Distanțare până la capăt

Piața muncii în 2022. Departe de colegi, ne e mai ușor să ne dăm demisia

Computer Hope Guy
sursa foto: Shutterstock

Abonează-te la canalul nostru de WhatsApp, pentru a primi materialul zilei din Panorama, direct pe telefon. Click aici


 

După doi ani de lucrat de la distanță sau în format hibrid, timp în care am vorbit cu colegii mai degrabă la telefon și pe platforme online, multe companii au constatat că loialitatea față de organizație a scăzut dramatic. Înstrăinați, angajații nu mai simt afilierea față de echipă și, din lipsă de loialitate, pleacă mult mai ușor în alte companii din piață, spun specialiștii consultați de Panorama pentru a înțelege cum vom munci în noul an.

E unul dintre efectele pandemiei asupra pieței muncii pe care managerii vor fi nevoiți să le gestioneze în 2022. Așa se explică de ce atât de mulți români sunt dispuși să-și schimbe imediat locul de muncă, dacă primesc bani în plus. O cifră care arată dimensiunea problemei pentru angajatori: 88% dintre românii incluși într-un studiu recent al companiei de recrutare Hays afirmă că iau în calcul să-și schimbe jobul.

E de așteptat ca anul 2022 să aducă majorări salariale pe piața muncii, spun aceiași experți. O altă tendință  va fi flexibilitatea regimului de lucru, care se va dovedi una dintre condițiile principale pentru retenție.

De ce pleacă angajații, de ce rămân

Totuși, principala provocare pentru angajatori va fi să păstreze intacte cultura din organizație și sentimentul de echipă, pentru a compensa impactul telemuncii adupra dinamicii relațiilor dintre colegi, care și-au pierdut din profunzime.

„Din cauza faptului că nu ne mai cunoaștem la nivel uman, afilierea față de echipă a avut de suferit. Angajații sunt dispuși să plece din companie pentru câteva sute de lei în plus. Ceea ce îi face cu adevărat să rămână într-o organizație e să se regăsească în valorile companiei, să se simtă confortabil în echipa în care lucrează, să aibă perspective de creștere”, explică pentru Panorama Delia Mandache, Chief People Officer la High Tech Systems and Software (HTSS).

„Pentru angajați, cultura organizațională e tot ceea ce fac în timpul petrecut în companie și ceea ce aleg să discute atunci când merg la țigară. Când nu mai există noțiunea de echipă și e omul cu calculatorul lui, orice ofertă ce vine peste cât câștigă angajatul e luată în calcul”. – Delia Mandache, Chief People Officer.

Obișnuită să își petreacă timpul în mijlocul colegilor, experta în resurse umane spune că pandemia COVID-19 le-a demonstrat managerilor că angajații pot fi productivi lucrând de acasă. Cu toate acestea, liderii de business-uri vor fi nevoiți să găsească soluții pentru a-i reapropia pe angajați de cultura organizației.

„Anul 2022 va fi un an în care companiile vor experimenta cu diverse modele de lucru pentru a-l găsi pe cel mai potrivit. Ce este cert e că nu va exista o rețetă universal valabilă”, arată un studiu făcut de compania de consultanță Korn Ferry cu privire la tendințele din piața muncii în 2022.

„Firmele trebuie să fie creative: unele roluri vor dispărea, vor fi regândite pentru ca sarcinile să poată fi realizate și virtual”, subliniază studiul citat.

Prin urmare, companiile vor continua să se dezvolte în direcția impusă de schimbările din ultimii ani, cu digitalizarea la loc de cinste. La dispoziția echipelor vor fi puse noi instrumente digitale, pentru a crește eficiența și productivitatea, iar munca se va desfășura predominant în format hibrid în multe companii. E motivul pentru care angajatorii care vor miza pe o revenire exclusivă a oamenilor la birou vor fi în dezavantaj pe piață, atrag atenția experții din HR.

