează bunăstare socială și economică, atât prin taxe și impozite, cât și prin oportunități de muncă. Mersul cu bicicleta poate fi preluat și promovat cu ușurință în cultura organizațională a unei companii. Tot mediul privat, prin diversele forumuri consultative și cluburi de afaceri, poate pune presiune pe autoritățile publice să demareze proiecte ambițioase care să scadă presiunea deplasărilor zilnice spre muncă și spre școală pentru angajații lor și copiii acestora.
Până la revoluții ale parcărilor, suprataxe pe poluare și speranța că prețul tot mai mare reprezentat de deținerea unei mașini va mai descuraja românii să facă orice drum exclusiv cu mașina, mobilitatea școlară activă poate fi motorul pentru transformarea modului în care ne deplasăm în mediul urban. Asta pentru că impactează direct și indirect un număr mare de cetățeni, necesită standarde de siguranță extrem de precise pentru protejarea grupurilor vulnerabile, este ieftină și la îndemâna oricui, iar odată realizată, poate aduce cu sine și o revoluție culturală, asemănătoare cu cea din Regatului Țărilor de Jos sau Danemarca.