BUSINESS AMERICAN ÎN LOC DE CASH SAUDIT

Cum arată afacerea americană a lui Lionel Messi, pentru care a spus pas averii saudite

Computer Hope Guy
În urmă cu 10 ani, Leo Messi (stânga) juca împotriva lui David Beckham, cel care va deveni următorul său „patron”. Foto: Profimedia

Abonează-te la canalul nostru de WhatsApp, pentru a primi materialul zilei din Panorama, direct pe telefon. Click aici


 

Trecerea lui Lionel Messi peste Ocean, la Inter Miami, clubul patronat de legendarul David Beckham, este transferul acestei veri în fotbal. Inițial, căpitanul naționalei Argentinei a fost foarte aproape să calce pe urmele rivalului său, Cristiano Ronaldo, și să meargă în Arabia Saudită, acolo unde era așteptat cu o adevărată avere.

Messi a refuzat însă cele peste 1,5 miliarde de euro promise de saudiți și a acceptat un salariu mult mai mic, în Major League Soccer (MLS), prima ligă de fotbal din SUA. Cu toate acestea, internaționalul argentinian nu va duce lipsă de bani. Pentru că ceea ce a „pierdut” prin refuzul arabilor va câștiga înapoi din business-uri adiacente fotbalului, pe care și le-a asigurat la pachet cu transferul său pe tărâm american.

Cum va câștiga Lionel Messi o avere la Inter Miami

Chiar dacă a lăsat pe masă un salariu de 400 de milioane de dolari pe an din partea lui Al-Hilal, Lionel Messi nu va juca pe mărunțiș, la clubul patronat de fostul internațional britanic David Beckham. El va primi de la Inter Miami un salariu anual care se va situa în jurul valorii de 54 de milioane de dolari, potrivit Sport.es.

O sumă care rămâne fabuloasă, dacă ținem cont că până la Leo Messi, cel mai bine plătit fotbalist din MLS era internaționalul elvețian Xherdan Shaqiri, care primește 8,2 milioane de dolari, de la Chicago Fire.

Însă dincolo de salariul generos de la echipă, miza trecerii lui Messi peste Ocean este mult mai mare și are legătură cu cei mai puternici parteneri comerciali ai ligii americane. Este vorba de Apple și Adidas.

Astfel, mai multe surse implicate în discuțiile dintre reprezentanții lui Messi și cei ai lui Inter Miami și MLS, citate de The Athletic, au explicat că superstarul argentinian va primi un bonus din încasările suplimentare pe care le va face Apple, prin aplicația Apple TV+, care are dreptul exclusiv de a transmite liga de fotbal în SUA, prin abonamente (MLS League Pass).

Transferul lui Messi la Miami vine ca o mană cerească pentru gigantul tech, în contextul în care chiar în primăvară Apple a semnat cu Major League of Soccer un contract de 2,5 miliarde dolari, valabil pe o perioadă de zece ani.

De asemenea, Messi își va îmbunătăți afacerile cu unul dintre cei mai vechi parteneri de-ai săi. Este vorba de compania germană Adidas, cu care superstarul colaborează încă de la începutul carierei, din 2006, iar în 2017 a semnat un contract pe viață. Adidas este și partenerul oficial al MLS, de la debutul ligii, în 1996,  și este în prezent sponsorul tehnic pentru toate cele 29 de echipe din competiție.

Adidas și MLS și-au reînnoit colaborarea pentru o perioadă de șase ani, în schimbul a 830 de milioane de dolari. Astfel, potrivit sursei citate, Messi ar urma să încaseze o parte din profiturile pe care Adidas le face în SUA, odată cu transferul său la Inter Miami.

Nu în ultimul rând, Messi ar putea să îi calce pe urme lui Beckham, dacă își dorește: să aibă dreptul să dețină o echipă de fotbal în MLS, după ce se va retrage (nu oricine are acest drept, care trebuie negociat cu reprezentanții Ligii).

Ce câștigă MLS, după trecerea lui Messi la Inter Miami

Faptul că Inter Miami a reușit să îl aducă pe Leo Messi reprezintă o lovitură de imagine grozavă pentru MLS, nemaiîntâlnită în „soccer”-ul american chiar de la trecerea lui David Beckham la LA Galaxy, în 2007.

Acest transfer este cu atât mai important cu cât Messi încă mai joacă la un nivel foarte înalt, a avut un sezon foarte bun în tricoul lui PSG, cel puțin în ligile interne, și a trecut numai o jumătate de an după ce a jucat un rol important în victoria Argentinei la Mondialul qatarez.

Astfel, venirea lui Messi ar putea să o depășească în importanță pe cea a lui Beckham și să fie un „boost” de imagine la fel de important pentru fotbalul european în SUA, cum a fost transferul lui Pele la New York Cosmos, în 1975, în ceea ce se numea atunci NASL (North American Soccer League), un predecesor al MLS-ului de azi.

