Open minds

Patru milioane de oameni au urmat cursul ei online. Lecțiile Barbarei Oakley pentru o țară care trebuie să reînvețe să învețe

Computer Hope Guy
Sursa foto: barbaraoakley.com

4 milioane de oameni au urmat cursul ei online. Ce putem învăța de la Barbara Oakley, unul dintre cei mai celebri profesori din lume

„Sunt prea bătrână și leneșă ca să mai învăț”, îmi spunea o prietenă, plângându-și, cu umor, de milă. Râdeam, glumeam, știam în sine noastră că nu e adevărat, dar până una-alta nu părăseam niciuna incinta unei convingeri limitative răspândite. Pe măsură ce înaintezi în vârstă, simți că îți e tot mai greu să deprinzi lucruri noi, iar drumul pe care ai apucat-o deja pare să-ți fie nu doar trecut și prezent, ci și viitor.

La 69 de ani, Barbara Oakley, doctor în științe și profesor distins de inginerie, a fost aleasă recent membră a Asociației Americane pentru Progresul Științei (AAAS), deși în liceu a fost un elev slab la matematică și a absolvit prima facultate cu o diplomă în limbi slave. Fiică de militar, s-a înrolat ea însăși în armata americană, unde a ajuns căpitan, a lucrat ca operator radio la Polul Sud și a fost translator de rusă pe traulerele sovietice din Marea Bering. Experiența de a studia apoi ingineria a fost una transformatoare: și-a dat seama că, aplicând strategiile potrivite, poți învăța oricând lucruri care ți s-ar fi părut altădată imposibil de înțeles.

Profesor de inginerie la Universitatea Oakland din Michigan, SUA, Barbara Oakley a dezvoltat, împreună cu neurologul Terrence Sejnowski, unul dintre cele mai populare cursuri online de pe Coursera – „Learning How to Learn: Powerful mental tools to help you master tough subjects”, la care s-au înscris până acum patru milioane de oameni. 

Într-un interviu pentru Panorama, Barbara Oakley ne arată cum, dacă știi să îți folosești mintea, imposibilul poate deveni perfect posibil atunci când vine vorba de învățare.

Doar pe patul de moarte ești prea bătrân pentru a învăța

Panorama: După ce ai petrecut multă vreme pe un drum profesional, este dificil să faci o schimbare de carieră, să intri într-un nou domeniu. Uneori, oamenii se simt pur și simplu prea bătrâni pentru a învăța ceva nou. Ce părere aveți despre o astfel de viziune?

Barbara Oakley: Cred că ești, poate, prea bătrân pentru a învăța doar pe patul de moarte.

Cu alte cuvinte, nu există niciodată, dar niciodată, un moment în care ești prea bătrân pentru a învăța. Și ceea ce este fenomenal este că astăzi poți să urmezi o sumedenie de cursuri online și este atât de înălțător să vezi că, indiferent de vârstă, indiferent dacă ai 8 sau 90 de ani, noi neuroni se nasc în fiecare zi, în special în hipocamp, o parte a creierului foarte importantă pentru învățare și memorie. Acești neuroni se nasc mereu, dar, dacă nu înveți ceva nou, mor. Asta pentru că noii neuroni apar pentru a te ajuta să te adaptezi, dar, dacă faci exact același lucru în fiecare zi, nu există niciun motiv pentru care ei să rămână prin preajmă.

Acești noi neuroni au calități foarte speciale, te pot ajuta să înveți mai bine, dar te pot ajuta și să te simți mai bine, îți ridică moralul. Uneori, oamenii își spun: eu nu pot învăța nimic nou, nu mă pot schimba, iar apoi încep un curs online neîncrezători că vor face față. În prima zi, încep să se simtă puțin entuziasmați, a doua zi devin puțin mai entuziasmați și, încet-încet. se trezesc că învață acele lucruri pe care nu credeau că le pot învăța.

