Pentru o țară precum România, unde dosarul cu șină e epitomul relației cu statul, Estonia pare desprinsă din romanele SF. E aproape prea frumos pentru a fi adevărat să poți să-ți completezi declarațiile către autoritatea fiscală în trei minute sau să găsești pe același portal informații despre valabilitatea ultimei rețete medicale la un loc cu data la care îți expiră ITP-ul la mașină.
Estonia este, deocamdată, singura țară din lume unde serviciile publice sunt digitalizate 100%. De la obținerea beneficiilor pentru un nou-născut până la divorț și de la dosarul medical până la vot, toate se fac online. Mijloacele de autentificare în mai mulți pași, alături de etapizarea unor procese și verificarea lor, precum și păstrarea opțiunilor analoage au câștigat încrederea populației.
Abonează-te la newsletter, ca să nu uiți de noi!
Această transformare nu s-a întâmplat peste noapte și nici în câțiva ani, așadar nu e nimic miraculos ori spectaculos la mijloc.
Explicația simplă e că, după obținerea independenței față de URSS în 1991, statul estonian a identificat direcțiile în care poate face performanță și a ales IT-ul. Și, în 34 de ani, a crescut până la nivelul la care a devenit reper internațional pentru digitalizare.
Drumul până aici nu a fost lipsit de provocări. În 2007, când infrastructura digitală nu era încă atât de dezvoltată, Estonia a fost ținta celui mai amplu atac cibernetic comis împotriva unei țări, la vremea respectivă.
Au urmat investiții masive în securitate, care au culminat cu înființarea, în 2017, a primei ambasade digitale. Aceste servere care stochează „rezervele” de date ale Estoniei se află în Luxemburg și, deși nu sunt protejate prin Convenția de la Viena, acordul semnat între cele două țări asigură ambasadei digitale protecție similară unei misiuni diplomatice.
La Tallinn, se află Centrul de Excelență al NATO pentru Apărare Cibernetică, iar în 2011, când a fost înființată Agenția Europeană pentru Gestionarea Sistemelor Informatice (eu-LISA), tot capitala Estoniei a fost aleasă pentru sediul central.
Capitala Estoniei găzduiește Centrul de Excelență al NATO pentru Apărare Cibernetică. Foto: Madis Veltman / Profimedia.
Toată această construcție se clădește, mai presus de orice, pe temelia unui sistem de educație solid și ancorat în prezent. Elevii estonieni sunt pe primul loc la testele PISA în Europa și în top 10 mondial. Au la dispoziție o platformă online funcțională de la începutul anilor 2000, care în perioada pandemiei a devenit un model pentru alte țări.
Invitat la IQ Digital Summit să vorbească despre cazul excepțional al Estoniei, Victor Guzun, fost ambasador al Republicii Moldova la Tallinn, devenit expert în transformare digitală, a vorbit într-un interviu pentru Panorama despre cum e viața de zi cu zi într-o țară unde digitalizarea serviciilor statului a scutit 1.800 de ani de completat formulare și stat la cozi în fața ghișeelor.
Ești pe grabă? Poți merge direct la ce te interesează:
Cum poate tehnologia să pună semnul egal între cetățeni
Panorama: Ce înseamnă, de fapt, digitalizarea? Care este esența digitalizării serviciilor publice într-o țară?
Victor Guzun: Cu 20-30 de ani în urmă, când încă nu aveam internet, aveam un set de lucruri pe care le făceam. Simplist vorbind: copilul se năștea, trebuia să primească un certificat de naștere, părinții să primească indemnizațiile, copilul creștea, mergea la grădiniță, la școală, la universitate, se angaja, se îmbolnăvea, mergea la spital, deschidea o afacere și așa mai departe, iar la urmă murea.
Fie că trăiesc în Estonia, România sau Danemarca, toți trecem prin același ciclu. Acum zeci de ani, nu aveam aparatele, tehnologia și conexiunea la internet pe care le avem acum. Iar azi, continuăm să trecem prin același set de lucruri exact ca acum 30 de ani, deși avem toate aceste dispozitive la îndemână. Digitalizarea este faptul de a folosi toate aceste tehnologii pentru a ne face viața mai ușoară, mai eficientă, să ne aducă mai mult profit, mai mult timp liber pentru a ne concentra pe lucrurile care chiar contează și nu pe cele care nu aduc nicio valoare adăugată, cum ar fi să stăm la coadă la un ghișeu, să plătim un funcționar corupt, să nu rezolvăm o problemă atunci când avem nevoie să o rezolvăm rapid.
Deci, ceea ce facem este să punem la lucru dispozitivul pe care îl avem fiecare în buzunar și să facem ceva eficient. Să ne ajute să trăim mai bine.