Majorări salariale, dar înghițite de inflație

Salariile pe care companiile le oferă acum nu mai sunt pe placul angajaților, arată mai multe studii recente. E încă unul dintre motivele pentru care aceștia sunt atât de dispuși să plece la concurență, după cum a arătat și firma de recrutare Hays, în cercetarea sa.

Dintre cei dispuși să migreze la alte companii, jumătate caută activ un loc de muncă. Cealaltă jumătate ar lua în calcul o ofertă interesantă, care să conțină un salariu mai bun, flexibilitate mai mare și un pachet de beneficii care să includă bonuri de masă, asigurare medicală și alte facilități. Tocmai pentru preîntâmpina astfel de situații, dar și pentru a urma tendința naturală din piață, angajatorii previzionează creșteri salariale pentru 2022. Nu suficient de consistente în ochii angajaților, și nici suficient de mari încât să îi determine să rămână pe loc.

Concret, majorările salariale vor depăși în foarte puține situații pragul de 6%, deci vor fi înghițite, practic, de inflația mare. S-a ajuns la acest procent din cauza pierderilor financiare înregistrate de companii în perioada restricțiilor și a opririi activității. Pentru a fi motivați să rămână loiali actualului angajator, angajații au nevoie de majorări care să se situeze între 11% și 20% din leafa pe care o încasează în prezent, notează studiul făcut de Hays. Mai mult, angajații consideră că majorările propuse de angajatori pentru 2022 nu reflectă performanța lor individuală și orele suplimentare din ultimul an.

„Vor fi majorări de salarii dar nu la fel de mari ca anul acesta. Și companiile private resimt presiuni la nivel de buget. Tot ce s-a întâmplat în zona de restaurante, limitările de evenimente, ne-a impactat și pe noi. Cifrele s-au cascadat către toată industria”, admite Delia Mandache.

Ce vor angajații

Nu doar salariul e criteriu-cheie pe piața muncii în 2022. Echilibrul dintre viața personală și viața profesională a început să fie tot mai important, fiind situat pe locul doi în topul criteriilor după care oamenii se orientează către o companie sau alta. „Munca de acasă a accentuat și nevoia de păstrare a unui echilibru între viața personală și cea profesională, motiv pentru care acest criteriu se regăsește atât de mult în preferințele candidaților”, explică pentru Panorama Gabriel Chicioreanu, consultant în carieră..

Pe poziția a treia în topul criteriilor angajaților se află climatul de la locul de muncă, fie că e de acasă sau de la birou, potrivit tendințelor identificate de cei de la Hays. Următoarele două nevoi se referă la posibilitățile de dezvoltare profesională și beneficiile extra-salariale.

„Pandemia a accentuat nevoia de stabilitate și, atunci, niciun loc de muncă nu e garantat 100%, indiferent că vorbim de domeniul privat sau de cel public. Oamenii au nevoie de siguranța locului de muncă”, adaugă Gabriel Chicioreanu.

El spune că, dacă nu era pandemia, angajații nu s-ar fi gândit să lucreze atât de mult de acasă. Cu experiența telemuncii din ultimii doi ani, tendința va continua în mod clar și în 2022, crede consultantul.

Mersul la birou în 2022

Un studiu făcut de compania de consultanță Forrester subliniază că angajatorii care vor merge în 2022 pe ideea de a-i aduce exclusiv la birou pe angajați se vor confrunta cu un val de demisii. Astfel că doar 10% din companii își vor putea desfășura activitatea strict la birou, dată fiind rezistența propriilor angajați. Experții în HR au identificat chiar și o serie de neconcordanțe între perspectivele angajatorilor și cele ale angajaților.

Dacă, de pildă, companiile își doresc să aibă angajatul la birou trei zile din cinci în 2022, angajatul e dispus să plece din confortul casei la sediul firmei doar două zile din cinci. Potrivit studiilor internaționale, vechile modalități de lucru nu mai au succes în mediul volatil al pieței muncii.

