Piedicile care țin pe loc revoluția mașinilor din Europa
Abonează-te la canalul nostru de WhatsApp, pentru a primi materialul zilei din Panorama, direct pe telefon. Click aici
Noua piață auto, cea a mașinilor electrice, începe să-și arate forța în Europa, dar viteza cu care se mișcă lucrurile nu pare a fi cea așteptată, mai ales că apar tot felul de blocaje. Marii producători sunt nevoiți să își restrângă producția și planurile de extindere, din cauza diverselor crize – economică, de capacități de fabricare sau de alocare a resurselor, pentru a ține pasul cu cerințele de protecție a mediului.
Despre criza semiconductorilor, s-a scris de circa un an că e terminată, dar efectele ei reapar periodic. Producătorii mari, precum Volkswagen, sunt nevoiți să închidă pe perioade determinate o parte dintre fabricile deținute. În plus, compania germană face și concedieri, cel puțin personalul administrativ e parte din reducerile de costuri cu 10 miliarde de euro, programate de germani. O cincime din personalul administrativ al companiei va fi concediat până în 2026.
VW e urmat și de Continental, producătorul german de anvelope, care va renunța la câteva mii de angajați, 1.000 dintre ei fiind din Germania. Grupul are 19.000 de angajați și în România, unde e al doilea mare angajator, după lanțul de magazine Profi, preluat de Mega Image din acest an. La noi, nu s-a anunțat încă dacă vor fi disponibilizați și salariați români.
Criza de pe piața auto, care duce la astfel de măsuri de concediere și restrângere a capacităților, vine și din presiunea pieței de a scădea prețurile, care în ultimii ani au explodat în Europa.
Dar criza de pe piață nu lovește doar angajații, ci și investițiile unor producători auto. De exemplu, turcii de la Koc Holding au anunțat că au revocat un acord cu americanii de la Ford și cu producătorul sud-coreean de baterii LG Energy Solution, pentru o societate mixtă care să producă celule de baterii pentru vehicule electrice comerciale.
Probleme de producție. Audi amână trânta cu Tesla
Chiar și Audi a amânat lansarea modelului Q6 e-tron, iar reprezentanții mărcii premium a Volkswagen au anunțat că „toate programele de dezvoltare și lansările au fost reanalizate”, pentru a fi puse în contextul unor capacități de producție adecvate. Astfel, se poate ca datele de lansare a modelelor noi să fie modificate la solicitarea noului șef al companiei, Gernot Döllner, care l-a înlocuit pe Markus Duesmann.
„Ne confruntăm cu cea mai mare ofensivă de modele din istoria noastră. Până în 2025, vom introduce peste 20 de modele noi, mai mult de zece dintre ele electrice”, spunea Duesmann.
Q6 e-tron ar urma să fie un vehicul electric revoluționar, care ar trebui să marcheze intrarea Audi într-o nouă etapă de dezvoltare a mașinilor electrice, după prima generație începută cu actualul Q8 e-tron.
SUV-ul electric ar trebui să se bată cu Tesla Model Y la toate capitolele, inclusiv autonomie, deși va fi, cu siguranță, cel puțin dublu ca preț.
Electricele ieftine europene se chinuie la naștere
În schimb, deși cotați inițial cu șanse destul de reduse, francezii de la Ampere (companie a Renault) au lansat o mașină electrică cu un preț comparabil cu Dacia Spring, aflată tot în portofoliul francezilor. Noua mașină, anunțată sub numele de Legend, va fi succesoarea electrică a lui Twingo și va avea dimensiuni relativ mici, ca și Spring, care e, de fapt, o adaptare electrificată chinezească a unei mașini cu motor clasic.
Legend va fi fabricat în Europa, va fi disponibil la un preţ de intrare de sub 20.000 de euro, înainte de aplicarea subvențiilor, și va reprezenta un cost pentru clienți echivalent cu mai puțin de 100 de euro pe lună.