Este interesant că, dacă există conexiuni între noi neuroni, asta te ajută să te simți mai bine, pentru că generează substanțe care îți ridică moralul. Așadar, un lucru foarte bun, pe care îl recomand tuturor acum, este să urmeze cursuri online, mai ales cursuri online despre inteligența artificială generativă și despre cum să utilizezi unele dintre aceste noi instrumente. Aproape orice slujbă de acum încolo va implica inteligența artificială generativă și va fi nevoie de oameni care să se priceapă la asta.

Dacă afli puțin mai multe despre inteligența artificială generativă și cum să o utilizezi, vei descoperi că vei avea câteva instrumente care te vor ajuta să afli mai mult despre orice te interesează, fie că este vorba de călărie, istorie, fotografie sau instalații sanitare.

Paradox: treci prin 12-18 ani de școală, dar nu înveți cum să înveți

Panorama: Ați creat unul dintre cele mai populare și longevive cursuri de pe Coursera, „Learning How To Learn”. Ce feedback aveți de la cursanții dumneavoastră?

Barbara Oakley: În fiecare săptămână, în jur de 5.000 de oameni noi se înscriu la curs. Oamenii îmi scriu și îmi povestesc lucruri de genul: Am urmat cursul tău în urmă cu opt ani, iar acum sunt medic. Știi, nu m-am gândit niciodată că o să pot face asta.

Ar trebui să predăm aceste lucruri în școli. Vă vine să credeți că sunt oameni care fac 12-18 ani de școală și nu trec niciodată printr-un curs despre cum să învețe eficient?! Pare o nebunie. 

Panorama: Le arătați oamenilor cum pot învăța eficient, dar aveți la rândul dumneavoastră o poveste interesantă. Ați studiat mai întâi limbi străine, apoi v-ați schimbat radical cariera, ajungând să predați ingineria la universitate. Cum poate face cineva o astfel de tranziție dificilă?

Barbara Oakley: Este mult mai ușor acum să faci astfel de lucruri, poți face atât de multe online dacă ești motivat, poți avea un mic start în ceea ce vrei să înveți, poți folosi ChatGPT pentru a te ajuta să te menții motivat.

Cele mai bune strategii de învățare

Panorama: Care sunt elementele de bază cum poate cineva să învețe eficient, să-și dezvolte cunoștințele, competențele?

Barbara Oakley: O idee-cheie este să folosim așa-numitele strategii de reamintire. Asta înseamnă, de pildă, ca, dacă urmezi un curs, să folosești niște mici cartonașe care să te ajute să îți amintești ideile importante.

Recuperarea amintirilor este cel mai valoros instrument pe care îl poți folosi atunci când încerci să înveți ceva. Și, din păcate, mulți oameni au auzit timp de ani de zile că nu trebuie să-ți amintești lucruri, pentru că le poți căuta oricând pe Google. Dar asta nu ajută învățarea – aș putea vorbi română dacă aș căuta doar pe Google Translate? Un lucru nu te ajută să îți dezvolți expertiza internă dacă nu este în mintea ta.

Un alt instrument foarte bun care te ajută atunci când înveți este tehnica Pomodoro. Asta înseamnă să setezi un cronometru pentru 25 de minute, în care să te concentrezi cât mai intens și să lucrezi fără distragerea atenției, dacă este posibil. Apoi, când ai terminat cu acele 25 de minute, odihneste-ți mintea, ia cinci minute de pauză, fără să te uiți la telefon. Privește pe geam, plimbă-te puțin, fă-ți un ceai. Ceea ce se va întâmpla în acele cinci minute în mintea ta, pentru că nu primești informații, este că hipocampul tău poate să proceseze și să dea sens informațiilor.

Poate părea plictisitor, dar poți să te plimbi în acest timp, să mături podeaua, să îți faci ceai, să îți ții corpul ocupat, în timp ce mintea ta rezolvă aceste lucruri. Poți face trei sau patru sesiuni de Pomodoro. După primele trei, iei câte o pauză de cinci minute, fără telefon, și apoi, după a patra, iei o pauză de jumătate de oră, în care poți asculta muzică sau ceva de genul acesta. Toate acestea te vor ajuta la obținerea acelor noi conexiuni neuronale care se află în centrul învățării.