Cert este că toate schimbările extreme din ultimii doi ani au determinat organizațiile să se reinventeze și să schimbe paradigma modului de lucru, după cum Panorama a arătat AICI.

„Anul 2020 a fost anul transformării organizaționale. Când faci asta, te uiți la oameni. Intervin foarte multe: managementul schimbării, rezistența la schimbare. Sunt și angajați care nu pot ține pasul cu schimbarea. Și, atunci, în 2022 adaptabilitatea și flexibilitatea sunt pe primele locuri ca importanță tocmai pentru că, în general, companiile sunt în căutare de astfel de abilități pentru a-i putea face pe oameni să se simtă în largul lor la locul de muncă. În prezent, avem două categorii de angajați: oameni care vor să vină la birou, pentru că simt că au nevoie de spațiul lor, și oameni care vor să rămână acasă”, susține Delia Mandache, specialistă în resurse umane.

Abiltăți-cheie în noua eră din piața muncii

Cum o cultură organizațională reușită începe cu echipa care o formează, „abilitățile sociale, sau așa-numitele soft skills, sunt un criteriu esențial de evaluare pentru orice angajator”, arată studiul Top 100 cei mai doriți angajatori din România, realizat recent de Catalyst Solutions

Inteligența emoțională, agilitatea și gândirea inovativă sunt doar câteva dintre calitățile pe care trebuie să le dețină un candidat pentru a fi recrutat. Capacitatea angajaților de a colabora, chiar și dincolo de ecran, rămâne foarte importantă și în 2022. Flexibilitatea și adaptarea constantă la ce e nou și necunoscut sunt, la rândul lor, abilități foarte căutate de angajatori.

Studiul american Forrester evidențiază că, spre deosebire de anii anteriori, alte plusuri în ochii angajatorilor sunt abilitatea unui candidat de a rezolva problemele și gândirea managerială ori abilitățile de bun vânzător.

De departe, însă, abilitățile tehnice și cele digitale vor fi printre cele mai căutate în 2022. Lesne de înțeles, în condițiile în care specialiștii anunță noi transformări în zona digitală a pieței muncii, cu integrări ale platformelor deja folosite de angajați. Sistemele de monitorizare ale activității angajaților vor fi un alt element complicat în relația cu angajații, dar companiile admit că nu se simt foarte confortabil să le utilizeze, după cum punctează Delia Mandache, Chief People Officer la HTSS:

„Totul se mută în zona de online, dar asta vine la pachet și cu plusuri și cu minusuri. Minusurile sunt, evident, pe partea de interacțiune. S-au și născut foarte multe idei. În 2022, vom asista la interconectări între platforme precum Zoom, Google Meet sau Teams. Spre exemplu, vor începe să fie integrări între toate aceste platforme digitale folosite de angajați în mod curent și vom vedea o serie de joint ventures în direcția asta”.

Scopul? Să-i facă pe angajați mai performanți și mai eficienți decât sunt deja.

Apetența pentru digital este, de fapt, o adaptare la piață. Doar în 2022, business-urile din Europa vor investi 3,3 miliarde de euro în automatizare pentru a-și crește productivitatea, arată studiul făcut de compania de consultanță Forrester. Printre sectoarele care vor beneficia de automatizare sunt cele cu salarii mici, precum retail sau domeniul ospitalității.

Prin urmare, se va accelera investiția în tehnologii noi și se va recurge, acolo unde e posibil, la inteligență artificială. Aceeași sursă notează că în 2020 investitorii europeni au pompat 1,88 miliarde de euro în tool-uri menite să crească productivitatea angajaților.

Inflație de joburi în zona de antreprenoriat și meșteșug 

Nu doar piața muncii s-a adaptat transformărilor. La fel au făcut și candidații. Puși în situația de a-și îmbunătăți abilitățile din zona tehnică, dar și din dorința de a învăța, o parte din angajați s-au reorientat și au trecut prin reconversie profesională.