Acesta a spus, la jumătatea lunii noiembrie, că va lansa mașina în 2026. Interesant e că acest model ar putea personifica chiar viitorul Legend și va fi produs în Slovenia, la Novo Mesto, unde se fabrică și modelul Smart ForFour.
În septembrie, piața europeană a înregistrat cel mai scăzut ritm de creștere din 2023, inclusiv la mașinile electrice, potrivit Jato.com. Motivul, în cazul mașinilor electrice cel puțin, e cunoscut: lipsa unor modele cu un preț mai redus, cu excepția deja știutei și nu prea performantei Dacia Spring, care a coborât pe locul 7 la vânzări.
Poate după apariția lui Twingo electric și a Citroen e-C3, cu prețuri de sub 20.000 de euro și respectiv, circa 23.000 de euro să ajute piața electrică, mai ales că sunt mașini construite în Europa, dar cu un nivel redus de performanță.
Cu toate acestea, mai mulți experți se așteaptă ca adevărata amenințare să vină din China, unde este construit și Dacia Spring, cel mai ieftin vehicul electric al Renault.
UE reduce constrângerile Euro 7 pentru a sprijini producătorii
Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) susține că a primit ceva ajutor de la Parlamentul European, care a votat pentru o abordare mai realistă a Euro 7, în comparație cu ceea ce a propus Comisia Europeană anul trecut.
Cu toate acestea, potrivit ACEA, introducerea Euro 7 vine în continuare cu un cost ridicat pentru producători, într-un moment critic și va afecta transformarea industriei în una bazată pe electricitate.
„Rămâne faptul că Euro 7 reprezintă o investiție semnificativă pentru producătorii de vehicule, pe lângă eforturile lor uriașe de decarbonizare”, a declarat directorul general ACEA, Sigrid de Vries.
Organizația a solicitat tuturor factorilor de decizie să se asigure că realismul prevalează în timpul negocierilor și să nu permită ca Euro 7 să deraieze progresul disproporționat făcut deja de producători.
„Nu poate exista nicio îndoială cu privire la angajamentul industriei de a îmbunătăți calitatea aerului. Acesta este motivul pentru care industria auto a investit deja resurse extinse în cele mai recente standarde euro de poluanți, Euro 6/VI”, a explicat de Vries.
Atenție, însă, emisiile frânelor și anvelopelor sunt relevante și pentru vehiculele electrice, ignorate de oficiali, și vor fi principala sursă de emisii poluante rutiere, odată cu înmulțirea acestor automobile. Deoarece metodele de testare pentru emisiile non-eșapament sunt complet noi și neîncercate, trebuie asigurată fezabilitatea tehnică a acestor noi obiective impuse de UE.
Întrebarea e dacă UE va reuși până la urmă să împace capra costurilor producătorilor cu varza performanțelor și a nivelului de preț solicitat de cumpărători, dar și cu pretențiile sale de eliminare a poluării de pe șosele.
În tot acest timp, producătorii auto trebuie să se adapteze la o piață tot mai săracă, unde prețul energiei și inflația au scăzut puterea de cumpărare a europenilor, iar producătorii auto trebuie să se adapteze.
Erată: Într-o versiune anterioară a textului, modelul Legend de la Renault era prezentat ca fiind diferit de Twingo electric. E vorba de același model, anunțat sub două nume diferite.
Articol editat de Andrei Luca Popescu
Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.
- Iarna asta, bate vânt de criză: ce se întâmplă cu industria auto din Europa?
- Mașinile preferate ale românilor și cum au ajuns electricele să bată bătrânul diesel
- Cumpărăm tot mai multe mașini. Cum își ține Tesla supremația în Europa, cu Sandero dându-i flashuri în retrovizoare
- Chinezii se uită lacom la piața auto electrică din Europa, dar n-au reușit să convingă decât 10 români în 2023. Motivele
- Merită mașinile electrice să fie pariul viitorului? Avantaje și dezavantaje, în oglindă cu celelalte mașini puțin poluante
- Hatchback, electrică sau SUV? De ce se stinge era VW Golf în Europa și cum a ajuns Dacia Sandero nr. 1 la vânzări