Un PNRR fușerit și bani europeni cărora le-am putea spune adio
Planul de cățărare din hăul bugetar îi aparține Guvernului aflat acum în funcție, însă dinamica politică (și, pe cale de consecință, fiscală) va fi dictată de câștigătorii alegerilor parlamentare.
Mai mult, noul guvern va colabora cu un nou președinte al României. Și, mai mult decât atât, planul cuprinde încă o rundă de alegeri.
„Nu cred că cineva își pune serios problema că, peste șapte ani, deficitul va fi sigur 2,5% din PIB. Va urma un nou ciclu electoral, sunt atâtea lucruri care se pot întâmpla în șapte ani. Ar trebui să putem livra măcar doi-trei ani ceea ce am promis, să recâștigăm o parte din încrederea pe care probabil am mai pierdut-o în ultimul timp, din partea piețelor, din partea Comisiei, a agențiilor de rating”, afirmă Valentin Tătaru.
„E un pic ciudat ca, în ani de creștere economică, mai mare sau mai mică, dar totuși de creștere, deficitul bugetar să crească”, adaugă Tătaru.
Dinamica următorilor ani este, într-adevăr, una complexă și marea șansă de modernizare a României, adică împrumuturile și granturile din PNRR, pare să fie scăpată printre degete.
Până acum, România a reușit să absoarbă doar o treime din cele 29 de miliarde de euro care ne sunt puse la dispoziție. Procentul crește ușor odată cu aprobarea preliminară a celei de-a treia tranșe, care, însă, nu va veni integral, adică 2,3 miliarde de euro.
Din cele peste 2 miliarde de euro, Comisia a decis să suspende temporar aproximativ jumătate din această sumă, din cauza neîndeplinirii jaloanelor referitoare la reformarea companiilor de stat și pragul de impozitare pentru microîntreprinderi.
PNRR se încheie în 2026.
Un alt mecanism prin care România poate beneficia de bani europeni e reprezentat de fondurile de coeziune și structurale, aferente exercițiul financiar 2021-2027. Doar că lucrurile se mișcă lent și acolo, chiar dacă dinamica presupune, de regulă, ca aceste fonduri să fia absorbite pe finalul bugetului multianual și chiar și după încheierea lui, în prelungiri.
Consiliul Fiscal atrăgea atenția că, la jumătatea exercițiului financiar, în august 2024, „rata de absorbție era practic zero”.
Economiștii atrag, însă, atenția că e posibil ca, după 2027, România să nu mai fie eligibilă pentru accesarea acestor fonduri, situație în care trebuie să profite cât mai mult acum.
Acești bani ar putea însemna enorm pentru România. Economia țării ar putea să se dubleze în următorii zece ani, iar PIB-ul să ajungă la valoarea de 700 de miliarde de euro, cu un ritm mediu de creștere de 3.0 – 3,5% pe an și o inflație medie similară.
Dar cea mai importantă condiție e chiar absorbția banilor europeni.