Panorama: Ați spus în prezentarea dvs. că „digital is the great-equalizer”, la ce vă referiți?
Victor Guzun: Eu am fost ambasador și îmi permit, dacă vreau să rezolv o problemă, să sun un ministru sau să sun un primar din Republica Moldova și să-i cer să mă ajute cu o autorizație de construcție. O altă persoană nu are această posibilitate și așa se creează un fel de diviziune a șanselor. Digitalizarea este un mecanism, un ecosistem în care fiecare cetățean are exact aceleași șanse.
Sau, spre exemplu, sunt oameni care nu au posibilitatea financiară să călătorească sau geografic locuiesc departe de locul unde sunt obligați să rezolve anumite probleme. Sunt milioane de români care trăiesc în diaspora și care nu au același acces pe care-l aveți dvs., care locuiți chiar lângă primărie. Sunt oameni cu mobilitate redusă, oameni bolnavi, internați în spital. Digitalizarea le oferă exact aceleași șanse tuturor. Digitalizarea este despre simplificare, dar și despre egalizarea șanselor.
Panorama:În ce măsură poate fi digitalizarea un instrument împotriva corupției?
Victor Guzun: E un game-changer. Un prieten de-ai mei care are o firmă de construcții în Tallinn, pe vremea când nu era digitalizarea, făcea cumva să obțină autorizațiile mai repede, pentru că știa pe cineva în primărie. Acum, nu mai interacționezi cu nimeni, doar încarci actele necesare, fișele tehnice și orice documente mai ai nevoie în sistem și apoi vezi în timp real cum e procesată cererea ta. Chiar și să vrei, nu ai cui să dai mită.
Și mai gândiți-vă la un lucru. În Estonia se votează online de 20 de ani. Mai mult de jumătate din populație votează online. Și au fost politicieni români care mi-au zis: nu, nu, votul online poate însemna corupție. Dar eu vreau să vă spun că votul online e cel mai necoruptibil mecanism. Eu pot să votez online, și chiar votez doar online, de 100 de ori pentru candidatul X și pot să-i demonstrez că așa am făcut, dar doar ultima opțiune introdusă e cea valabilă. Așadar, ipotetic vorbind, dacă cineva îmi oferă bani ca să votez cu cineva anume, îi pot arăta 100, 300 chiar și 1.000 de capturi de ecran, dar doar ultimul vot va fi considerat valabil.
Mai mult, dacă voi merge în ziua alegerilor la secția de vot și voi vota în persoană, pentru că trebuie să existe întotdeauna și această posibilitate pentru că vor exista mereu și oameni care nu vor dori sub nicio formă să folosească serviciile digitale, atunci votul meu online devine invalid și rămâne cel exprimat ultima dată. Mecanismele de protecție există, sunt foarte bine gândite și funcționează foarte bine.
Țara cu 1,3 milioane de locuitori care a dat lumii 10 unicorni
Panorama: Cu cât de mult a contribuit digitalizarea la creșterea economică a Estoniei?
Victor Guzun: Cel puțin 2% din produsul intern brut îl economisește doar folosirea semnăturii digitale. 2%. Dacă vi se pare puțin, gândiți-vă că bugetul pentru apărarea României este 2% din PIB. Acum, câți unicorni are România? Unul, UiPath. Estonia are 10 în acest moment și și-a propus să aibă 25 până în 2035. Acest climat e încurajat prin deschidere, printr-un sistem economic super transparent și principial. Când deschizi o afacere, știi exact cu cât o să fii taxat. Ai un sistem devenit incoruptibil datorită soluțiilor digitale.
Estonia e o destinație foarte căutată pentru afaceri. Gândiți-vă ce înseamnă să ai 10 unicorni într-o țară cu o populație de 1,3 milioane de locuitori. Eu am două companii mici în Estonia și din 2017, de când mă ocup de ele, eu nu am avut nicio interacțiune cu statul. Nu contează unde călătoresc, unde mă aflu, eu coordonez activitatea companiilor mele de la distanță, folosind exclusiv soluții digitale.
Panorama: Și mai aveți un concept KISS – keep it short and simple, despre ce este vorba?
Victor Guzun: Dacă veți cumpăra un telefon nou, ultimul model, în jumătate de oră învățați să-l utilizați. Lucrurile s-au dus la nivel intuitiv. Digitalizarea nu este pentru absolvenții de Harvard, este pentru toți cetățenii. Digitalizarea trebuie să fie despre fiecare cetățean al României. Fiecare cetățean trebuie să beneficieze și nimeni nu trebuie exclus. Insist asupra acestui aspect, pentru că dacă noi o să complicăm lucrurile, dacă facem 300 de platforme diferite, care nu comunică între ele și care nu sunt intuitive și oamenii nu le pot utiliza, degeaba facem acele platforme. Oamenii nu le vor folosi.
