Analiza pieței auto

Hatchback, electrică sau SUV? De ce se stinge era VW Golf în Europa și cum a ajuns Dacia Sandero nr. 1 la vânzări

Computer Hope Guy
Foto: Alexandru Bușca/Inquam Photos

Abonează-te la canalul nostru de WhatsApp, pentru a primi materialul zilei din Panorama, direct pe telefon. Click aici


 

Dacă cineva ar fi aflat acum 20 de ani că liderul absolut al pieței auto europene își va pierde poziția, iar în ianuarie 2023 pe primul loc se va situa o mașină de origine românească, ar fi fost aproape imposibil de crezut. La fel și dacă ar fi aflat că  piața va fi cucerită treptat de mașini silențioase și fără emisii. Și totuși, tocmai asta s-a întâmplat.

În 2022, Volkswagen Golf, liderul aproape absolut al pieței, și-a pierdut coroana, deși era cel mai popular vehicul din Europa de mult timp. După care Dacia Sandero a ajuns, în ianuarie 2023, pe locul întâi în Europa ca vânzări, dar simte în ceafă respirația zgomotoasă a SUV-urilor și pe cea discretă a mașinilor electrice.


Citește și:
INTERACTIV | Cum își ține România un gigant cu motorul subturat: industria auto

Golf, trei decenii lider pe piața europeană

Istoria plină de reușite a VW Golf, lansat în 1974, e lungă. Practic, în cei 32 de ani dintre 1990 și 2022, Golf a fost 29 de ani lider al pieței europene.  Doar în trei ani i-a fost întreruptă supremația: de Fiat Punto (în 1997), Opel Astra (în 2006) și de Peugeot 207, în 2007 (modelul 208 al producătorului francez a devenit lider al pieței anul trecut).

Iar cauzele pentru care VW Golf a căzut de pe prima poziție pe locul cinci sunt multiple și grăitoare pentru tendințele care marchează acum piața auto europeană. Presiunea competitorilor, schimbările preferințelor clienților, inclusiv creșterea vânzărilor de mașini electrice, împinsă de planul european Fit for 55, care presupune eliminarea a minimum 55% dintre emisiile nocive ale UE până în 2030 și scoaterea mașinilor diesel și benzină din liniile de producție, toate au afectat performanța Golf de anul trecut.

În ianuarie 2023, VW Golf a fost abia pe locul 13 în topul vânzărilor, semn că atenția acordată acestui model în trecut a cam dispărut.

De altfel, celebra marcă germană pare a se pregăti de finalul vieții, după ce s-a afirmat că Volkswagen urmează să ofere brandul Golf către un nou produs electric, botezat acum ID.2. Conceptul electric, care se pare că se va numi la final ID. Golf, ar trebui să apară pe piață în 2025, când teoretic va dispărea VW Golf așa cum îl știm. Cu toate că și actualul ID.2 este, sau va fi, tot un soi de hatchback.

De ce își pierd hatchback-urile popularitatea?

Ei și!, vor spune entuziaștii VW Golf, modelul și-a mai pierdut poziția pentru scurt timp. Minuni s-au mai văzut, dar piața nu era atât de lovită de forțe disruptive ca acum. Cel mai probabil, VW Golf e la capăt de drum, iar SUV-urile și BEV-urile (Batery electric vehicle) îi vor lua, ireversibil, locul.

Schimbarea paradigmei din piața auto e chiar mai radicală, cu toate că și liderul actual al pieței, Sandero, e tot un hatchback. Poate ultimul care conduce piața.

Însă totul s-a întâmplat într-o piață care a fost în scădere, la nivel de continent, în 2022. Piața europeană de mașini noi s-a contractat cu 4,1%, ajungând la doar 11,3 milioane de înmatriculări de vehicule noi. E o scădere de la peste 15 milioane din ultimul an prepandemic 2019. Deocamdată, contracția pieței europene are toate șansele să continue și în 2023.

Deși un hatchback este mai ușor de întreținut, ceea ce înseamnă că va face economii pentru proprietarul său, ba e și un instrument mai bun pe viraje decât multe SUV-uri compacte, ultimele par a câștiga lupta prin prezența mai masivă pe stradă și cu mai multă rezistență.

Dar sunt și alți factori. Mulți oameni conduc mulți kilometri, iar smartphone-urile înseamnă șoferi mai distrași. Percepția de siguranță, cel puțin în interiorul vehiculului, este un motiv-cheie pentru care oamenii cumpără tot mai mult SUV-uri. Le place poziția de scaun mai înaltă, cu o vizibilitate mai bună, plus aparenta securitate oferită de o mașină mai solidă.