Beneficiarul major al acestor schimbări a fost domeniul IT. Doar în 2021, mai mult de 20% din piața de IT din București a provenit din școlile de reconversie profesională.

Iar 2022 aduce vești bune celor care sunt înrolați în școli informale de IT. Juniorii au mari șanse să fie absorbiți de piață, susțin specialiștii în recrutare. Asta pentru că o altă tendință care va caracteriza piața muncii în perioada următoare va fi revenirea la candidații juniori și la cei trecuți prin reconversie profesională, în dauna seniorilor, mai costisitori și cu o atitudine deja formată.

„Evident, depinde de nivelul companiei și de tipul de proiecte. Pentru unele companii, pepiniera nu constă în senioritate. Seniorul are un cost și o anumită atitudine și se duce în acel procent de 88% care poate schimbă un job foarte rapid pentru câteva sute de lei în plus. Juniorul, dacă e alături de tine de la început, poate fi fidelizat”, explică Delia Mandache.

Vor exista totuși și companii care vor prefera să ia candidați bine pregătiți, cu experiență, pentru a nu investi în formarea acestora.

„Trăim un fel de paradox. Angajații se plâng că nu își găsesc locuri de muncă, iar companiile se plâng că nu găsesc oameni potriviți pentru ceea ce au ele nevoie. Companiile începuseră înainte de pandemie să ia oameni aflați la început de drum, pe care să îi formeze. Însă atunci când a venit pandemia și au început să se închidă firme, automat a ajuns din nou forță de muncă în piață. Și managerii au preferat să ia oameni gata formați. Această tendință va exista și în 2022, dar va exista și o orientare spre juniori, care au șanse mai mari să își găsească un loc de muncă decât au avut în 2021”, spune consultantul în carieră Gabriel Chicioreanu.

Ce este cert, conform specialiștilor, este că angajații au descoperit că pot fi autonomi în pandemie. Iar asta se traduce prin crearea unor noi locuri de muncă în 2022, dezvoltate în zona de meșteșug și manufacturare.

„Ne-am dat seama că putem să facem ce vrem noi. Ne-am apucat de croșetat, de făcut prăjituri sau pâine și am vândut în vecini sau la cunoscuți. Nemaiexistând afiliere față de organizație și față de o echipă, ești mult mai tentat să te orientezi pe tine – ce poți să faci cu forțele tale proprii. Cred că vor apărea foarte multe joburi în zona antreprenorială și se simte deja o abundență a joburilor în zona de meșteșuguri, handcraft, handmade. 2022 e un an în care este nevoie de curaj. Vechile modalități de lucru nu mai stau în picioare, iar companiile vor folosi lecțiile învățate în 2020 și 2021 pentru a fi agile, creative și reziliente”, e concluzia Deliei Mandache.


Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.


Claudia Spridon-Drăgodan

Beneficiară a unei burse Fulbright, Claudia are 14 ani de experiență în presa scrisă și online, fiind specializată în domeniul Sănătății. Înainte de a se alătura echipei Panorama, a făcut parte din redacția ziarului Adevărul și a scris pentru Ziare.com. A fost premiată de Colegiul Medicilor, Colegiul Farmaciștilor și de Coaliția Organizațiilor Pacienților cu Afecțiuni Cronice. În 2012, Claudia a co-fondat asociația Observatorul Român de Sănătate. Timp de șase ani a fost membru în juriul Galei Societății Civile, la secțiunea Sănătate. Este licențiată în jurnalism și are un masterat în management media.


Urmărește subiectul
Abonează-te
Anunță-mă la
guest
0 Comentarii
Cele mai vechi
Cele mai noi Cele mai votate
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile

Abonează-te, ca să nu uiți de noi!

Îți dăm un semn pe e-mail, când publicăm ceva nou. Promitem să nu te sâcâim mai des de o dată pe zi.

    0
    Ai un comentariu? Participă la conversație!x