Să începi de la cel mai scăzut nivel posibil

Panorama: Cum poți învăța ceva complet diferit de ceea ce ai învățat înainte, de exemplu să devii inginer după ce ai studiat filologie?

Barbara Oakley: Este posibil, trebuie doar să începi de la cel mai scăzut nivel, nu începe de prea sus. Când am decis să devin inginer, singura mea expertiză a fost că învățasem limba rusă. Aveam 26 de ani, dar aș fi putut avea 36. Așadar, trebuie să începi de la cel mai jos nivel, iar eu am început cu algebra de liceu, la nivel remedial, care e foarte scăzut. Am început să învăț despre matematică și, încet-încet mi-am croit drum în sus. Ceea ce descoperi când faci asta este că devine mai ușor pe măsură ce avansezi. Nu devine mai greu, devine mai ușor.

Condiția pentru a folosi în siguranță ChatGPT

Panorama: Ați spus că tehnologia – în special inteligența artificială – ne poate ajuta să învățăm mai ușor. Însă, pe de altă parte, dacă ne bazăm prea mult pe tehnologie, ajungem să nu ne mai exersăm niște abilități de bază. Când devine tehnologia dăunătoare pentru capacitatea noastră de a învăța?

Barbara Oakley: Vă voi da un exemplu:

Să presupunem că ești asistentă medicală, nu cunoști tabla înmulțirii și încerci să calculezi cu ChatGPT o doză medicală. Dacă nu ai în minte cam care ar trebui să fie rezultatul, poți să faci o greșeală sau ChatGPT să inventeze și să îți dea o doză de 1.000 de ori mai mare. Nu va fi nimic în interiorul tău care să spună: stai, asta este greșit, ceva pare în neregulă. Nu vei avea o reprezentare interioară asupra numărului. Ca să poți gândi critic cu privire la ceea ce îți oferă ChatGPT, trebuie să ai o idee despre care ar trebui să fie răspunsul.

Vedeți ce s-a întâmplat din anii 1930 până în anii ’70, scorurile IQ din întreaga lume au crescut, dar din anii ’70, au scăzut. De ce s-a întâmplat asta în anii 1970? Atunci au apărut calculatoarele și profesorii au început să spună: Oh, nu trebuie să-ți amintești asta! și oamenii nu au dobândit acea abilitate cognitivă de a ști cum să facă calcule de bază.

Cum să înveți atunci când n-ai timp

Panorama.ro: Cum poți include sesiuni de învățare în viața ta când ești adult, ai multe responsabilități și timp puțin?

Barbara Oakley: Există o mulțime de mici bucăți din viața ta pe care nu le folosești pentru a învăța, deși ai putea. Toată lumea trebuie să facă un duș sau o baie și poți folosi acel timp pentru a te gândi la lucrurile pe care le înveți. Ajută foarte mult, pentru că, de fiecare dată când aduci în mod conștient o informație din memoria ta pe termen lung, în conștiința ta, faci conexiuni și întărești conexiuni între acea idee pe care o aduci în minte și alte ide.

De multe ori, chiar și în perioadele aglomerate ale vieții tale, dacă găsești cinci până la 10 minute în care încerci să înveți ceva, iar apoi încerci să îți amintești ideile-cheie atunci când călătorești cu autobuzul spre serviciu, vei fi uimit de modul în care poți reuși treptat să înveți ceva nou.

Panorama: Puteți sugera o rutină de învățare, de exemplu, într-o viață aglomerată?

Barbara Oakley: Un lucru util este să încerci să te trezești puțin mai devreme și să dedici învățării, o oră dimineața, când este liniște, înainte ca restul oamenilor să se trezească. Sau chiar și 10 minute, oricât de puțin poți aloca este un lucru bun, pentru că îți începi ziua aducându-ți mintea în modul de a învăța lucruri noi.