În spatele avântului SUV-urilor în Europa

Indiferent de realitate, cumpărătorii sunt mai impresionați de imagine și, astfel, SUV-ul e luat în calcul din ce în ce mai des. Până la urmă, silueta sa masivă asigură vânzarea, și nu neapărat calitățile sale superioare.

În plus, SUV-urile aduc venituri mai mari producătorilor auto și aceștia sunt bucuroși să accepte schimbarea paradigmei de pe piață.

„Consumatorii continuă să treacă de la tipurile de caroserie tradiționale (hatchback, sedan, wagon, MPV) la SUV-uri. Golf a fost întotdeauna un hatchback, iar hatchback-urile nu sunt la fel de atrăgătoare ca în trecut”, explică pentru Panorama Juan Felipe Munoz, analist senior la firma de analize de piață Jato.

Concurența internă e un alt motiv pe care îl invocă: „Spre deosebire de acum câțiva ani, Golf nu mai este singura mașină compactă a Volkswagen Group. Pe lângă frații săi, Audi A3, Skoda Octavia, Seat Leon, acum se confruntă cu concurența internă a SUV-urilor grupului: T-Roc, Tiguan, ID.4, Karoq, Ateca, Formentor”. Mai ales că SUV-urile, în general, au înregistrat peste 51% dintre înmatriculările de la începutul lui 2023.

Pe de altă parte, stimulentele din partea guvernelor fac ca mașinile electrice să fie mai interesante pentru public, în raport cu modele clasice, precum Golf.

„Mulți dintre potențialii clienți Golf se mută la mașini electrice și nu pot alege Golf, deoarece nu există versiuni electrice. Mai sunt și probleme de software: Volkswagen a avut de-a face cu mai multe probleme de software la Golf 8. Acest lucru a însemnat atât probleme cu clienții actuali (scăderea reputației), cât și întârzieri în liniile de producție”, își încheie lista de motive analistul senior de la Jato.

De altfel, acesta crede că succesul VW Golf se datora și faptului că modelul a fost capabil să răspundă nevoilor unei game largi de consumatori, fără a conduce la niciun parametru dat, precum putere, viteză, capacitate portbagaj și altele asemenea.

Decăderea Golf a afectat inclusiv clienții, modelul fiind încă foarte apreciat, inclusiv în România, unde este aproape de Dacia la prezența pe șosele.

Moment istoric pentru vânzările Dacia

În schimb, competiția, precum Peugeot 208, în 2022, sau Dacia Sandero, în 2022 și 2023, s-au mișcat mai în voia lor. De altfel, Sandero, deși nu a câștigat suficient teren pentru a urca pe primul loc la nivelul anului trecut, e singurul model care și-a păstrat poziția în Top 15 în 2022. Modelul Dacia a dat dovadă de o ritmicitate excelentă în producție și vânzări și a fost al doilea cel mai înmatriculat vehicul din Europa anul trecut.

Ba chiar a reușit, în ianuarie 2023, să-și depășească toți contracandidații, la o distanță de peste 3.000 de unități de următoarea clasată, cea mai mare din topul vânzărilor realizat de Jato.

Dacia Sandero a început anul drept cel mai bine vândut model din Europa în primul rând pentru că păstrează o cerere ridicată în Franța. Acest fapt, alături de preț și simplitate, a promovat Sandero pe primul loc. Poate că în această perioadă de trecere a pieței, dar și a dificultăților din economia europeană, a venit, pe deplin, momentul Sandero.

Modelul fabricat de Renault, la Mioveni și în Tanger (Maroc), a fost urmat în clasament, ca și anul trecut, de SUV-ul Volkswagen T-Roc, aflat pe locul 3. El a fost urmat, anul trecut, de Fiat 500, care a funcționat din nou bine datorită versiunii sale electrice.

De asemenea, Dacia a înregistrat vânzări de 55.300 pentru Jogger, model lansat în 2022, în timp ce ruda sa complet electrică, Spring, a avut 48.800 de unități vândute (+77%) și s-a poziționat pe locul șapte în topul mașinilor electrice.

Notabil s-a mișcat și Dacia Duster. Cu peste 149.600 de unități vândute, deocamdată singurul SUV al producătorului auto român, e pe locul nouă în topul general al vânzărilor europene din 2022.