The Athletic amintește că transferul lui Pele la Cosmos a adus o creștere masivă a numărului de fani, de la o medie de aproximativ 3.500 de spectatori, la circa 45.000 de fani. Și chiar dacă NALS s-a desființat, prezența lui Pele în SUA a inspirat o generație de americani, care a produs naționala de soccer ce a reușit mai multe calificări la Campionatele Mondiale, începând cu 1990.

Însă Messi ar putea să îl depășească din punct de vedere al impactului chiar și pe legendarul fotbalist brazilian.

Astfel, în doar câteva zile de la anunțul că Messi ar putea ajunge la Inter Miami, contul de Instagram al echipei din Florida a crescut de la 1 la peste 7 milioane de urmăritori, fapt ce a urcat formația patronată de David Beckham în top 5 cele mai populare cluburi sportive americane, după giganții din NBA Golden State Warriors, Los Angeles Lakers și Chicago Bulls, trecând de Boston Celtics.

În schimb, PSG a pierdut două milioane de urmăritori doar în ziua în care Messi și-a anunțat plecarea.

Interesant este însă că, chiar dacă din punct de vedere sportiv trupa din Paris n-a reușit să câștige Liga Campionilor în perioada Messi, rețeta financiară a fost una fabuloasă. Potrivit Marca, PSG a generat doar în primul an de contract al argentinianului venituri de peste 700 de milioane de euro, cu cel puțin zece sponsorizări care se învârteau în jurul intervalului de 3-8 milioane euro.

Greu de crezut că Inter Miami va avea parte de astfel de contracte de sponsorizare, dată fiind diferența de valoare a ligii de fotbal americane față de cele europene. În schimb, cu siguranță rețeta financiară pentru fiecare meci în parte va fi una mult mai generoasă. Însă nu numai pentru formația din Florida, ci pentru toate cluburile din MLS.

Astfel, tot The Athletic arată că biletele de la meciurile lui Inter Miami sunt deja sold out, iar prețurile au devenit uriașe, peste noapte, pe platformele de ticketing. De exemplu, un bilet la partida dintre Chicago Fire și Inter Miami, care costa 37 de dolari, a sărit în câteva ore la peste 500 de dolari. Asta în contextul în care partida cu trupa din Illinois se joacă abia la începutul lunii octombrie, iar primul meci al lui Messi în Miami va avea loc, cel mai probabil, la începutul lui iulie.

Karim Benzema, premiul de consolare pentru fotbalul saudit

Într-un material Panorama.ro, am explicat care sunt toate elementele pentru care Arabia Saudită încearcă să se folosească de renumele lui Cristiano Ronaldo sau Lionel Messi, în încercarea de a-și spăla imaginea, prin fenomenul numit sportwashing.

După ce nu au reușit să îl atragă pe Leo de partea lor, saudiții s-au reorientat către alți foști câștigători de Liga Campionilor. Cel mai renumit dintre ei este fostul atacant al lui Real Madrid, Karim Benzema. De 5 ori câștigător al Ligii Campionilor, Benzema a semnat cu Al-Ittihad un contract pe două sezoane, cu posibilitatea de prelungire pentru al treilea sezon, în valoare de 100 de milioane de euro per sezon. Plus un bonus de 20 de milioane de euro, pentru a fi ambasadorul Arabiei Saudite, în încercarea lor de a găzdui Campionatul Mondial, arată Marca.

Tot 100 de milioane de euro pe sezon va primi la Al-Ittihad și colegul de națională al lui Benzema, N’Golo Kante. Mijlocașul defensiv, campion mondial cu Franța în 2018 și câștigător al Ligii Campionilor cu Chelsea, a semnat la rândul său un contract de tipul 2+1 sezoane, potrivit Reuters.

Iar ultimele „bârfe” din zona transferurilor arată că germanul cu origini turcești Ilkay Gundogan, căpitanul proaspetei campioane a Europei, Manchester City, ar avea o ofertă extrem de tentantă din zona Arabiei Saudite. Gundogan devine liber de contract în această vară și ar avea un acord verbal cu FC Barcelona, dar saudiții speră să îl aducă în liga lor.

Articol editat de Andrei Luca Popescu


Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.


Eduard Nicolae Popa

În aproape un deceniu de presă, a lucrat atât în online, cât și în televiziune sau print. Printre cele mai importante nume din portofoliul său se numără B1 Tv, Vice sau Fanatik. De patru ani coordonează proiectul editorial Total Baschet, unul dintre cele mai bune site-uri de nișă din presa sportivă din România. Pasionat de politică și sport, cu care a avut cel mai mult de furcă din postura de jurnalist, a căutat tot timpul să găsească povestea din spatele a ceea ce se vede la suprafață.


Abonează-te
Anunță-mă la
guest
0 Comentarii
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile

Abonează-te, ca să nu uiți de noi!

Îți dăm un semn pe e-mail, când publicăm ceva nou. Promitem să nu te sâcâim mai des de o dată pe zi.

    3
    0
    Ai un comentariu? Participă la conversație!x