E un lucru foarte bun dacă poți să-ți începi ziua învățând ceva nou și apoi dacă îți amintești ce ai învățat, când ai puțin timp.

Foarte important este ca, chiar înainte de a merge la culcare, să încerci să-ți amintești sau să înțelegi o idee-cheie. Ține acea idee în minte cu un minut-două înainte de a adormi și asta va semnala creierului să exerseze acele căi neuronale, să le construiască puțin mai mult. Și vei descoperi că a doua zi dimineață îți vei aminti sau veți înțelege mai bine acel concept.

Sau să presupunem că încerci să înveți o nouă limbă și încerci să pronunți corect. Dacă vei exersa chiar înainte de culcare, dimineața, îți vei aminti mai bine.

Nu învățăm doar atunci când ne concentrăm

Panorama: Ați spus că oamenii merg la școală și nu învață niciodată cum să învețe. Ce ar trebui să știm despre învățare și nu am învățat când eram mici?

Barbara Oakley: Un lucru foarte important: este în regulă să iei o mică pauză atunci când rămâi blocat și să faci ceva complet diferit pentru o vreme. Te-ai concentrat pe ceva, ți-ai bătut capul, dar acum iei o pauză. Acest lucru îi permite unui circuit intern să funcționeze în fundal.

Există o diferență între modul de focalizare și ceea ce eu numesc modul difuz, o stare mai relaxată de rătăcire a minții. Și de multe ori credem că învățăm atunci când ne concentrăm, dar învățăm și când mintea noastră rătăcește și nu pare că învățăm. Să-i înveți pe copii despre aceste lucruri este o modalitate foarte bună de a le arăta că, atunci când încep să fie frustrați, este în regulă să ia o mică pauză.

Asta îi va ajuta pe viitor să știe ce să facă atunci când apare frustrarea în învățare.

Pentru a rezuma totul, să îi înveți pe copii și pe adulți despre modul de focalizare și modul difuz, despre importanța practicii de recuperare a amintirilor, despre tehnica Pomodoro, care implică să lași deoparte distragerile și să nu încerci să faci mai multe sarcini, ci mai degrabă să te concentrezi intens pe o singură sarcină, dar apoi să iei o pauză fără să te uiți la telefon, aceste trei idei sunt, cred, cu adevărat neprețuite în învățare.

Panorama: Care este impactul învățării asupra sănătății, asupra sănătății creierului și a sănătății generale?

Barbara Oakley: Învățarea te ajută să te simți mai bine, îți îmbunătățește starea de spirit. Dacă combini învățarea cu exercițiile fizice, vei învăța mai bine, te vei simți mai bine și, de asemenea, vei fi mai sănătos. Deci sănătatea creierului poate fi îmbunătățită atât prin învățare, cât și prin exerciții fizice.

Articol editat de Alina Mărculescu Matiș

Raluca Ion

Raluca Ion s-a alăturat echipei Panorama la finalul lui 2024, după ce a fost vreme de nouă ani editor la Republica.ro. Are 23 ani de experiență jurnalistică și a scris de-a lungul timpului la Dilema Veche, Cotidianul, Evenimentul Zilei și Gândul, unde a realizat reportaje, interviuri și articole de opinie. Crede în forța poveștilor de a aduce oamenii împreună și a fondat alături de soțul ei proiectul Povești Românești, care prezintă istorii mai puțin știute despre lucruri arhicunoscute.

A absolvit Facultatea de Litere a Universității din București și a fost bursieră International Visitor Leadership Programme.


Urmărește subiectul
Abonează-te
Anunță-mă la
guest
1 Comentariu
Cele mai vechi
Cele mai noi Cele mai votate
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile

Abonează-te, ca să nu uiți de noi!

Îți dăm un semn pe e-mail, când publicăm ceva nou. Promitem să nu te sâcâim mai des de o dată pe zi.

    3
    0
    Ai un comentariu? Participă la conversație!x