Trecând de la mărci auto la marii producători, Volkswagen a rămas cel mai important nume din Europa în 2022, în ciuda problemelor de producție și a unei scăderi cu 7% a vânzărilor. În schimb, vânzările Toyota au crescut cu 7,6% în 2022, devenind pentru prima dată a doua cea mai mare marcă de automobile din Europa.

Italo-francezii de la Stellantis au căzut de pe locul al doilea pe al cincilea, în ciuda faptului că Peugeot 208 a fost modelul de mașină preferat din Europa în 2022, iar BMW a trecut pentru prima dată pe locul trei, urmat de concurenții săi direcți, Mercedes-Benz și Audi.

Se restrâng subvențiile pentru mașinile electrice

O altă tendință clară pe piață e avansul vizibilității mașinilor electrice. Anul trecut, înmatriculările de vehicule electrice cu baterii noi (BEV) au continuat să crească, în ciuda declinului general al pieței auto din UE, și au ajuns la o cotă de 12,1%. E o creștere cu 3 puncte procentuale față de 2021.

Și totuși, BEV-urile au cel puțin o problemă, care le-ar putea frâna acest avans.

După ce în trimestrul al patrulea, germanii au cumpărat pentru prima dată mai multe vehicule hibride și BEV decât vehicule cu combustie internă, pentru că oamenii s-au grăbit să profite de stimulentele integrale de la începutul anului, acum am putea vedea o contracție a pieței, pe fondul reducerii sumelor acordate de stat. Din ianuarie 2023, se arată într-un raport PwC, stimulentele  au scăzut în Germania, de la 6.000 euro la 4.500 euro pentru modelele sub 40.000 euro și de la 5.000 euro la 3.000 euro pentru modelele cu prețuri mai mici de 65.000 euro, iar stimulentele pentru hibride au fost eliminate.

„Fără opțiuni accesibile ale producătorilor sau stimulente mai atractive din partea guvernelor din întreaga Europă, se pare că cererea (de mașini electrice, n.r.) ar putea fi aproape de atingerea unui vârf”, explică Juan Felipe Munoz, de la Jato.

Și cumpărătorii de BEV din Franța primesc, de la începutul anului 2023, maximum 5.000 de euro din partea statului, în scădere cu 1.000 de euro. Cu toate acestea, stimulentul pentru gospodăriile cu venituri mici a crescut la 7.000 de euro.

Ca efect, deși înmatriculările de mașini pur electrice au crescut cu 14%, la peste 92.700 de unități, creșterea a încetinit în comparație cu 2022.

În China, piață care a crescut cu 87% anul trecut, subvențiile pentru BEV au fost retrase complet.

În schimb, România oferă circa 11.000 de euro prin Rabla+, program dedicat BEV-urilor.

La capitolul vânzări de BEV-uri, Tesla conduce piața și în 2023. De altfel, Tesla Model Y e primul model electric care pătrunde în Top 15 general în Europa, cu peste 138 de mii de unități vândute anul trecut. În topul electricelor, Tesla Y e urmată, poate surprinzător, de Dacia Spring, datorită prețului care, și fără subvenții, rămâne sub 25.000 de euro.

Din 2019 încoace, piața auto a trecut prin pandemia de COVID-19, prin criza semiconductorilor, care mai persistă pe alocuri, și are de înfruntat în continuare războiul dintre Rusia și Ucraina, cu noile perturbări pe lanțurile globale de aprovizionare pe care le-a provocat.

În acest context, putem anticipa că presiunea SUV-urilor și a mașinilor electrice va continua, chiar dacă îngreunată de dispariția treptată a subvențiilor.


Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.


Răzvan Zamfir

În circa două decenii în presă, a  prins sfârșitul epocii pe hârtie a presei, dar și startul și evoluția presei online. La început, își scria articolele la mașina de scris și s-a bucurat de perioada romantică a presei, când „unicii” contau prea puțin, important era subiectul. Are în portofoliu nume precum Bursa, Capital, Business Cover - pe care l-a coordonat, Economica sau Economedia. A fost ziarist economic de la început și l-au pasionat dintotdeauna mai mult analizele, reportajele sau interviurile, în detrimentul știrilor. Este colaborator Panorama din februarie 2023.


Urmărește subiectul
Abonează-te
Anunță-mă la
guest
0 Comentarii
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile

Abonează-te, ca să nu uiți de noi!

Îți dăm un semn pe e-mail, când publicăm ceva nou. Promitem să nu te sâcâim mai des de o dată pe zi.

    0
    Ai un comentariu? Participă la conversație!x