Dacă oamenii consideră că platforma e prea complexă pentru ei, or să spună că n-au nevoie de ea, dacă le ia jumătate de lună să învețe să o folosească. Soluțiile digitale trebuie să rezolve o problemă clar definită și să o rezolve într-o manieră simplă și intuitivă. Omul din oricare sat din România trebuie să-și deschidă telefonul și, intuitiv, să-și rezolve problema folosind soluția digitală. Și să poată face acest lucru fără să aibă nevoie de un masterat.
Panorama: Digitalizarea a fost unul dintre obiectivele Mecanismului de Redresare și Reziliență. România s-a angajat prin PNRR ca 22% din fonduri să meargă către acest domeniu. Cum ați evalua stadiul în care se află România din acest punct de vedere?
Victor Guzun: Digitalizarea trebuie să devină o prioritate națională, nu o prioritate pentru un partid sau pentru președintele Nicușor Dan. Partidele trebuie să înțeleagă că digitalizarea nu este despre politică, ci despre rezolvarea unor probleme mult mai eficient, prin aplicarea soluțiilor digitale. Noi, în România, și spun noi pentru că sunt și cetățean român, nu avem încă o coordonare foarte bună a procesului. Și când spun coordonare mă refer la faptul că ministerul care se ocupă de digitalizare trebuie să se ocupe cu prioritate de politici de digitalizare.
Dar digitalizarea trebuie să fie o preocupare a întregului Guvern și a tuturor ministerelor și a tuturor agențiilor de stat și a tuturor primăriilor. Așadar, e vorba despre o responsabilitate comună. Al doilea lucru important este educația digitală. Noi nu avem programe de educație digitală sistemice în școlile românești. Și zic sistemice, pentru că inițiative există, Centrul pentru Jurnalism Independent are mai multe proiecte, dar nu sunt incluse toate școlile din România, nu sunt incluse școlile primare.
Copilul meu poate semna digital, cu telefonul, în aplicația e-școală de la vârsta de șapte ani, din clasa I. În școlile primare din România, educația digitală lipsește cu desăvârșire. Avem nevoie de o societate educată digital. Al treilea lucru este să învățăm să ne ascultăm unii pe alții.
Panorama: În ce măsură îi influențează pe copiii din Estonia acest grad de digitalizare? Sunt atrași să stea mai mult în fața ecranelor?
Victor Guzun: Eu am un copil în clasa a III-a, care nu are cont pe nicio rețea de socializare și mulți dintre prietenii lui nu au nici ei. Școala estoniană te învață cum să te ocupi de ceea ce computerul nu poate să facă. Ei au transpus în mijloace digitale tot ceea ce este repetitiv, tehnic și care nu îți aduce nicio valoare adăugată. Iar elevii se concentrează pe ceea ce nu poate oferi soluția digitală. Să explorezi pădurea, să mergi la cursuri de robotică, la cor, la cursuri de șah.
Eu am fost profesor și manager școlar în Republica Moldova, iar pentru mine școala estoniană este cea mai bună din Europa, așa cum arată și rezultatele testelor PISA. Și nu doar că elevii estonieni sunt cei mai buni din Europa, dar școlile din Estonia au și cea mai mare flexibilitate managerială și decizională asupra curriculumului lor, ceea ce lipsește României.
„Digitalizarea nu e despre a transforma o hârtie în PDF”
Panorama: Estonia oferă, în prezent, toate serviciile publice și în format digital. Care-i secretul din punct de vedere politic?
Victor Guzun: Cum spuneam, digitalizarea trebuie să fie o prioritate națională, trebuie scoasă din agenda politică a partidelor. Întotdeauna se va găsi cineva mai activ, mai deschis, care vrea să monopolizeze domeniul, care va spune „eu am digitalizat România” și așa mai departe. Noi avem nevoie de oameni, de secretari de stat pe digitalizare, avem nevoie de echipe de digitalizare care să înțeleagă că digitalizarea nu este despre birocratizare și despre a transforma un document din hârtie în PDF, ci este despre reinginerie, despre schimbarea proceselor.
S-ar putea să observăm că unele procese nici nu trebuie să existe. S-ar putea ca pentru o cerere să nu mai avem nevoie de 10 aplicații, ci doar de trei. În general, digitalizarea este despre regândirea modului în care oferim servicii.
Panorama: Și cum putem grăbi procesul? Cu o populație de 1,3 milioane de locuitori, Estonia a făcut această tranziție în 30 de ani. Cum poate România, cu o populație semnificativ mai mare, să se transforme digital?
