În cea mai mare parte, noii locuitori sunt tineri care muncesc și își petrec o bună parte a timpului în Cluj-Napoca. Deși scurt pe hârtie, drumul de 9 kilometri dintre Florești și municipiul de reședință al județului este de multe ori foarte aglomerat, mai ales că traseul este tranzitat și de cei care ies de pe autostrada A3 pe la Gilău pentru a ajunge în oraș.
Și aici există transport public metropolitan, însă problema traficului se va rezolva măcar parțial abia după construcția liniei de metrou Florești – Cluj-Napoca, estimată pentru finalul acestui deceniu. Până atunci, centrul comercial situat undeva la jumătatea drumului dintre Florești și centrul vechi al Clujului acoperă o parte dintre nevoile de bază ale locuitorilor, un element care poate contribui de asemenea la decizia de mutare din Cluj-Napoca în Florești.
Populația a crescut însă semnificativ și în alte comune din apropierea orașului Cluj-Napoca, cum ar fi Apahida (61%), Feleacu (45%) și Baciu (35%), unde au fost construite mai degrabă case decât blocuri. Mai puțin impresionantă este creșterea de numai 8% a populației din Gilău, în ciuda faptului că aceasta localitate este situată la mai puțin de 10 kilometri de Florești și în imediata apropiere a autostrăzii A3. Teoretic, o astfel de poziționare lângă o lucrare majoră de infrastructură rutieră ar fi trebuit să stârnească mai mult interes din punct de vedere imobiliar.
Timișoara: cu o dumbravă nu se face primăvară
Dintre marile orașe ale României, Timișoara este cel în care scăderea populației a fost cea mai accentuată, de aproape 22%, la numai 250.000 de locuitori. Practic, datele INS arată că Timișoara a pierdut peste 68.000 de locuitori într-un interval de 10 ani.
Datele publice au fost însă contestate oficial de autoritățile locale. Argumentul acestora este că rata de recenzare din județul Timiș a fost de numai 83,5%, cea mai mică din țară și mult sub media națională de 95%.
În același timp, fondul de locuințe din Timișoara a crescut cu numai 10%, cel mai mic procent dintre marile orașe ale țării, ceea ce sugerează totuși că scăderea puternică a populației este destul de bine ancorată în realitate.
Indiferent cât de mare este scăderea reală a populației Timișoarei, datele vin exact în anul în care orașul este Capitala Europeană a Culturii, un eveniment care, cel puțin teoretic, ar trebui să genereze mai mult interes pentru localitate pe termen lung.
În plus, Timișoara are un alt avantaj competitiv în fața altor mari orașe: se află în apropiere de granița cu Ungaria, astfel că ieșirea din țară pe șosea este mult simplificată. Un drum Timișoara – Budapesta durează aproximativ trei ore cu mașina, comparativ cu cele peste zece ore necesare pe traseul București – Budapesta.
Între timp, populația din cele șase comune limitrofe Timișoarei s-a dublat în ultimul deceniu. Cu excepția unor comune din jurul Capitalei, aici regăsim, de altfel, și cea mai mare creștere procentuală a populației din comune limitrofe unui mare oraș din România.
„Capul răutăților” este, desigur, comuna Dumbrăvița, situată în nordul Timișoarei, a cărei populație aproape că s-a triplat, de la numai 7.500 la peste 20.000 de locuitori. În absența unor ansambluri rezidențiale majore, cei mai mulți dintre noii locuitori sunt foști timișoreni care și-au achiziționat sau construit case, ocazie cu care se bucură de mai mult spațiu verde și mai multă liniște. De altfel, fondul de locuințe disponibile a crescut de peste trei ori, de la 3.000 la peste 10.000 de locuințe.
Creșterea interesului timișorenilor pentru Dumbrăvița se reflectă și în dezvoltarea localității, întrucât aici sunt prezente deja numeroase rețele de supermarketuri și hipermarketuri, iar în vara acestui an ar trebui inaugurat și al treilea magazin Ikea din România.