Uniunea Europeană și-a pus pe hârtie planul de a reduce dependențele economice toxice și relațiile comerciale cu potențial de a fi exploatate ca vulnerabilități de securitate, în sectoare strategice pentru țările europene, cum ar fi tehnologia, dar nu numai.
Fără să menționeze explicit China, noua „strategie de securitate economică” a UE vizează în mod direct regimuri autocrate precum Beijingul sau Moscova, cu care Europa are sau a avut legături comerciale intense. Legături care, după cum am văzut cu toții în cazul Rusiei și al hidrocarburilor sale, ajung să fie manevrate geostrategic și militar.
Strategia anunțată de Comisia Europeană vizează evaluarea și stabilirea de măsuri de protecție și control pe patru mari direcții:
Abonează-te la newsletter, ca să nu uiți de noi!
- riscuri pentru lanțurile de aprovizionare, inclusiv pentru securitatea energetică;
- riscuri pentru securitatea fizică și cibernetică a infrastructurii critice;
- riscuri pentru securitatea tehnologică și a scurgerilor de informații din domeniul tehnologiei;
- riscuri de coerciție economică și de a folosi dependențele economice ca arme.
Concret, aceste măsuri vor viza supravegherea și controlul investițiilor și achizițiilor străine de companii și infrastructură în Europa; un control mai sever al exporturilor de produse sensibile, cum ar fi tehnologiile cu dublă utilizare (care pot ajunge să fie folosite militar sau pentru încălcarea drepturilor omului); controlul investițiilor europene către exterior, adică situația în care companiile europene fac outsourcing de producție a unor tehnologii sau produse cu potențial risc de securitate, către țări precum China.
Strategia va include în mod specific referiri la tehnologii precum computerizarea cuantică, inteligența artificială sau semiconductori avansați, conform Politico.
Mantra pe care toți înalții oficiali europeni o repetă, legat de acest plan care vizează în principal China, vorbește despre „reducerea riscurilor” (de-risking) privind relațiile economice, nu despre o „decuplare” economică. Și despre nevoia unui plan de acțiune unitar, la nivel european, în condițiile în care fiecare stat își joacă jocul economic, mai mult sau mai puțin inspirat, în raport cu țări precum China sau Rusia.
„Când nu acționăm împreună,
suntem un teren de joacă. Când acționăm împreună, suntem
un jucător. Europa are nevoie de o strategie unitară, pentru a-și construi puterea. Puterea de care e nevoie pentru a fi un jucător global”,
a spus Margrethe Vestager, vicepreședinta Comisiei Europene și comisar pentru Concurență.
Pasul făcut de UE vine într-un context internațional în care, deși pe termen scurt cea mai spinoasă problemă globală de securitate este Rusia și războiul său deschis în Ucraina, pe termen lung toate îngrijorările strategice sunt orientate către China. Iar marii poli de putere încearcă să-și regleze relațiile economice cu ea, fără să o antagonizeze prea mult.
Planul UE a fost anunțat public la doar o zi după ce emisarul SUA, Secretarul de stat Antony Blinken, s-a întâlnit la Beijing cu președintele Xi Jinping, făcându-l pe liderul american Joe Biden să declare că „suntem pe calea cea bună” și că diplomatul Blinken „a făcut o treabă a dracului de bună”.
Fără să obțină ceva concret de la Beijing, cu relațiile SUA-China la un minim istoric, simpla întâlnire dintre cei doi oficiali s-a soldat cu tatonări diplomatice elegante, dar menite să pună o compresă rece pe îngrijorările tot mai fierbinți ale ambelor părți. Ceea ce, în sine, este într-adevăr o realizare diplomatică și un pas important.
Între timp, în Europa continuă discrepanțele. Dacă la Bruxelles se lansează un plan strategic care ia în cătare China, în Germania se află premierul chinez Li Qiang, sosit să discute legăturile de afaceri dintre cele două țări. Oficialul chinez va merge apoi în Franța.
Cât de aproape suntem de momentul în care să devină realitate aceste măsuri strategice, pe care Comisia trebuie să le negocieze cu fiecare stat UE în parte, pentru a ajunge la un numitor comun?
E greu de spus, în condițiile în care nici măcar marile puteri economice europene nu sunt mereu pe aceeași lungime de undă, în ce privește relațiile comerciale cu China. Cel mai recent exemplu este încordarea franco-germană pe tema eventualelor restricții pentru mașinile electrice chinezești, pe piața europeană. Provocări și obstacole sunt multe.
Panorama îți oferă contextul necesar pentru a înțelege mai bine ce și de ce se întâmplă, într-un format concis, bazat pe analizele noastre, publicate anterior pe acest subiect.
Dependențele comerciale toxice ale Europei favorizează China, mai mult decât Rusia
Cum ajunge o relație comercială să fie un risc strategic de securitate pentru o țară sau bloc comunitar, cum este UE? Poate fi vorba de mărfuri sau tehnologii exportate într-o țară care ajunge să le folosească, direct sau ca mijloc de presiune, împotriva celui care i le-a vândut. Sau poate fi acel moment când relația comercială se transformă într-o dependență, când un stat depinde de importurile de la un furnizor majoritar.
Aceste lucruri pot duce ușor la crize, șantaje sau blocaje comerciale, mai ales atunci când între cei doi actori apar ciocniri politice sau care țin de agenda de politică externă. Războiul Rusiei împotriva Ucrainei a demonstrat cu vârf și îndesat acest lucru, când Moscova a folosit dependența Europei de gazele și petrolul său, ca pe o armă de șantaj.
Mai mult decât de hidrocarburile Rusiei, Europa depinde însă de telefoanele, computerele și aparatura electronică din China. Europenii au cheltuit pe telefoanele importate din China de două ori mai mult decât pe gazele luate din Rusia și aproape la fel de mult ca pe petrolul venit de la Moscova, în 2021.
UE nu vrea să ajungă în aceeași situație și în cazul unor mărfuri precum pământurile rare, litiul și microcipurile.
O analiză amănunțită, pe fiecare țară din UE, a importurilor care dau dependență, puteți citi aici: Importurile care dau dependențe toxice Europei, dincolo de petrol și gaze din Rusia
Când dai China afară pe ușă, dar îți intră pe geam
China a reușit să își facă loc în Europa, pas cu pas, până la nivel de regiune, land sau oraș. Ocolind puterea centrală din marile capitale europene, inclusiv la București, chinezii au mers direct la firul ierbii, deschizând parteneriate comerciale sau diplomatice direct cu autoritățile locale.