Victor Guzun: În primul rând, România nu trebuie să învețe obligatoriu de la Estonia. Unele tehnologii din Estonia sunt deja vechi, au fost construite pe platforme vechi și au nevoie de o reconceptualizare. Dar, dacă vreți un exemplu de digitalizare pe steroizi, atunci luați un alt stat, care are o populație aproape dublă față de cea a României, care este în plin război, cel mai mare de pe continent de după al Doilea Război Mondial, și acest stat este Ucraina.
Au reușit să digitalizeze foarte multe servicii, în decurs de câțiva ani, în plin război, fără suport financiar. A fost numit un vicepremier responsabil doar de transformarea digitală, care coordona activitatea tuturor ministerelor. În toate ministerele, în toate agențiile de stat, în toate primăriile și în toate consiliile regionale a fost numit un CDTO – chief digital transformation officer -, pentru că, vă spuneam, fără oameni nu poți face nimic.
E nevoie de o coordonare la nivel național între toți actorii. I s-a dat mână liberă vicepremierului (Mihail) Fedorov, care este un băiat tânăr, și a reușit să facă minuni. Practic, a transformat tot ecosistemul de servicii publice din Ucraina într-unul dintre cele mai performante din Europa. Dați-mi un argument de ce România nu poate face acest lucru? Argumentul legat de populație este fals.
Un calculator care acum 10 ani nu putea procesa cinci milioane de oameni, poate procesa azi 100 de milioane de oameni. Iar românii au acum oportunitatea să obțină identitatea digitală. Și dacă toți vor obține identitatea digitală, ceea ce e o condiție esențială pentru această transformare, dacă principiile sunt păstrate intacte, dacă instituțiile lucrează împreună, ecuația nu se schimbă cu nimic, fie că sunt un milion, cinci milioane sau 20 de milioane de români.
Panorama: Și o ultimă întrebare, cum le vom explica bunicilor noștri că vor trebui să-și plătească impozitul pe terenul de la țară printr-o aplicație?
Victor Guzun: Care credeți că este, în Estonia, categoria de cetățeni care apreciază cel mai mult serviciile digitale? Credeți că sunt tinerii? Nu, sunt oamenii în vârstă, sunt pensionarii care au capacități limitate, care nu vor să piardă nu știu câte zile stând la cozi. În plus, ei n-au nevoie să folosească foarte multe servicii. Ei au nevoie să-și primească pensia, să-și plătească taxele. Poate să folosească și aplicația nepotului, pentru a vedea ce face la școală.
Și, apropo, aceste aplicații sunt distractive, sunt ușor de utilizat, trezesc interes, noi numim asta stickiness. Așadar, trebuie să identificăm acele cinci-șase nevoi, acele probleme pe care le au de rezolvat și să construim niște servicii foarte simple, pentru a rezolva acele probleme.
Apoi, nu trebuie să învinuim pe nimeni, să spunem că sunt proști, că sunt needucați, că nu au posibilități, că sunt în vârstă, așa cum am auzit de un milion de ori. Dacă facem servicii simple, intuitive, care rezolvă problema, veți vedea o explozie a utilizării acestor servicii de către oamenii în vârstă. Ei vor fi primii care se vor bucura de existența lor.
A fost ambasadorul Republicii Moldova în Estonia din 2010 până în 2015 și a ales să se mute acolo după încheierea mandatului. Așa cum recunoaște chiar el în interviuri, până acum 15 ani nu folosea deloc aplicații digitale. Între timp, traiul în statul baltic l-a făcut să aprofundeze transformarea prin digitalizare și să devină expert în domeniu.
Pledează cu profundă convingere pentru digitalizarea serviciilor publice. Oferă consultanță entităților de stat și private, care caută soluții digitale pentru eficientizare. Este expert în politici de digitalizare la Institutul pentru Politici și Reforme Europene din Republica Moldova, precum și membru în boardul EDGE Institute din România, alături de antreprenori români de succes din zona tech ori oameni în poziții cheie din mari corporații tech, de retail sau bancare.
S-a alăturat echipei Panorama în iulie 2024, după 13 ani în televiziuni de știri, mai întâi la Realitatea TV, apoi la Digi24. Specializată în actualitate externă, a scris și relatat de la asasinatul lui Benazir Bhutto, până la asaltul asupra Capitoliului, după înfrângerea lui Donald Trump în alegerile din 2020.
A fost redactor, apoi corespondentă și, pentru scurt timp, realizatoare de emisiuni informative, înainte de a face o pauză lungă pentru a da prioritate vieții de familie. Panorama este primul proiect digital în care se implică. Urmărește cu precădere politica din Marea Britanie, Statele Unite și Franța.